Evoluția principalelor tendințe comerciale și indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 septembrie 2023, la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS):
Credite nete în creștere de două cifre, +10,1% față de perioada similară a anului trecut, susținute de o dinamică ridicată a creditării companiilor, precum și de o creștere solidă pe segmentul retail:
- creditarea companiilor în creștere cu 20% an/an, cu contribuții semnificative atât din partea IMM (+26% an/an), cât și din partea companiilor mari (+17% an/an)
- Producție record de credite de consum în primele 9 luni ale anului 2023 (+16% an/an) și în T3 2023 (+38% an/an)
- credite noi în valoare de 1,97 miliarde lei aprobate pentru IMM-uri în cadrul IMM Invest Plus, în primele 9 luni ale anului 2023
- nivel solid de finanțări prin leasing (+20,4% în dinamică anuală)
Bază de depozite diversificată și în creștere, +9,8% în dinamică anuală
Transformarea digitală și-a menținut un ritm bun; adoptarea de către clienți este în creștere
- 1,33 milioane de utilizatori ai aplicației mobile YouBRD, +36% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023
- continuarea îmbunătățirii experienței utilizatorilor prin dezvoltarea de noi funcționalități
Performanță financiară ridicată
- venitul net bancar (+11,4% an/an) a continuat să înregistreze o performanță bună, pe fondul unei dinamici ridicate a venitului net din dobânzi (+16,5% an/an)
- cheltuieli operaționale (+9,0% față de anul precedent) limitate printr-o bună disciplină, în ciuda constrângerilor persistente de pe piața muncii și a presiunilor inflaționiste
- calitate ridicată a activelor: un nou nivel minim istoric al ratei creditelor neperformante (NPL), de 2,1%, și un grad ridicat de acoperire a creditelor neperformante
- profit net de 1.227 milioane lei, în creștere cu 20,8% față de 1.016 milioane lei în primele 9 luni ale anului 2022
- rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE), de 20,9% față de 16,7% în primele 9 luni ale anului 2022
„BRD a obținut performanțe solide în primele nouă luni ale anului 2023, cu un impuls comercial foarte puternic și rezultate financiare excelente. Activitatea de creditare a înregistrat o creștere de două cifre față de perioada similară a anului trecut, deși ritmul a încetinit în trimestrul al treilea. Contribuția segmentului companii, atât la nivelul IMM-urilor, cât și la cel al companiilor mari, este remarcabilă. Creditarea retail a fost mai dinamică pe segmentul creditelor de consum, marcând noi niveluri record, în timp ce cererea de credite pentru locuințe a fost influențată de încetinirea pieței, având în vedere mediul economic caracterizat de niveluri ridicate ale ratelor dobânzilor. Această performanță comercială deosebită, însoțită de o calitate ridicată a activelor, s-a tradus prin rezultate financiare excelente. Primele nouă luni ale anului au fost marcate de o creștere puternică a veniturilor, de o atenție constantă asupra controlului costurilor și susținute de o eliberare netă de provizioane în costul riscului. Toate acestea au contribuit la o creștere semnificativă a rezultatului net, +20,8% față de anul precedent, și la un nivel ridicat al ROE, de 20,9%. În continuare, BRD rămâne un partener solid pentru clienții săi, oferind soluții financiare diversificate și consultanță de înaltă calitate, fiind în același timp un actor de încredere al economiei românești”, a spus Maria Rousseva, Director General adjunct al BRD Groupe Société Générale.
Expansiunea creditării, susținută de dinamica ridicată a segmentului companii și de soliditatea activității pe segmentul retail
Creșterea soldului creditelor nete ale Grupului BRD (inclusiv creanțele din leasing) a atins, la sfârșitul lunii septembrie 2023, un nivel de două cifre, 10% an/an. Creșterea a fost susținută într-o mai mare măsură de o activitate de creditare robustă pe segmentul companiilor, în timp ce dinamica pe segmentul retail a fost solidă, dar în cadrul unei piețe care a înregistrat o creștere foarte limitată, reflectând impactul înăspririi condițiilor financiare, al majorării dobânzilor și al creșterii incertitudinilor privitoare la viitor.
Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu 4,1% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023, împrumuturile acordate persoanelor fizice marcând un avans de 3,6% an/an, iar cele pentru clienții companii mici, un avans de 16,9% față de 30 septembrie 2022. Activitatea de creditare a fost foarte dinamică în materie de credite pentru consum, producția marcând noi recorduri, atât trimestrial, cât și la nivelul primelor 9 luni, cu o creștere semnificativă de 38% an/an în T3 2023 și de 16% an/an față de primele 9 luni ale anului 2022. Dinamica creditelor pentru locuințe continuă să încetinească, similar cu tendința de scădere a pieței într-un context caracterizat de niveluri ridicate ale dobânzilor.
Finanțarea companiilor a continuat să înregistreze o dinamică puternică, ritmul de creștere fiind de două cifre: 20,0% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023, sprijinită de un excelent aport atât din partea segmentului IMM (+25,9% an/an), cât și din cea a companiilor mari (+16,6% an/an).
Activitatea de leasing a marcat, de asemenea, o performanță robustă, înregistrând o creștere globală a portofoliului de 20,4% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023. În primele nouă luni ale anului 2023, BRD a continuat să sprijine mediul de afaceri din România, fiind un finanțator activ atât pentru companiile eligibile în cadrul programului IMM Invest Plus, cât și pentru beneficiarii programelor naționale sau ai celor de fonduri nerambursabile UE. În cadrul programului IMM Invest Plus, producția de credite a înregistrat o creștere de 31% față de anul precedent, ajungând la 1,97 miliarde RON, comparativ cu 1,50 miliarde RON pentru primele 9 luni ale anului 2022.
În plus, BRD este angajată în construirea unei economii sustenabile, oferind finanțare sustenabilă în valoare de 1,57 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2023. Eforturile și excelența sa au fost recunoscute recent de Asociația pentru Promovarea Eficienței Energetice în Construcții (ROENEF) și Romanian Green Building Council (RoGBC) prin premiul pentru „Dezvoltarea programului de credite ipotecare verzi”, acordat pentru produsul de credit ipotecar Habitat Verde.
Bază de depozite solidă și diversificată
Depozitele clienților au ajuns la 60,6 mld. lei la sfârșitul lunii septembrie 2023, în creștere cu 9,8% față de 30 septembrie 2022, cu un avans de 7,2% YoY pe segmentul retail și de 14,7% YoY pe segmentul non-retail. În contextul unor dobânzi ridicate și, implicit, al unei remunerări competitive, depozitele la termen ale persoanelor fizice continuă să mențină un ritm de creștere ridicat, de 81% în dinamică anuală, la finalul lunii septembrie 2023, în timp ce pe segmentul companii s-au înregistrat intrări nete mai mari din partea clienților companii mari (+21,2% YoY) și, într-o măsură mai mică, din partea IMMurilor (+6,2% YoY).
Transformarea digitală continuă într-un ritm bun
Adoptarea digitală continuă să crească, așa cum o reflectă creșterea continuă a numărului de utilizatori ai aplicației de mobil, You BRD, care a ajuns la 1,33 milioane la 30 septembrie 2023, în creștere cu 36% față de aceeași perioadă a anului trecut. Funcționalitățile You BRD au continuat să fie îmbunătățite în cursul trimestrului III al anului 2023, diverse facilități noi fiind adăugate aplicației. În plus, durata fluxurilor este optimizată continuu, de exemplu, la o medie de 19 minute pentru deschiderea online a relației cu clientul și de 20 de minute pentru creditarea online.
Rezultate financiare excelente
În primele nouă luni ale anului 2023, favorizate de creșterea volumelor și de nivelul ridicat al ratelor dobânzilor, veniturile Grupului BRD au crescut cu 11,4% față de anul precedent, ajungând la 2.831 milioane RON. Veniturile nete din dobânzi, în creștere cu 16,5% YoY, au contribuit semnificativ la această performanță, mizând pe dinamica bună a activității de creditare și pe ratele mai ridicate ale dobânzilor din portofoliul de active. Aceste efecte au fost temperate de creșterea costurilor de finanțare, asociată în principal cu depozitele la termen, care au marcat o creștere abruptă în perioada analizată.
Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 2,1% an/an, influențate în principal de scăderea veniturilor din comisioane aferente activității cu cardurile, având în vedere gradul tot mai mare de penetrare a pachetelor de cont curent, în linie cu tendințele de pe piață, și de scăderea volumului tranzacțiilor cu numerar, determinată în principal de un efect de bază. Această scădere a fost parțial contrabalansată de activitățile de brokeraj (în principal consultanță) și de asigurări. Alte venituri, în creștere cu 6,9% față de primele 9 luni ale anului 2022, au fost impulsionate de activitatea de tranzacționare.
Cheltuielile operaționale au totalizat 1.390 milioane RON la sfârșitul primelor 9 luni ale anului 2023 (față de 1.276 milioane RON în aceeași perioadă a anului 2022), în creștere cu 9% în dinamică anuală, având în vedere contextul inflaționist și presiunea persistentă asupra costurilor salariale. Evoluția cheltuielilor cu personalul, +8,8% în dinamică anuală, a fost legată în mare măsură de ajustările de preț și de creșterea beneficiilor. Alte categorii de costuri reflectă, în principal, cheltuielile mai mari cu serviciile externe și efortul semnificativ depus în domeniul IT&C pentru continuarea planului de transformare digitală a Băncii, menținând în același timp o atenție deosebită în controlul costurilor de funcționare.
Pe fondul acestor evoluții, performanța operațională globală a fost solidă, cu o creștere a venitului brut din exploatare de 13,9%, până la 1.441 milioane RON, față de 1.265 milioane RON la finalul perioadei corespunzătoare a anului 2022.
Raportul cost/venit al Grupului BRD a înregistrat o îmbunătățire de 1,1 puncte procentuale, până la 49,1% la finalul primelor 9 luni ale anului 2023, pe fondul efectului favorabil al veniturilor.
În perioada analizată, calitatea activelor a rămas solidă, rata NPL* (credite neperformante, conform definiției EBA) atingând un nou nivel minim istoric de 2,1% la sfârșitul lunii septembrie 2023 (față de 2,6% la sfârșitul lunii septembrie 2022), în timp ce gradul de acoperire cu provizioane se menține la un nivel confortabil, peste 70% (76,2% la sfârșitul lunii septembrie 2023 față de 77,6% la sfârșitul lunii septembrie 2022, la nivelul Băncii). Costul riscului a înregistrat eliberări nete de 35 milioane RON în primele 9 luni ale anului 2023, față de cheltuieli nete de 37 milioane RON în aceeași perioadă a anului 2022, în principal datorită recuperărilor susținute din expunerile neperformante și evoluției stabile a portofoliului performant. Beneficiind de această dinamică favorabilă, Grupul BRD a înregistrat un profit net de 1.227 milioane RON la finalul primelor 9 luni ale anului 2023, mai mare cu 20,8% față de anul precedent. Acest rezultat a condus la un nivel solid al ratei de rentabilitate a capitalurilor proprii, (ROE), de 20,9% pentru primele nouă luni ale anului (față de 16,7% în primele noua luni ale anului 2022).
Rata fondurilor proprii totale a fost de 21,2% la sfârșitul lunii septembrie 2023, reflectând o poziție solidă a capitalului, precum și capacitatea de a distribui dividende. În ședința din 2 noiembrie, Consiliul de Administrație al BRD a decis să propună o rată de distribuire exceptională de dividend de 50% din profitul nerepartizat al anului 2022 (respectiv 643 milioane RON), adică un dividend brut per acțiune de 0,9226 RON, sub condiția unui vot favorabil în AGA din luna decembrie 2023. După distribuirea excepțională a dividendelor, rata fondurilor proprii totale la finalul primelor 9 luni ale acestui an s-ar situa la 19,4%.
COMMENTS