Influența stării de urgență asupra raporturilor juridice și desfășurării proceselor civile

Influența stării de urgență asupra raporturilor juridice și desfășurării proceselor civile

Președintele României a instituit starea de urgență pe o perioadă de 30 de zile cu posibilitatea prelungirii, prin Decretul nr. 195 publicat în Monitorul Oficial pe 16 martie 2020. Măsurile adoptate prin acesta sunt de imediată aplicare și obligatorii, fără a fi necesară aprobarea în prealabil a decretului de către Parlament. În termen de cinci zile, Parlamentul urmează să încuviințeze prin vot starea instituită, în caz contrar, Președintele fiind nevoit să revoce imediat decretul.

Măsurile de urgență cu aplicabilitate imediată vizează în principal activitatea autorităților și instituțiilor publice. Dincolo de implicațiile directe, starea de urgență poate afecta raporturile juridice dintre diverse entități, având în vedere natura măsurilor impuse și posibilitatea ca starea de urgență să fie invocată drept cauză exoneratoare de răspundere în anumite situații. De asemenea, starea de urgență va influența modul de desfășurare a actului de justiție, în contextul în care activitatea instanțelor fusese semnificativ redusă încă de săptămâna trecută, în urma hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii.

Starea de urgență – cauză exoneratoare de răspundere

Cel mai probabil, raporturile juridice dintre entitățile private vor suferi modificări din cauză că unele dintre ele nu își vor mai putea respecta anumite obligații ca urmare a măsurilor impuse în cadrul stării de urgență. În cazurile în care starea de urgență invocată drept cauză exoneratoare de răspundere se dovedește a fi valabilă, niciuna din părți nu mai poate fi considerată răspunzătoare pentru neexecutarea obligațiilor. Companiile trebuie, așadar, să evalueze atent și individual legalitatea unor asemenea abordări, ținând cont de conținutul prevederilor legale, de prevederile contractuale și de starea de fapt corespunzătoare fiecărui raport contractual.

Este important de reținut că, potrivit decretului, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează la cerere certificate de situație de urgență pentru operatorii economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, în baza documentelor justificative.

 Suspendarea de drept a proceselor civile

Potrivit decretului, judecarea altor procese civile decât cele de urgență deosebită este suspendată. Lista cauzelor de urgență deosebită nu a fost încă stabilită, ci urmează să fie clarificată de structurile de conducere din cadrul instanțelor. În acele cauze care vor fi judecate și pe perioada stării de urgență, instanțele de judecată pot fixa termene scurte, inclusiv în aceeași zi, pot desfășura ședințele prin videoconferință și pot comunica actele de procedură prin mijloace electronice.

Chiar şi cauzele de urgență deosebită se pot amâna, dacă persoana interesată se află în izolare la domiciliu, în carantină sau este spitalizată în contextul pandemiei de COVID-19. Alternativ, instanţele pot judeca procesele dacă partea care nu poate participa îşi poate exprima poziţia în scris.

După încetarea stării de urgență, judecarea proceselor care au fost suspendate de drept se va relua din oficiu.

 „Înghețarea” termenelor de prescripție și de decădere

În plus, au fost adoptate măsuri pentru contracararea consecințelor negative ale suspendării actului de justiţie, cum ar fi sancțiunile pentru neexercitarea în anumite termene a unor drepturi în fața instanțelor de judecată sau a executorilor judecătorești. Mai exact, decretul prevede că prescripțiile și termenele de decădere nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență.

Întreruperea termenelor de exercitare a căilor de atac în cazul proceselor suspendate

Termenele de exercitare a căilor de atac în procesele care erau în curs la data instituirii stării de urgență se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să curgă noi termene, de aceeași durată inițială. În cazul în care au fost declarate căile de atac până la instituirea stării de urgență, dosarele vor fi transmise instanțelor superioare după încetarea stării de urgență.

Activitatea de executare silită continuă, dar în anumite condiţii

Decretul permite continuarea activităților de executare silită, însă numai dacă pot fi respectate regulile de disciplină sanitară anunțate de Comitetul Național privind Situațiile Speciale de Urgență. Organizarea licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate în procesele penale este însă suspendată. În acest context, măsurile și actele de executare care pot fi efectuate la distanță, precum instituirea unor popriri asupra conturilor bancare sau a unor datorii, vor putea fi dispuse în continuare.

Activitatea Registrului Comerțului se va desfășura prin mijloace electronice

De asemenea, pe durata stării de urgență, activitatea Registrului Comerțului și cea de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență se vor desfășura prin mijloace electronice.

Material de opinie de Ioana Georgescu-Mureșanu, Senior Associate, și Mihnea Galgoțiu–Săraru, Senior Managing Associate la Reff & Asociații

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0