Ca urmare a unui nou val de informaţii false şi denigratoare lansate în spaţiul public de o organizaţie patronală care reprezintă interesele unei părţi a patronilor de firme de transport rutier, fără competente în domeniul serviciilor financiare, UNSAR vine cu o serie de clarificări absolut necesare, menite a contribui la bună informare a publicului. Astfel, industria de asigurări, una puternic reglementata şi cu o contribuţie importantă în economie, atrage atenţia asupra faptului că fenomenul fake news risca să ia amploare şi pe zona serviciilor financiare.
De altfel, UNSAR a atras public şi constant atenţia în ultimul an asupra dezinformărilor care circulă în spaţiul public – distribuite de acelaşi patronat din zona transporturilor comerciale, dezinformări care se suprapun contextului pandemiei de COVID-19 şi care pot afecta suplimentar şi în mod nejustificat încrederea clienţilor şi stabilitatea economiei româneşti.
Pentru o informare corectă a consumatorilor şi a mass-media, transmitem mai jos doar câteva exemple de informaţii incorecte, comunicate public de această asociaţie:
Conform cifrelor date publicităţii de către ASF, dăuna medie aferenta asigurărilor RCA a fost de 8.886 lei şi NU de 5.532 de lei, aşa cum fals se arată în materialul transmis mass-media de patronatul menţionat anterior. Având în vedere că majoritatea calculelor pleacă de la această cifră eronată, este evidentă şi „corectitudinea” concluziilor ce sunt prezentate publicului larg. Spre exemplu, doar din utilizarea corectă a daunei medii plătite, ar rezulta că volumul de despăgubiri ar fi cu 1 mld. lei mai mare.
În acelaşi material se menţionează că „preţul RCA a crescut, deşi a scăzut semnificativ numărul de accidente de circulaţie”. În realitate, pe parcursul primelor nouă luni ale anului 2020, comparativ cu anul trecut, prima medie RCA a înregistrat o diminuare cu aproximativ 1%, în timp ce dăuna medie a crescut cu 6%. Mai mult, acelaşi raport al ASF arată că, în perioada T3 2016 – T3 2020, prima medie RCA s-a redus cu 23%, în timp ce dăuna medie a crescut cu 26%.
În plus: din păcate, în primele nouă luni ale anului 2020, rata daunei aferenta segmentului RCA (unul dintre cei mai importanţi indicatori ai industriei de asigurări) a crescut cu peste 4 puncte procentuale faţă de aceeaşi perioadă din 2019, până la 84,61% – arăta tot datele ASF. Totodată, în ciuda stării de urgenţă / alertă, în primele nouă luni ale anului 2020, un alt indicator specific activităţii de asigurare, rata combinată pe segmentul RCA, a atins valoarea supraunitară de 113,3% în contextul în care rata cheltuielilor de achiziţie şi administrare a scăzut cu 2,74 p.p., ceea ce reflectă eforturile asiguratorilor pentru reducerea cheltuielilor, în beneficiul consumatorilor (ex. îmbunătăţire fluxuri, procese, digitalizare etc.). Simplificat, rata combinată reflectă raportul dintre despăgubirile plătite plus rezervele de dăuna şi alte costuri, pe de o parte, şi primele brute subscrise, pe de altă parte. Un nivel de peste 100% al acestui indicator reflectă faptul că, în general, asiguratorii plătesc mai mult decât încasează, ceea ce pune presiune asupra pieţei de asigurări RCA.
Aşadar, afirmaţii populiste şi vădit răuvoitoare de tipul “industria de asigurări a prosperat în pandemie” sunt infirmate de cifre.
Tot în materialul citat se menţionează că “mai puţin de jumătate din dosarele de dăuna sunt achitate în termenul legal”. În realitate, în trimestrul trei al anului 2020, conform ASF, au fost avizate 86.429 dosare aferente asigurărilor RCA, dintre care 40.584 dosare au fost deja achitate, 813 dosare (1,82%) sunt pe rolul instanţelor de judecată, iar restul de 43.922 dosare sunt dosare incomplete: dosare cu regrese (unde nu sunt afectaţi consumatorii, căci sunt dosare în care sunt implicaţi doi asiguratori) sau dosare cu vătămări corporale (care presupun o procedură legală mai îndelungată cu implicarea organelor competente ale statului etc.).
În orice caz, în contextul pandemiei de coronavirus, numărul de dosare avizate în trimestrul III al anului 2020 a fost cu doar 7,4% mai mic faţă de perioada similară din 2019, când au fost avizate 93.392 dosare.
Într-un mod absolut surprinzător, această organizaţie patronală fără legătură cu pieţele financiare face referire şi la modul în care se determina profitabilitatea activităţii de asigurare, pornind în mod eronat de la premisa că diferenţa dintre primele brute subscrise şi despăgubirile plătite reprezintă câştigul unei companii de asigurări.
În realitate, din primele pe care le subscriu, în afară de despăgubirile pe care le plătesc, companiile de asigurări sunt obligate prin lege să constituie rezerve de dăuna, să încheie contracte de reasigurare (şi acestea tot obligaţie legală), să acopere costurile de administrare şi de achiziţie specifice, contribuţii la mai multe fonduri prevăzute de legislaţia specifică domeniului, şi să plătească, aşa cum este şi firesc, taxe şi impozite specifice unor societăţi comerciale.
Potrivit celor mai recente date ale ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, industria de asigurări a plătit în fiecare zi din primele 9 luni ale anului 2020, numai în baza poliţelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 mil. EUR, în timp ce a gestionat un total de 9,1 milioane contracte RCA, respectiv 4,7 milioane poliţe exprimate în unităţi anuale.
Declaraţiile repetate ale patronatului privind “dosarul preţurilor de transfer”, care fac referire la întreaga industrie de asigurări, subliniază încă o dată faptul că acesta nu înţelege sau se face că nu înţelege că asigurările reprezintă unul dintre cele mai puternic reglementate domenii: industria beneficiază de un cadru de guvernanţă strict, companiile sunt auditate conform prevederilor legale în materie şi plătesc impozite şi taxe pentru care sunt atent verificate de instituţiile abilitate.
Nu în ultimul rând, UNSAR rămâne un partener de dialog pentru toţi cei care cu bună-credinţă sunt interesaţi să contribuie la crearea unui cadru legislativ şi de funcţionare care să fie în beneficiul clienţilor şi consumatorilor şi tuturor celor implicaţi în industria asigurărilor auto.
COMMENTS