Piaţa de leasing operaţional, încă restrânsă ca dimensiuni în România (circa 49.200 de unităţi la sfârşitul anului trecut), a evoluat în 2014 conform aşteptărilor principalilor săi jucători, creşterea fiind de circa 14% faţă de 2013 în ceea ce priveşte numărul de autovehicule aflate în administrarea firmelor de profil.
În 2014, fiecare a cincea maşină achiziţionată de clienţii persoane juridice din România a făcut obiectul unui contract de leasing operaţional. Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional – ASLO informează că operatorii în domeniu au deţinut anul trecut o cotă de aproximativ 16% din totalul înmatriculărilor de autovehicule noi (aproape 80.000 de maşini), în principal autoturisme şi vehicule comerciale uşoare. Ca tendinţă, ar fi de semnalat faptul că deja s-au conturat unele nişe pe această piaţă – leasing operaţional pentru echipamente IT şi vehicule comerciale grele – ca urmare a cererii în creştere pentru astfel de bunuri. Ca gen de servicii practicate, domină cele complete de leasing operaţional (finanţare şi management de flote – 68%), urmate de management de flote (23%). O foarte mică parte reprezintă leasing operaţional fără servicii de administrare (exclusiv finanţare – 9%). Legat de administrarea de flote, cele mai solicitate sunt serviciile de întreţinere şi reparaţii, asigurări (RCA şi CASCO), asistenţă rutieră şi maşină de înlocuire în situaţia imobilizării autovehiculului contractat.
Intrări noi în piaţă
Cât priveşte jucătorii, continuă supremaţia celor mari, subsidiare de leasing operaţional ale unor grupuri financiare recunoscute pe plan european şi nu numai – LeasePlan Corporation N.V. (prin LeasePlan România), Société Générale Leasing Solutions (prin ALD Automotive), Porsche Group (prin Porsche Mobility), BNP Paribas Leasing Solutions (prin Arval Service Lease România) sau UniCredit Leasing (prin UniCredit Leasing Fleet Management). La finalul anului trecut, cea mai mare companie românească de profil – Fleet Management Services – a fost achiziţionată de Business Lease Group, urmare a strategiei investitorului de consolidare a poziţiei în Europa Centrală şi de Est. Filială a AutoBinck Holding, companie internaţională cu sediul în Olanda ce-şi desfăşoară activitatea în domeniile distribuţiei de automobile, vânzărilor, leasingului şi managementul mobilităţii auto, precum şi al distribuţiei şi vânzării de piese şi accesorii, a devenit un jucător important în Polonia, Slovacia, Cehia şi Ungaria. După LeasePlan, intră astfel pe piaţa locală un alt jucător semnificativ cu sediul central în Olanda şi care beneficiază de o expertiză îndelungată în furnizarea de soluţii complete de leasing operaţional. Ar mai fi de subliniat că în ultimul an au câştigat cotă de piaţă şi, implicit, vizibilitate, subsidiare bancare axate pe leasing operaţional, precum BCR Fleet Management, Premium Leasing şi BT Operational Leasing. În schimb, acele firme independente ce nu dispun de surse de finanţare de la un grup financiar puternic au pierdut teren şi se află practic la limita supravieţuirii. Ca şi în leasing financiar, asistăm aşadar la supremaţia unor jucători globali, cu surse proprii de finanţare şi experienţă de decenii în domeniu.
Oportunităţile pieţei locale, potenţialul acesteia sunt valorificate în continuare. Începând cu martie 2015, IMPULS-Leasing România, din 2014 ocupanta poziţiei secunde pe piaţa de leasing financiar, va lansa produsul de leasing operaţional cu fleet management, anunţă pentru revista noastră surse din interiorul companiei. Produsul va fi destinat companiilor mici şi mijlocii de pe piaţa românească, scopul declarat fiind scăderea costurilor cu administrarea flotei la clienţii IMPULS. Dată fiind reprezentarea la nivel naţional, precum şi experienţa în domeniul auto, compania estimează, pentru primul an, atingerea unui volum de 6 milioane euro cu acest nou segment de business.
Acelaşi top 5
Dacă urmărim poziţionarea jucătorilor în piaţă, remarcăm că 2014 nu a adus schimbări în ceea ce priveşte seria primilor cinci. Vorbim, deci, de o consolidare a activităţii, de o creştere a numărului de vehicule aflate în administrarea acestora. De altfel, cei din top 5 deţin aproape trei sferturi din piaţă (peste 70%, respectiv 35.502 vehicule în administrare), ceea ce înseamnă concentrare şi concurenţă sporită. Cu o cifră de afaceri pentru 2014 de 42,2 mil. euro (în creştere cu 3% faţă de 2013) şi un portofoliu sporit cu 15%, LeasePlan România s-a detaşat şi mai mult de următorul clasat. Obiectivul său anual de 10.000 autovehicule aflate în administrare a fost depăşit încă din octombrie trecut. „În încercarea permanentă de a oferi clienţilor soluţii complete de mobilitate, am reuşit să îmbunătăţim componente importante ale experienţei LeasePlan, atât în relaţia cu clienţii, cât şi cu utilizatorii finali. Lansarea aplicaţiei mobile pentru conducători auto şi manageri de flotă, o abordare proactivă în cadrul serviciului de call-center (informare ITP, revizii şi consultanţă în deschiderea dosarelor de daune) şi o nouă structură a newsletter-ului menită să aducă un plus de transparenţă în comunicarea cu furnizorii, clienţii şi conducătorii auto sunt câteva dintre cele mai importante iniţiative testate şi implementate în cursul anului 2014”, relevă directorul general Bogdan Apahidean. La nivel de companie, o treime dintre clienţi aduc aproape 90% din business, cu menţiunea că a scăzut ponderea celor mijlocii în favoarea clienţilor mici şi mari. În acelaşi timp, flota medie s-a redus de la 45 la 40 de autovehicule pe client, scădere generată de segmentul de firme mari. În cifre absolute, numărul de clienţi a crescut cu aproximativ 30%, iar flota totală cu 15%, comparativ cu decembrie 2013. Liderul pieţei vine să confirme faptul că cele mai solicitate servicii în cadrul unui contract de leasing operaţional sunt cele de întreţinere, asistenţă rutieră, anvelope şi asigurări. „Adică exact acele servicii care preiau de pe umerii companiilor efortul administrării parcului auto şi oferă o mobilitate lipsită de griji”, punctează Bogdan Apahidean.
Cu un ritm constant de evoluţie în ultimii ani, ALD Automotive îşi menţine poziţia secundă, în 2014 înregistrând o creştere cu 15% a flotei administrate. Anul trecut aici a fost dezvoltată aplicaţia online „ALD carselector”, au continuat cursurile de condus ecologic şi au fost aduse îmbunătăţiri sistemului „Customer Relationship Management”, instrumentelor de raportare şi aplicaţiilor pentru clienţi utilizate pentru închirierea autovehiculelor pe termen scurt. Reamintim că „ALD Carselector” permite utilizatorilor să-şi configureze, compare şi selecteze maşina dintr-o bază de date de peste 4.700 de autovehicule multi-brand, aplicaţia reprezentând pentru managerii de flote un suport în primul rând în ceea ce priveşte optimizarea TCO. Tot anul trecut, compania a lansat programul de conducere ecologică, în colaborare cu şcoala de conducere defensivă Titi Aur, care împreună cu programul de condus defensiv ajută şoferii să-şi dezvolte tehnicile de şofat, în ideea siguranţei rutiere, a reducerii numărului accidentelor şi costurilor operaţionale, menţinând un nivel scăzut al emisiilor de gaze şi al consumului de combustibil. Peste 90% dintre clienţii ALD sunt companii internaţionale. Pentru primii zece clienţi (clasificaţi în funcţie de mărimea flotei), compania gestionează jumătate din flota sa totală de autovehicule. „Companiile multinaţionale solicită leasing operaţional şi îl aleg mai uşor vizavi de alte metode de finanţare, întrucât cunosc acest produs. Echipa de consultanţi în vânzări este implicată activ în educarea pieţei, explicând care sunt diferenţele şi avantajele pe care le are leasingul operaţional. Cu toate că în acest sens vedem îmbunătăţiri de-a lungul anilor, eforturile trebuie susţinute şi continuate, în special pentru companiile locale şi cele din afara Bucureştiului”, declară pentru analiza de faţă directorul general Shane Dowling. Drept urmare, anul acesta sunt privite cu mai mare atenţie companiile locale, în special IMM-uri, pentru care se află în curs o serie de acţiuni dedicate. Conducerea ALD informează că cele mai solicitate servicii de leasing operaţional român mentenanţa (97% din flota administrată), asigurările, administrarea anvelopelor de iarnă şi asistenţa rutieră. Anul trecut, s-a înregistrat o creştere de 3-4% pentru serviciul de administrare a anvelopelor de vară şi asigurări (CASCO, RCA sau CASCO cu franşiză). O creştere de 8% a fost vizibilă pentru serviciul de asigurare pentru pasageri. Şi pentru ALD Automotive, produsul principal rămâne „full service leasing” (80% din portofoliu), restul reprezentând contracte de administrare a flotei auto. Comparativ cu 2013, anul trecut a avut loc aici o creştere cu 9% a produsului de leasing operaţional, în timp ce segmentul de administrare a flotei s-a majorat cu 49%, până la 1.719 autovehicule.
Nişa camioanelor
Cu un portofoliu variat de clienţi, ce acoperă domenii de la telecomunicaţii la energie, Porsche Mobility a valorificat evoluţia pozitivă din piaţa auto şi beneficiile apartenenţei la un grup financiar puternic oferind în continuare produse şi servicii conexe autovehiculelor. „În 2014 am observat o creştere a cererii din partea întreprinderilor mici şi mijlocii, segment cu o importanţă tot mai crescută pentru piaţa auto”, subliniază Radu Manea, directorul Diviziei Fleet Management din cadrul Porsche Finance Group, care adaugă: „Ţinând cont de faptul că segmentul camioanelor grele, de peste 18 tone, utilizate cu precădere în transportul internaţional, a fost unul dintre cele mai dinamice pentru piaţa de autovehicule şi a înregistrat o creştere de 33% în primele nouă luni din 2014, am decis să punem mai mult accent pe segmentul autocamioanelor închiriate. Încă din anul 2013, în pondere relativ mică din portofoliul nostru total, am încheiat contracte de leasing operaţional pentru camioane aparţinând mărcii MAN, parte a concernului Volkswagen, la fel ca şi Porsche Finance Group”. Pe această nişă lucrează şi cei de la UniCredit Leasing Fleet Management, societate care în 2014 a încheiat între altele un contract pentru o flotă importantă de camioane destinată unui client din domeniul logistic.
Serviciile fac diferenţa
Cea mai dinamică evoluţie, raportat la dimensiunea flotei administrate, a înregistrat anul trecut Arval Service Lease România, care a crescut de două ori mai mult decât piaţa de leasing operaţional. Dimensiunea flotei sale aflată în administrare era la finalul anului trecut mai mare cu 1.700 de maşini, comparativ cu un an în urmă. Faţă de previziunea făcută la început de an, statistica arată o creştere în 2014 cu peste o mie de vehicule. Per ansamblu, compania raportează o creştere de 34% faţă de 2013. Serviciile complete de leasing operaţional deţin peste 90% din portofoliul companiei. „Full service” rămâne principalul răspuns la nevoile pieţei din România. „În viziunea noastră, piaţa va continua să ceară servicii complete de leasing operaţional care să includă cât mai multe activităţi integrate în pachet. Dacă până acum pachetele includeau serviciile clasice de mentenanţă şi reparaţii, asigurări, gestiune accidente, pneuri ş.a., estimăm că pe termen mediu acestea vor îngloba şi oferte cu valoare adăugată mai mare, cum ar fi cele de monitorizare a comportamentului la volan, de raportare în timp real a indicatorilor de performanţă ai flotei pe platforme mobile de tip smartphone sau servicii de compensare a emisiilor de gaze cu efect de seră”, anticipează directorul general Dan Boiangiu.
Aflată în continuare în seria primilor cinci jucători din piaţa analizată, FMS a ajuns, după zece ani de activitate, cel mai mare furnizor independent din domeniu, cu un portofoliu de peste 3.000 de contracte şi clienţi, atât companii internaţionale, cât şi locale, cu activitate în diverse industrii, în producţie, servicii şi comerţ. Nivelul atins i-ar putea permite să joace pe viitor de la egal la egal cu mari competitori internaţionali, cu condiţia să fie făcute în continuare investiţii în extinderea activităţii. Un astfel de rol şi l-a asumat Business Lease Group, care, prin vocea directorului de dezvoltare comercială Philip Aarsman, responsabil de această achiziţie, spune că „FMS cunoaşte bine piaţa locală, este o organizaţie puternică”, iar grupul pe care-l reprezintă „poate ridica FMS la nivel internaţional şi oferi clienţi şi experienţă globală”.
Un pas semnificativ a făcut în 2014 şi compania UniCredit Leasing Fleet Management, în urcare în clasament faţă de 2013 şi ale cărei rezultate au fost peste aşteptările de la începutul anului trecut. Serviciile sale de leasing operaţional au privit preponderent autoturismele, dar şi vehicule grele, echipamente pentru agricultură, construcţii ş.a. În 2014, UCLFM a depăşit cifra de 2.000 de vehicule aflate în administrare, în condiţiile în care o serie de contracte privesc servicii de leasing operaţional pentru echipamente. Peste 35% dintre clienţii ce au avut anterior contracte au încheiat un altul în 2014. „În continuare vom dezvolta produse din ce în ce mai specifice. Vizăm noi parteneriate strategice, precum cele deja existente cu BMW, Ford, DAF, Schmitz”, ne spune Antoaneta Curteanu, director general al UniCredit Leasing Corporation.
O mai bună vizibilitate în rândul potenţialilor clienţi a câştigat BCR Fleet Management, în urcare cu câteva poziţii în clasament, care în 2014 şi-a depăşit ţinta de vânzări şi „a devenit un jucător cu o cotă de piaţă care trece dincolo de zona marginală a pieţei de leasing operaţional”, după cum consideră directorul general Adrian Lăcătuş. Strategia folosită a fost şi este aceea de a promova leasingul operaţional ca pe un element important în portofoliul de produse pe care Grupul BCR îl oferă clienţilor săi. Peste 75% dintre clienţii săi sunt companii medii şi mari, în bună parte clienţi ai grupului, cu activitate în energie, media, industrie, construcţii, bunuri de larg consum, instituţii publice. „Companiile care operează cu flote mai mici au crescut în 2014 ca pondere şi consider că, pentru noi, există oportunităţi de dezvoltare în această direcţie”, mai spune sursa citată. La nivel de contracte, există un echilibru între leasingul operaţional „full service” şi cel în care clienţii optează doar pentru pachetul de bază (companii care operează flote de dimensiuni reduse sau care testează leasingul operaţional ca o alternativă la alte forme de finanţare şi administrare a parcului auto şi care reprezintă oportunităţi pentru o dezvoltare ulterioară).
2014 este considerat un an bun din punct de vedere al rezultatelor şi de către conducerea Premium Leasing, parte a Grupului Ţiriac Auto. Compania şi-a mărit anul trecut echipa de vânzări, ceea ce a condus la o creştere importantă a numărului de contracte (de la 277, la finele anului 2013, la 453, la sfârşitul lui 2014). Compania s-a bazat pe vânzarea produsului de leasing operaţional în rândul companiilor româneşti, cu precădere al IMM-urilor. Profitul pentru 2014 este estimat la 1,1 mil. euro.
Pentru BT Operational Leasing, 2014 a însemnat punerea în aplicare a strategiei pe termen lung împreună cu Banca Transilvania, atât din punct de vedere al finanţării, cât şi al ofertei de servicii.Valoarea investiţiilor companiei în achiziţia de noi autovehicule aproape s-a dublat anul trecut, comparativ cu 2013, iar profitul pentru 2014 este de 1,4 mil. lei.
Direcţii actuale
Din comentariile primite pentru articolul de faţă se desprinde o doză de optimism în ceea ce priveşte evoluţia pieţei locale de leasing operaţional în 2015. Sunt anticipate creşteri în ceea ce priveşte numărul de vehicule aflate în administrarea companiilor de profil, implicit ale cifrei de afaceri şi investiţiilor legate de dezvoltarea firmelor de profil. „Estimez că tendinţa crescătoare se va păstra şi poate chiar accentua, astfel că la sfârşitul anului 2015 piaţa de leasing operaţional va avea un volum de 60.000 de unităţi de vehicule în administrare”, spune Daniel Ivan, preşedintele ASLO, asociaţie ce reprezintă 94% din piaţă. Liderul acesteia are o strategie construită pe trei direcţii principale: îmbunătăţirea experienţei clienţilor în relaţia cu LeasePlan, inovaţia şi excelenţa operaţională. Pentru ALD Automotive, 2015 ar putea fi al zecelea an de creştere consecutivă. „Estimăm că vom încheia acest an cu o flotă de peste 9.000 de autovehicule. Piaţa este în căutarea clienţilor noi provenind din categoria IMM-urilor. Acesta este noul trend de dezvoltare a pieţei şi datorită proiectelor pe care le avem în desfăşurare, vom fi pregătiţi pentru a răspunde şi cerinţelor provenite din acest segment. Pe termen lung, lucrăm constant la diferite soluţii care pot îmbunătăţi experienţa conducătorilor auto prin crearea şi dezvoltarea de servicii şi aplicaţii noi. De asemenea, colaborăm îndeaproape cu clienţii pentru a le oferi suport în reducerea costurilor şi îmbunătăţirea performanţei flotei prin furnizarea de analize TCO, consultanţă de optimizare a flotei şi instrumente de raportare îmbunătăţite”, subliniază Shane Dowling. Conducerea Porsche Finance Group consideră la rândul său că următorul pas în dezvoltarea pieţei de leasing operaţional îl reprezintă în materie de clienţi, pe lângă întreprinderile mici şi mijlocii, companiile de stat de pe plan local, pentru care divizia sa specializată va veni cu soluţii personalizate.
Arval România îşi propune să continue evoluţia din anul trecut. „Strategia noastră are în vedere aspecte legate de dezvoltarea afacerii, dar şi de responsabilitate socială. Prin demersurile sale în România, compania urmăreşte demistificarea conceptului de outsourcing, precum şi profesionalizarea activităţilor specifice care se desfăşoară în cadrul reţelelor naţionale de parteneri”, relevă Dan Boiangiu. Cu opt ani de expertiză locală, compania este deţinătoarea titlului „Customer Loyalty Award”, la nivelul întregului grup.
UniCredit Leasing Fleet Management are în vedere dezvoltarea de produse din ce în ce mai specifice, încheierea de noi parteneriate strategice cu producători şi dealeri auto de marcă. Obiectivul principal al BCR Fleet Management va fi în 2015 creşterea cotei de piaţă, cu menţinerea profitabilităţii la cotele asumate faţă de acţionari. Acest lucru va fi posibil prin dezvoltarea parteneriatelor cu clienţii Grupului BCR, prin mai buna promovare a leasingului operaţional. Dorind să recupereze din diferenţele existente faţă de companiile mari din piaţa de leasing operaţional, Premium Leasing îşi va diversifica anul acesta serviciile, un prim demers în această privinţă fiind achiziţionarea unui nou soft, aflat în prezent în curs de implementare.
Flote extinse şi clienţi în creştere fac parte aşadar din strategia pe 2015 a tuturor companiilor care contează pe piaţa de leasing operaţional din România, ceea ce implică targhetarea unor noi categorii de clienţi (IMM-uri, instituţii de stat) şi servicii atent studiate în ceea ce priveşte raportul preţ-calitate. Rămâne de văzut în ce măsură investiţiile în dezvoltare la nivel de jucători, absolut necesare pentru atingerea cotei de piaţă vizate, nu vor bloca un demers absolut necesar într-o piaţă deja concurenţială – reducerea costurilor serviciilor de leasing operaţional. Considerăm că aceasta este principala provocare pentru 2015.
COMMENTS