Valoarea bunurilor finanţate în leasing financiar, aferentă contractelor noi semnate în primul semestru din 2015, este cea mai mare din 2010 încoace, raportat la aceeaşi perioadă. Creşterea înregistrată este de circa 16%.
Finanţările în leasing financiar de vehicule au fost marcate în primele şase luni ale anului în curs de un salt de 18%, comparativ cu prima parte a lui 2014. În schimb, deşi în creştere uşoară faţă de semestrul întâi al anului trecut, finanţarea în leasing de echipamente a scăzut valoric faţă de cea înregistrată în primele şase luni ale anilor 2011 şi 2012. Cât priveşte leasingul imobiliar, valorile sunt de-a dreptul simbolice şi orice comparaţie e de prisos. Volumul nou finanţat în leasing financiar în prima parte a anului (769 mil. euro) a fost cu 16% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, informează surse ale Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România. Evoluţia în creştere a vânzărilor auto se reflectă corespunzător şi pe piaţa de leasing, acest sector continuând să deţină mai mult de trei sferturi (77,5%) din total finanţări noi înregistrate în perioada analizată. Echipamentele ocupă doar 20%, iar bunurile imobiliare 2,5%. „Segmentul vehiculelor este în continuare principalul motor de creştere al industriei, susţinut însă de un alt element foarte important şi anume sporirea notorietăţii leasingului în rândul companiilor, numărul IMM-urilor care au apelat la servicii de leasing financiar fiind mai mare anul acesta faţă de 2014”, subliniază Felix Daniliuc, preşedintele ALB România. Leasingul auto urmează trendul vânzărilor de autovehicule, care, conform celor mai noi date ale APIA, au înregistrat în primele opt luni ale anului o creştere de 16,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. O caracteristică a ultimilor doi ani este o pondere sporită a finanţărilor în leasing pentru comerciale grele, care au ajuns să depăşească 40% din total vehicule, în defavoarea autoturismelor (unde scăderea a fost de la circa 60% la 47%). Aşa se explică şi faptul că acele companii de leasing care nu au finanţat vehicule mai mari de 3,5 tone au pierdut teren. Cea mai sensibilă problemă rămâne cea a vehiculelor second-hand. Îngrijorător e faptul că s-a ajuns în România la un raport de 3 la 1 între importurile de autoturisme rulate şi vânzările celor noi, ceea ce pune presiune inclusiv pe finanţările în leasing, mai mulţi operatori de profil promovând în continuare produse dedicate de finanţare. Indirect acceptă astfel îmbătrânirea parcului auto naţional.
Leasingul financiar pentru echipamente (contracte noi însumând doar 154 mil. euro) indică o slăbiciune de fond a economiei româneşti: precaritatea investiţiilor în producţia de bunuri. Singurele domenii care s-au mişcat cât de cât sub raportul finanţărilor sunt sectoarele construcţii (în creştere de la 14% la 22%), medical (de la 5% la 10%) şi industria alimentară (de la 5% la 7%). Echipamentele agricole ocupă, ca şi anul trecut, cea mai însemnată pondere în finanţare, de 27%. Finanţări în scădere au cunoscut echipamentele pentru industriile de prelucrare a lemnului şi metalurgică, precum şi cele destinate domeniului energiei.
Din discuţiile purtate cu reprezentanţi ai companiilor mari de leasing a rezultat că 2015 a adus o îmbunătăţire a comportamentului de plată al utilizatorilor, o reducere a contractelor de leasing financiar terminate anticipat cu bunuri nerecuperate (cu 18% pentru vehicule şi 10% pentru sectoarele echipamente şi imobiliar). Activele reposedate şi, implicit, revândute de companii de leasing s-au aflat, de asemenea, în scădere faţă de situaţia existentă la finele primului semestru din 2014. Se poate vorbi, ca tendinţă generală, de o însănătoşire a portofoliului de leasing financiar, de maturizarea şi mai buna informare a clienţilor, de existenţa unei baze de utilizatori cu un istoric în relaţia cu compania de leasing. Şi nu în ultimul rând, de un climat concurenţial în care diferenţele între jucătorii mari se reduc de la an la an, iar cota de piaţă se câştigă tot mai greu.
Avansul se menţine
În prima jumătate din 2015, UniCredit Leasing a generat un volum total de finanţări noi (leasing financiar şi operaţional) de 162 mil. euro (valoare de achiziţie), nivel comparabil cu cel din perioada similară a anului 2008, înainte de debutul crizei financiare internaţionale, în principal pe seama finanţărilor din segmentul auto, agricultură, echipamente medicale şi IT. Vânzările noi au contribuit aici la creşterea volumului de finanţări existente în portofoliul companiei la finalul primului semestru din 2015 cu 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. Aproximativ 65% din valoarea bunurilor finanţate este deţinută de autovehicule, cele comerciale (uşoare şi grele) reprezentând aproape 60% din total şi o creştere de 25% faţă de perioada similară a anului trecut. „Atenţia sporită acordată activităţii de finanţare de vehicule mai mari de 3,5 tone a fost continuată şi în 2015, această linie de activitate înregistrând o creştere de 31% faţă de primul semestru din 2014. Zona de echipamente medicale a avut creşterea cea mai importantă, de aproape patru ori, fiind un segment în care avem atât produse adaptate specificului acestui sector, cât şi o echipă dedicată de medici cu expertiză. Finanţarea echipamentelor rămâne o prioritate pentru compania noastră, dar piaţa a cerut alte soluţii. Suntem pregătiţi pentru solicitările clienţilor în această direcţie, atât cu soluţii de finanţare flexibile, cât şi cu oferte speciale”, spune Antoaneta Curteanu, CEO UniCredit Leasing. În perioada estivală, compania pe care o conduce a derulat campania pentru persoane juridice „Leasing cu vacanţă inclusă”, prin care a sprijinit achiziţionarea de autoturisme noi. Timp de două luni, clienţii interesaţi s-au bucurat de amânarea ratei de leasing (capital, dobândă şi asigurări). Pentru susţinerea evoluţiei pozitive a activelor, la sfârşitul primului semestru al acestui an UniCredit Leasing şi-a mărit fondurile proprii, prin creşterea capitalului social cu 20 mil. euro. După cum se poate vedea din clasamentul principalilor jucători de profil, UniCredit Leasing are în continuare un avans considerabil faţă de ocupantul locului secund, la baza rezultatelor sale stând segmentul auto (de unde a venit cererea cea mai mare) şi nu echipamentele, pentru care nu şi-a putut pune în adevărata lumină expertiza sa recunoscută de finanţare.
Cotă de piaţă în creştere
Şi pentru IMPULS-Leasing prima jumătate a anului în curs a fost mai bună, din punct de vedere al rezultatelor, faţă de primele şase luni din 2014. Creşterea înregistrată a fost de peste 50%. Aceasta vine în continuare din finanţări de autoturisme şi camioane pentru transport internaţional. „2015 a fost un an în care mulţi întreprinzători şi-au schimbat flotele de camioane. În paralel, au mers bine parteneriatele pe care le avem cu Fiat, partener pe care-l cunosc de 13 ani, cu Opel, Kia, Suzuki, Krone (pentru semiremorci). Anul acesta este unul de dezvoltare a parteneriatelor, în baza cărora le finanţăm stocurile de maşini. Noi intervenim cu o ofertă de stoc pentru producător, plus oferta pentru clientul final. În finanţarea acestor stocuri, leasingul are o pondere de 40-45%, restul fiind finanţări cu banii jos şi pe credit. Tendinţa de creştere a cererii pentru camioane şi autoturisme se menţine şi pentru primele nouă luni din 2015”, precizează directorul general Răzvan Diaconescu. Pentru sectoarele agricultură şi medical, cererile de echipamente au fost aici punctuale. Faţă de anul trecut, pe partea de echipamente în general, finanţările au crescut între 30% şi 50%, cu menţiunea că pe agricultură a fost păstrat acelaşi nivel. „Aşteptăm să vedem care vor fi rezultatele concrete ale acceptării leasingului pentru finanţările cu componentă europeană”, adaugă aceeaşi sursă. Costurile la leasing practicate de companie au fost cu cel puţin 20% mai mici faţă de nivelul de acum un an. În 2015, IMPULS a câştigat circa 10% cotă de piaţă. Conform celor mai noi date statistice puse la dispoziţie revistei noastre de conducerea companiei, în jur de 20% dintre clienţi revin la finanţare. Este vorba în principal de firme mari, care au nevoi constante de finanţare. Bucureştiul are la ora actuală o pondere de circa 40% în vânzările IMPULS. Apoi, comportamentul de plată este unul îmbunătăţit, iar provizioanele de risc scad în mod constant. Întrucât s-a apreciat că nu mai e cazul, s-a renunţat inclusiv la departamentul de recuperări.
Cea mai dinamică evoluţie, raportat la rezultatele caracteristice pentru primul semestru al anului trecut, a înregistrat BCR Leasing (în urcare de pe poziţia a şaptea pe a treia), care şi-a dublat volumul total al bunurilor finanţate în primele şase luni din 2015. În opinia conducerii companiei, rezultatul se datorează unui cumul de factori: soluţiile de finanţare mai bine adaptate nevoilor clienţilor, continuarea dezvoltării de parteneriate cu dealerii, respectiv importatorii, vânzarea produselor de leasing în reţeaua extinsă a băncii din grup. Un risc potenţial ar putea veni, credem, din ponderea mare, de 79% din portofoliu, a finanţărilor de autovehicule (faţă de 73%, cu un an în urmă), cu menţiunea că pe primul loc se află vehiculele comerciale grele (al căror volum total a crescut de peste trei ori). „Transportatorii sunt printre primii agenţi economici care reacţionează la evoluţia pieţei, ajustându-şi activele în funcţie de cerere. În plus, trebuie subliniat că în ultimii ani transportatorii români au început din ce în ce mai mult să-şi exporte serviciile către piaţa lărgită a UE”, comentează directorul general Bogdan Speteanu. Cele mai multe finanţări de utilaje şi echipamente au mers aici către agricultură, construcţii şi industria prelucrătoare, în domeniu existând potenţial superior ce ar putea fi transpus pe viitor în practică prin mai multe contracte noi, cu condiţia să se menţină trendul ascendent al economiei.
Tendinţă pozitivă
Raiffeisen Leasing a înregistrat un salt de 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, „creştere ce se înscrie în linia obiectivelor asumate de compania noastră la începutul anului, cât şi în tendinţa generală de evoluţie a pieţei de leasing financiar”, apreciază directorul general Felix Daniliuc. Un rezultat notabil, pe care nu-l regăsim la prea mulţi competitori din piaţă, ţine de echilibrarea portofoliului pe categorii de bunuri, respectiv diminuarea ponderii autovehiculelor, de la 72,1%, la finalul primului semestru din 2014, la 63,3%, un an mai târziu şi creşterea ponderii echipamentelor de la 27,3% la 35%. Bine reprezentate sunt şi aici contractele de finanţare a vehiculelor comerciale grele (aproximativ 60% dintre finanţările noi de autovehicule aferente perioadei analizate). Este vorba de flote ale unor companii care activează în domeniile transporturi şi logistică, interesate de extinderea activităţii prin noi achiziţii dar şi de reînnoirea parcului uzat, caracterizat prin costuri mai mari de întreţinere. Finanţările de echipamente au fost marcate de o creştere de 45% şi reprezintă cu precădere zona de producţie din industrii precum prelucrarea maselor plastice, a lemnului, subansamble pentru industria auto, sectoarele medical şi agricol, servicii. Valoarea medie a noilor finanţări de echipamente este cuprinsă între 50.000 şi 80.000 euro. Asemenea concurenţei, una dintre direcţiile de dezvoltare ale companiei în acest an a fost reactivarea parteneriatelor cu dealerii şi furnizorii de vehicule şi echipamente, demers care a condus la oferte personalizate.
Ca şi Raiffeisen Leasing, BRD Sogelease şi-a menţinut poziţia în clasament de la finalul primului semestru din 2014, activitatea sa fiind marcată de o creştere a volumelor noi finanţate cu 12%. „Apreciem că rezultatul este îmbucurător, conturându-se premisele de continuare a creşterii activităţii companiei noastre în 2015”, spune directorul general Jan Kotik, care subliniază că vehiculele au fost factorul determinant pentru obţinerea rezultatelor în creştere, piaţa mizând în continuare pe sectoarele transporturi, distribuţie şi servicii logistice. „Debutul promiţător al economiei, evidenţiat printr-o creştere economică de 3,7% în primele şase luni ale anului, a avut o contribuţie importantă la obţinerea rezultatelor îmbunătăţite, companiile relansând proiecte de investiţii”, adaugă acesta. Raportat la noile finanţări din primul semestru, autoturismele au reprezentat 30%, iar vehiculele comerciale 26%, cu menţiunea că cele două categorii rămân şi aici bunurile care se încadrează cel mai bine în matricea finanţărilor în leasing. Conform celor declarate de sursa deja citată, se observă de asemenea o îmbunătăţire a cererii de finanţare pentru echipamente (din domeniile medical, industriile prelucrătoare şi alimentară, agricultură, construcţii), volumele finanţate crescând de la 22% la 31%. Cea mai bună dinamică a avut-o finanţarea echipamentelor medicale, de patru ori mai mare faţă de rezultatul din primul semestru al anului trecut, iar primăvara lui 2015 a adus finanţări în creştere cu 35% pentru echipamentele agricole.
Din motive interne, generate de preluarea de către grupul Getin Holting şi alinierea modelului său de business la noile strategii ale entităţii din care face parte, Idea Leasing nu şi-a comunicat de astă dată rezultatele, singura precizare pe care mi-a făcut-o directorul general Liviu Şerban fiind creşterea volumelor noi finanţate până la aproape 50 mil. euro, care înseamnă inclusiv păstrarea locului companiei în clasamentul primilor zece jucători.
Cum cea mai acerbă concurenţă există în piaţa de leasing financiar pe segmentul autoturismelor, rezultatele la primul semestru au marcat unele schimbări la nivel de jucători. Porsche Leasing ne-a comunicat numărul contractelor sale noi aferente perioadei, în creştere cu 11 unităţi, dar care, din punct de vedere valoric, nu se mai ridică la nivelul de acum un an. În cazul său, la nivel de grup, în România concentrarea e doar pe anumite autoturisme, fiind finanţatorul oficial al mărcilor VW, Skoda, SEAT, Audi şi Porsche, vândute atât pe credit, cât şi în leasing. Din sursă APIA aflăm că, în primele opt luni ale acestui an, la nivel de piaţă, de departe cele mai bine vândute din respectivele mărci au fost cele finanţate pe credit (9.781 de unităţi). În leasing, vânzările au fost la jumătate (4.412 unităţi). De altfel, comentariul lui Helian Redai, Directorul Diviziei Vânzări şi Marketing din cadrul Porsche Finance Group, este edificator: „Pentru noi, ca grup, sunt întotdeauna relevante evoluţia la nivel de grup şi creşterea totală pe fiecare dintre segmentele de business pe care activăm. În sectorul de leasing auto, care susţine piaţa de leasing, cererea din sectorul IMM-urilor a fost în creştere în prima jumătate a anului 2015, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. IMM-urile au apelat tot mai mult la leasing, atât leasing financiar cât şi operaţional, lucru care a avut impact asupra pieţei. Leasingul financiar a fost înţeles de tot mai mulţi clienţi ca un produs care aduce valoare: este flexibil şi oferă capacitate de răspuns rapid clientului la priorităţile economiei”. În primul semestru al anului, împărţirea portofoliului de leasing al grupului se menţine în marja obişnuită: 90% autoturisme şi restul comerciale. „Zona de vehicule comerciale este însă un aspect pe care ne axăm puternic anul acesta, pentru care estimăm creşteri şi o evoluţie interesantă în perioada următoare”, mai spune purtătorul de cuvânt al grupului.
Garanti Leasing, ca şi Porsche Leasing, devenit acum competitorul său cel mai apropiat, raportează o creştere a numărului de contracte noi încheiate în primele şase luni din 2015, ceea ce nu implică însă acelaşi trend şi din punct de vedere valoric. „Strategia companiei vizează creşterea pe toate segmentele, motiv pentru care ne dorim să evoluăm şi în ceea ce priveşte finanţările de echipamente şi imobiliare. Considerăm că acestea reprezintă un potenţial deosebit, tocmai de aceea, în perioada ianuarie-iunie a.c., structura portofoliului a fost 51% auto, 36% echipamente şi 13% imobiliare”, informează directorul general Okan Yurtsever, care e de părere că, în plan economic, s-a ajuns în România la un punct de echilibru şi stabilitate, ceea ce a determinat o serie de companii să-şi reînnoiască flotele şi chiar să facă investiţii suplimentare. În acelaşi timp, mediul economic local a devenit mai atractiv pentru investitorii care doresc să-şi extindă afacerile în sud-estul Europei, ceea ce a generat noi achiziţii.
Dincolo de prezentarea generală a rezultatelor la nivel de piaţă şi companii importante, să vedem cam cum au stat lucrurile în ceea ce priveşte structura contractelor noi de leasing financiar şi care sunt jucătorii cei mai performanţi pe domenii. În top 3 leasing pentru autovehicule (ca valoare a bunurilor finanţate în primul semestru din 2015) intră UniCredit Leasing (105,09 mil. euro şi 2.366 contracte noi de profil), urmată de IMPULS-Leasing (74,51 mil. euro şi 2.710 contracte) şi BCR Leasing (57,09 mil. euro şi 1.844 contracte). Cei mai importanţi finanţatori de autoturisme sunt UniCredit Leasing (46,41 mil. euro), Porsche Leasing, IMPULS-Leasing (26 mil. euro), Ţiriac Leasing (20,51 mil. euro), BRD Sogelease (15,22 mil. euro) şi BCR Leasing (15,11 mil. euro), iar de comerciale grele UniCredit Leasing (52,91 mil. euro), BCR Leasing (37,33 mil. euro) şi IMPULS-Leasing (36,52 mil. euro). Finanţările noi de echipamente au fost susţinute de UniCredit Leasing (31,11 mil. euro şi 270 de contracte noi), Raiffeisen Leasing (19 mil. euro şi 335 contracte) şi BRD Sogelease (15,86 mil. euro şi 167 contracte) şi BCR Leasing (15,44 mil. euro şi 279 contracte).
Produse noi
BT Leasing a lansat anul acesta un produs RoSEFF, de finanţare a proiectelor de eficienţă energetică şi energie regenerabilă destinate IMM-urilor, cu acces la grant-uri UE de până la 15% din valoarea finanţării. Este prima companie de leasing locală inclusă în acest program dezvoltat de UE şi BERD pentru finanţarea proiectelor de eficienţă energetică şi energie regenerabilă. Sunt susţinute astfel investiţii simple sau complexe din sectoare ca agricultura, prelucrarea metalelor, injecţia maselor plastice, prelucrarea lemnului, industria tipografică, agro-alimentară, hotelieră ş.a. Noul produs este promovat inclusiv prin demonstraţii la sediul clienţilor care au deja implementate proiecte de eficienţă energetică RoSEFF, fiind exemplificate industrii unde astfel de investiţii pot fi eligibile. Compania a valorificat altfel în 2015 oportunităţi legate de afaceri în producţie. „Anul acesta am privit mult mai atent finanţarea de echipamente din domenii precum procesarea metalelor, industria alimentară, prelucrarea lemnului sau construcţii”, declară directorul general Titus Nicoară.
La rândul său, Garanti Leasing a venit recent cu produsul „Auto Rapid”, finanţare prin intermediul căreia clienţii pot accesa până la 50.000 euro pentru achiziţionarea de autovehicule, vehicule comerciale şi motostivuitoare. Analiza dosarului se realizează în mai puţin de două ore, iar contractul poate fi semnat în 24 de ore. „În viitor ne dorim să lansăm şi produse de finanţare cu fonduri europene. În acest sens, alături de reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, căutăm soluţii de implementare a acestor produse”, menţionează Okan Yurtsever.
La capitolul noutăţi, e de menţionat şi produsul BCR Leasing de finanţare a achiziţiilor de bunuri intracomunitare, ofertat inclusiv prin reţeaua băncii din grup. Atractivitatea acestuia se bazează pe câteva caracteristici: clientul deţine proprietatea asupra bunului şi beneficiază de avantaje fiscale (finanţarea se face la preţul fără TVA), aprobare rapidă a finanţării, flexibilitate în negocierea condiţiilor de finanţare.
Obiective anuale
Date fiind rezultatele de până acum, discuţiile purtate cu clienţii şi partenerii, precum şi tranzacţiile aflate în lucru, se conturează tot mai clar rezultatele anuale ale principalilor jucători din piaţa de leasing financiar. UniCredit Leasing estimează că volumul finanţărilor noi va depăşi 300 mil. euro (faţă de peste 240 mil. euro, în 2014). Conducerea IMPULS-Leasing crede că va termina anul acesta cu minimum 130-135 mil. euro valoare a bunurilor finanţate aferentă contractelor noi (faţă de 111,2 mil. euro, anul trecut), creştere generată de finanţări de autoturisme şi camioane pentru transport internaţional. Raiffeisen Leasing şi BRD Sogelease au drept targhet finanţări de bunuri în sumă totală de 100 mil. euro fiecare. Porsche Leasing are în vedere rezultate pozitive, cu o creştere moderată, iar Garanti Leasing şi-a propus o majorare de cel puţin 15% a contractelor noi, comparativ cu 2014. BT Leasing urmăreşte să crească volumele noi cu 25% şi să-şi mărească cota de piaţă, ceea ce o face să fie permanent în căutare de oportunităţi de finanţare. Spre a fi finalizate astfel de deziderate se impune însă o bună evoluţie a economiei, fără şocuri politice pe plan intern şi internaţional. Pe scurt, un climat de afaceri în condiţii de normalitate.
Material realizat de Coralia Popescu
COMMENTS