Companiile din fruntea clasamentului au avut anul trecut un ritm de creştere dublu faţă de media pieţei de leasing financiar, relaţia personalizată cu utilizatorul contribuind în bună parte la creşterea clienţilor recurenţi.
Se ştie că orice angrenaj, ca să funcţioneze, are nevoie de un motor corespunzător. Pentru piaţa de leasing acesta este în continuare UniCredit Leasing, jucătorul numărul unu care, prin volumele realizate, asigură anual aproape un sfert din finanţările noi de profil la nivel de piaţă. În ciuda unui climat economic instabil, cu alegeri prezidenţiale, cu proiecte naţionale strategice blocate şi multe insolvenţe, UCL a cunoscut în 2014 o creştere de 16% faţă de 2013 şi un profit net de 4,4 mil. euro, cu 58% mai mare faţă de anul anterior. Cota sa de piaţă a sporit cu 0,5%, ajungând în prezent la peste 18%. Spre comparaţie, profitul net al UniCredit Group a fost în 2014 de 2 mld. euro, cu menţiunea că 70% din acesta a provenit din ţările Europei Centrale şi de Est.
Spre a înţelege ce se află în spatele acestor cifre, am solicitat opinia directorului general Antoaneta Curteanu: „Creşterea s-a bazat pe campaniile pentru transportatori (leasing cu finanţare de la Banca Europeană de Investiţii, la o dobândă de 4,49% pe an) şi cele pentru finanţare în agricultură prin leasing sau credit, pe extinderea parteneriatelor cu vendorii şi încheierea de parteneriate noi, pe continuarea dezvoltării sistemelor noastre IT (pentru viteza finanţării şi servicii post-vânzare). De asemenea, am lansat produse care să acopere anumite nişe (de exemplu, sectorul medical) şi am continuat investiţiile în echipa noastră, prin pregătire profesională şi programe de coaching”. Prin urmare, nimic spectaculos şi, cu toate acestea, rezultatele sunt mereu diferite de ale concurenţei. Ca observator atent al pieţei leasingului în ultimii ani, cred că una dintre explicaţiile acestei evoluţii este, pe lângă cea de management riguros, existenţa unui portofoliu relativ echilibrat, în care echipamentele au o pondere de 28%, ceea ce reprezintă un caz singular în piaţă. De altfel, expertiza Grupului UniCredit în materie de finanţări de echipamente, inclusiv specializate, este una recunoscută. Apoi, aceeaşi abordare se regăseşte şi în partea de vehicule. În 2014, finanţările de vehicule mai mari de 3,5 tone au reprezentat 38% din totalul finanţărilor, iar vehiculele comerciale şi utilitare 33%. Creşterea finanţării în zona de autovehicule comerciale şi utilitare (dublarea finanţărilor de camioane şi semiremorci în 2014 comparativ cu 2013) s-a datorat leasingului operaţional şi parteneriatului cu BEI (35% din linia de 50 mil. euro accesată de la BEI are ca destinaţie achiziţia de echipamente pentru transport, iar circa 10% din aceasta a fost direcţionată către agricultură). Ar mai fi de subliniat că ponderea finanţărilor de bunuri noi a reprezentat anul trecut în jur de 90% din totalul finanţărilor de vehicule şi echipamente.
Consecvenţă
2014 a fost al treilea an consecutiv în care IMPULS-Leasing s-a situat pe locul secund în piaţa de leasing financiar, cu o cotă de 9%. Dacă înainte diferenţa între poziţia a doua şi cea de-a treia era mai mică, acum aceasta s-a mărit ajungând la peste 10%. „Lucrăm în proporţie de peste 90% pe partea de autoturisme şi camioane. În 2014, pentru autoturisme am înregistrat o creştere de 18% a contractelor noi, pentru utilitare uşoare de 24%, iar pentru camioane de 14%. La echipamente, singurul domeniu finanţat este agricultura, unde deja cred că avem expertiză”, spune directorul general Răzvan Diaconescu. Date fiind aceste rezultate, compania pe care o conduce se poziţionează, ca finanţator în leasing, pe primul loc în piaţă la vehicule comerciale uşoare, pe cel de-al doilea la camioane şi al patrulea la autoturisme. Pentru echipamente în leasing de înscrie însă între primii zece jucători din piaţă. IMPULS joacă aşadar, ca independent, cartea leasingului auto într-o piaţă extrem de concurenţială, împărţită între captivi şi companii de leasing subsidiare ale unor bănci operaţionale în România.
Jucători semnificativi
Top 5 jucători de leasing financiar pentru 2014 a cunoscut o singură schimbare, revenirea BRD Sogelease, în condiţiile în care VB Leasing a coborât două poziţii în clasament, pe fondul schimbărilor sale profunde generate de preluarea de către grupul polonez Getin Holding.
Asemenea UniCredit Leasing şi IMPULS-Leasing, Porsche Leasing şi-a menţinut poziţia în clasament, creşterea de volume noi finanţate fiind în linie cu piaţa de leasing şi vânzările auto, care au traversat o perioadă de bun augur. „Atât segmentul de maşini noi, cât şi cel de maşini rulate au înregistrat creşteri în 2014, iar acest aspect ne-a influenţat pozitiv. Avem o experienţă locală de peste 15 ani, lucru care aduce clienţilor costuri de finanţare mai mici, oferte competitive şi eficienţă: evităm drumurile suplimentare, birocraţia, pentru că totul se întâmplă la sediul dealerului”, informează directorul Helian Redai. În continuare, la nivel de grup este practicat sistemul „one-stop-shop”, prin care întreaga gamă de produse şi servicii ofertate este disponibilă direct din showroom, la reprezentanţele dealerilor. Şi aici se lucrează în mod constant la modernizarea sistemelor IT, cu scopul de a susţine dezvoltarea produselor de leasing şi credit şi concentrarea personalului pe toate resursele implicate în procesul de finanţare auto.
Raiffeisen Leasing a continuat ritmul de dezvoltare al ultimilor ani, înregistrând o creştere de 15% a volumelor noi finanţate în 2014, comparativ cu 2013. Compania şi-a dezvoltat anul trecut toate nivelurile de business: portofoliu (+13,5%), profit net (+11%), număr clienţi activi (+11%), număr contracte (+14%). În ceea ce priveşte ponderea segmentelor, vehiculele au crescut cu 23,8% (ajungând în 2014 la 72,94%), în vreme ce echipamentele au scăzut cu 5% (până la nivelul de 27,06%).
Concentrare de finanţatori
BRD Sogelease a anunţat pentru 2014 finanţări în creştere cu 25% faţă de 2013, înregistrând o cotă de piaţă de 7,2%, mai mare cu 1,1% comparativ cu rezultatul anului precedent. „2014 a fost un an satisfăcător, în care am reuşit atingerea obiectivelor propuse, atât din punct de vedere al creşterii cifrei de afaceri, cât şi al profitabilităţii”, subliniază directorul general Jan Kotik. Leasingul auto a avut anul trecut o pondere de aproape 62% din totalul finanţărilor companiei, iar echipamentele de 35,3%. Este printre foarte puţinele companii de leasing care au încercat să păstreze o legătură, firavă însă, cu domeniul imobiliar, în speranţa că acesta se va revitaliza mai devreme sau mai târziu. O creştere semnificativă a fost înregistrată în finanţarea vehiculelor comerciale grele (inclusiv a celor destinate transportului de persoane), cu 31% comparativ cu 2013. Contrar trendului pieţei, finanţarea de echipamente a companiei a fost mai mare anul trecut cu 26%, contractele noi venind din sectoarele agricol, metalurgie, construcţii, medical şi IT.
Creşterea cu 60% a vânzărilor faţă de anul precedent a condus la o repoziţionare a BCR Leasing anul trecut, respectiv o urcare cu două locuri în clasament faţă de 2013. Compania a raportat în 2014 un profit statutar de aproximativ 3,6 mil. lei. Cele mai însemnate evoluţii ale sale au vizat vehiculele comerciale grele, unde volumele finanţate au crescut de peste trei ori. Structura portofoliului cuprindea la finele anului trecut 73% leasing auto, 23% pentru echipamente şi utilaje şi 4% bunuri revândute. Segmentul de autoturisme reprezenta 38% din totalul finanţărilor, vehiculele comerciale grele 28%, iar cele uşoare aproximativ 7%. „Am continuat eforturile pentru îmbunătăţirea calităţii activelor, optimizarea costurilor şi eficientizarea proceselor. Legat de beneficiile pentru client, amintim optimizarea fluxului de ofertare şi aprobare pentru vehicule având valoarea finanţată de până la 50.000 euro sau echivalent, care permite acum obţinerea unui răspuns la cererea de finanţare în doar câteva minute. Un alt beneficiu pentru client îl reprezintă diminuarea cu 0,5 puncte procentuale a dobânzii standard, prin accesarea de către companie a liniilor de credit BEI, destinate în principal finanţării IMM-urilor, a întreprinderilor cu capitalizare medie şi a entităţilor publice”, arată directorul general Bogdan Speteanu.
Rezultatele la 2014 indică o concentrare a jucătorilor ce au realizat finanţări noi de bunuri cuprinse între 100 şi peste 80 mil. euro, serie deschisă de Porsche Leasing şi încheiată de VB Leasing, companie devenită, începând cu februarie 2015, Idea Leasing, în urma preluării de către grupul Getin Holding. Aceasta a încheiat anul trecut cu un volum finanţat în creştere cu 4,2% faţă de 2013. În anul 2014, focusul a fost pus pe alinierea modelului de business la noile strategii ale grupului din care face parte, pe de o parte, şi pe eficientizarea companiei, pe de alta.
Volumul de active noi finanţate de Garanti Leasing a crescut în 2014 cu 26,4%. Cota sa de piaţă a cunoscut un plus de 0,8 puncte procentuale, ajungând la 4,8%. Strategia de menţinere în echilibru a structurii portofoliului a continuat şi anul trecut, autovehiculele deţinând 54% din total, echipamentele 32%, iar sectorul imobiliar 14% (în creştere cu trei puncte procentuale faţă de 2013). „Se confirmă strategia pe care am avut-o în vedere în ultimii ani: menţinerea unui echilibru sănătos al portofoliului de clienţi. Acest obiectiv rămâne şi anul acesta pe lista priorităţilor noastre”, declară directorul general Okan Yurtsever.
Urmând seria principalilor jucători, ar mai fi de semnalat că situaţia favorabilă a pieţei auto din anul trecut a influenţat un rezultat ceva mai bun din punct de vedere al finanţărilor şi pentru Ţiriac Leasing. Cum concurenţa pe segmentul de leasing auto a devenit acerbă, iar fiecare client contează, sunt companii de leasing, între care Ţiriac Leasing şi RCI Leasing, care nu au dorit să comenteze rezultatele comerciale pentru anul trecut.
Repoziţionarea Grupului Băncii Transilvania a avut efecte anul trecut şi asupra entităţilor sale de leasing financiar şi operaţional. BT Leasing s-a concentrat pe gestionarea portofoliului, rezultatele indicând o creştere cu 5% a contractelor sale la sold faţă de 2013 şi de cinci ori a profitabilităţii. Dacă în 2013 acest finanţator s-a axat pe echipamente (în proporţie de 60% din contractele noi), în 2014 a urmat trendul pieţei, susţinând preponderent domeniul auto. Cele mai multe autovehicule finanţate au fost comerciale, de mic şi mare tonaj (care au reprezentat 63% din finanţări). La nivelul contratelor semnate anul trecut, echipamentele au avut o pondere de 30%, iar imobiliarele de aproape 7%.
C
COMMENTS