Liviu Stoleru, Director general,  CEMACON: Întotdeauna ne dorim să fim mai buni decât cei buni

Liviu Stoleru, Director general, CEMACON: Întotdeauna ne dorim să fim mai buni decât cei buni

„Pentru zona Cluj”, spune în interviul dat revistei noastre, directorul general al CEMACON, compania lider al pieței de blocuri ceramice din Transilvania, „creșterea din IT în contextul pandemiei a dus la o creștere a cererii pentru locuințe mai mari, pentru case, pentru renovări și reamenajări. Acest lucru a făcut ca în anul 2021, cererea pentru materiale de construcție, inclusiv blocuri ceramice să fie susținută”.

Care ar fi cele mai importante momente ale evoluţiei companiei CEMACON, cel mai mare producător de blocuri ceramice cu capital românesc?

Timp de 52 ani CEMACON a trecut prin multe momente importante, însă cred că cel mai relevant s-a întâmplat în 2010, când acționarii au luat decizia de schimbare a echipei de management, compania fiind în prag de insolvență. Atunci a început procesul de restructurare operațională și financiară, unul din cele mai ample din România, un proces derulat cu succes  în raport cu toți stakeholderii – angajați, acționari, creditori, piață.

În anul 2013, am lansat noul portofoliu de cărămizi EVOCERAMIC și am demarat concomitent un amplu proces de rebranding, punând astfel bazele unuia dintre cele mai de succes branduri românesti.

În 2015 am finalizat procesul de restructurare financiară, după 4 ani de negocieri cu banca, printr-o soluție complexă de reașezare a datoriilor care a lăsat Cemacon cu o datorie sustenabilă și a presupus conversie de datorie în acțiuni, precum și anulări de datorii. Anul 2015 a însemnat și primul an cu profit net, deși în perioada 2011-2015 cifra de afaceri se triplase deja.

Un alt moment important în viața companiei a fost anul 2017 când compania Dedeman a preluat un pachet de acțiuni Cemacon, după ce fondul de investiţii finlandez KJK Fund și-a lichidat deținerea de 27,9%. În prezent, Paval Holding deține peste 90% din capitalul CEMACON, iar capitalizarea bursieră a companiei a crescut în perioada 2011-2021 de 40 de ori, fiind astăzi evaluată la peste 49 milioane de euro.

Cum consideraţi că a evoluat mediul de afaceri românesc? Dar cel clujean? Cum aţi făcut faţă concurenţei venite din partea unor companii ce beneficiază de know-how şi capital străin, dar şi celei venite din partea importatorilor?

În ultimii ani observăm un trend de maturizare a mediului de afaceri din România, companiile s-au capitalizat și au început să învestească în dezvoltare și în construcția propriilor branduri.

Clujul este lider la acest capitol fiind oraşul cu cea mai rapidă creştere economică dintre marile oraşe ale Uniunii Europene conform experţilor Băncii Mondiale.

În ceea ce priveste competiția, noi apreciem că un competitor, care are know-how profesionist de business și gândire strategică, este doar o altă provocare pentru noi, deoarece întotdeauna ne dorim să fim mai buni decât cei buni. Asta se traduce prin calitatea tuturor aspectelor care ne definesc: organizația, produsele, imaginea, relațiile cu stakeholderii etc..

Cum a fost perioada pandemică pentru domeniul materialelor de construcţii: ce schimbări a produs în modul de a face lucrurile?

Anul 2020 a fost dificil pentru întreg mediul de business din România, iar sectorul construcțiilor a fost la rândul lui afectat. În prima parte a anului am fost nevoiți să ne adaptăm situației pandemice prin luarea de măsuri specifice pentru protejarea sănătății angajaților și clienților noștri și pentru asigurarea fluxurilor operaționale și financiare, iar în a doua parte ne-am concentrat pe recuperarea pierderilor și consolidarea business-ului.

Am fost nevoiți să căutăm soluții pentru creșterea performanței operaționale, să reevaluăm procesele și să le eficientizăm prin digitalizare, a trebuit să gândim diferit din punct de vedere comercial astfel încât să fim cât mai aproape de clienții și partenerii noștri de business, chiar dacă nu mai aveam posibilitatea interacțiunilor directe.

Piaţa construcţiilor se menţine la cote ridicate: ce a împiedicat prăbuşirea ei, precum în precedenta criză, cea financiară? Cum evoluează numărul de comenzi şi volumul vânzărilor? Ce se vinde cel mai bine?

Spre deosebire de anul 2008, când am trecut printr-o criza financiară cauzată în principal de bula imobiliară,  favorizată la rândul ei de un boom al creditării, în 2020 contracția economică a fost cauzată de efectele măsurilor restrictive luate pentru limitarea pandemiei. Pe de altă parte, aceste măsuri restrictive au avut și un efect pozitiv, de conștientizare a importanței spațiului pentru locuit, tot mai mulți oameni dorindu-și o locuință proprie, mai mare și mai confortabilă.

Trendul este confirmat atât de evoluția tranzacțiilor imobiliare, în creștere cu peste 60% față de anul precedent, cât și de evoluția autorizațiilor de construire în creștere cu 30% față de perioada similară din 2020.

Creșterea semnificativă a cererii se vede de asemenea și în creșterea comenzilor de cărămidă, unitățile de producție lucrând la capacitatea maximă pentru a face față solicitărilor din piață. Observăm de asemenea o creștere a interesului clienților pentru produsele cu valoare adăugată, mai ales în zona de confort termic și fonic, acest trend reflectându-se în creșterea vânzărilor la cărămizile cu vată bazaltică din gama EVOCERAMIC VB.

Cum reuşiţi să vă asiguraţi forţa de muncă? Unde găsiţi oamenii şi cum îi puteţi reţine pe termen mai lung în companie?

Din fericire nu avem provocări majore din acest punct de vedere, fluctuația de personal fiind foarte mică în CEMACON. Investițiile făcute în ultimii ani în dezvoltarea resursei umane, mediul de lucru stabil și performant din companie ne-au ajutat să avem o retenție foarte bună a oamenilor valoroși. 

Recuperarea postpandemică pune mare presiune pe preţurile materiilor prime: cât e mit şi cât e realitate? Care ar fi cauzele? Ce s-a scumpit cel mai mult?

Din păcate fenomenul inflaționist este o realitate și afectează puternic piața de materiale de construcții, prin creșterile semnificative de prețuri în zona materiilor prime cum ar fi fierul și agregatele minerale, a ambalajelor, a cumbustibililor ce au impact direct în costurile de transport, a energiei electrice și gazului. Cauzele sunt multiple și diferă de la un caz la altul, însă principala cauză identificată de noi este creșterea substanțială a cererii de materii prime și energie la nivel mondial cauzată de programele de revenire economică demarate de guverne.

Ce aşteptări aveţi de la anul 2021 în privinţa businessului companiei Dvs.?

Având în vedere contextul economic global și național care arată o revenire economică solidă, privim anul 2021 cu optimism, dar în acelasi timp păstram o atenție deosebită la evoluția tendințelor inflaționiste care pot impacta mediul economic. Prin buget, ne-am propus o creștere substanțială de cifră de afaceri și de profitabilitate, pornind ca reper mai degrabă de la succesul din 2019 decât de la rezultatele anului 2020 afectat de pandemie.

Ce aşteptări aveţi de la PNRR şi celelalte programe de fonduri europene sectorul construcţiilor? Cum apreciaţi forma actuală a PNRR: era loc de mai bine, trebuia o consultare mai largă, mai ales cu mediul privat?

PNRR ar trebui să aibă un impact pozitiv în dezvoltarea României întrucât investițiile prin PNRR vor crea noi locuri de muncă și vor consolida creșterea economică pe termen mediu.

Cu privire la forma actuală a PNRR, opiniile sunt împărțite în mediul de afaceri. Cert este că a existat puțină consultare cu mediul de afaceri, nici măcar prioritățile nefiind agreate în acest mod. Cu siguranță, daca ai o consultare mai largă asupra unei teme, pot apărea mai multe idei sau soluții valoroase, dar trebuie să ținem cont și de contextul actual, de necesitatea de operativitate.

Pe de altă parte,  CEMACON este familiarizată cu programele de fonduri europene, societatea accesând în ultimii ani fonduri care ne ajută să reducem impactul asupra mediului prin monitorizarea consumurilor de energie, prin instalarea unei centrale în cogenerare și prin digitalizare.

Cum a performat zona Cluj în pandemie: ce plusuri şi ce minusuri aţi remarca?

Pentru zona Clujului, și mă refer la partea de industrie IT și la partea de dezvoltare imobiliară, pandemia a fost o oportunitate. Digitalizarea accelerată a dus la o cerere mai mare de specialiști IT, Clujul fiind un centru regional al acestei industrii care deservește o paletă largă de companii multinaționale. Creșterea din IT în contextul pandemiei a dus la o creștere a cererii pentru locuințe mai mari, pentru case, pentru renovări și reamenajări. Acest lucru a făcut ca în anul 2021, cererea pentru materiale de construcție, inclusiv blocuri ceramice să fie susținută. La capitolul minusuri, am fost impactați ca toată lumea de lipsa vieții sociale, Clujul prepandemic fiind un centru efervescent și recunoscut pentru evenimentele cultural-sportive din ultimii ani. Ne-au lipsit UNTOLD-ul, Sports Festival și toate celelalte evenimente care ani la rând au pus Clujul pe harta culturală a Europei, evenimente cu care CEMACON s-a asociat de-a lungul anilor.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0