Majoritatea hotelurilor de pe litoralul românesc au investit în ultimele luni, în echipamente și măsuri împotriva Covid-19, între 20.000 de euro și 60.000 de euro pe unitate, pentru ca turiștii să se simtă în siguranță, potrivit Organizației Patronale Mamaia Constanța (OPMCTA). Cheltuielile cresc de la o zi la alta, pe măsură ce se apropie vârful de sezon, existând hoteluri unde, zilnic, se consuma dezinfectant de mâini în valoare de circa 1.000 de euro.
„Membrii organizatiei noastre au investit foarte mult în aceaste dispozitive si masuri de protectie impotriva COVID-19, fără niciun sprijin din partea guvernului. Din contră, nu știm nici acum dacă autoritățile consideră turismul o industrie prioritara, avand in vedere resursele naturale de care dispune tara noastra, sau nu „, a declarat Anca Nedea, directorul executiv al OPMCTA. “Avand in vedere ca, pana in momentul prezent, situatia a fost una dificila din punctul de vedere al rezervarilor pe litoralul noastru, ca peste tot de altfel, agentii economici din industria de turism si servicii conexe de pe litoral nu mai spera in prezent nici macar sa-si acopere cheltuielile de operare. Cu toate acestea, vor continua sa investeasca in siguranta turistilor, iar prioritatea este asigurarea salariilor angajatilor, proprietatile operand cu schema de personal de varf de sezon inca de la inceputul lunii iunie, desi gradele medii de ocupare sunt foarte scazute”, a mai declarat Nedea.
Hotelul Zenith Mamaia a cheltuit, până acum, peste 15.000 de euro doar pentru 12 generatoare de ozon, 4 lămpi cu ultraviolete, 24 de distribuitoare cu senzori pe stative, zeci de elemente adezive de îndrumare și direcționare, 20 stâlpi si benzi de limitare acces, trei monitoare tv, zeci de metri pătrați de panouri de protecție din stiplex, afișe printate, panouri și bannere cu instrucțiuni, mii de broșuri tipărite cu regulamentul intern, mii de meniuri de unică folosință, mii de măști și mănuși pentru personal, dar și pentru stocurile inițiale de sute de litri de dezinfectant de mâini, alte sute de litri de substanțe virucide pentru suprafețe diferite etc. „Pe lângă această sumă, doar valoarea consumului mediu doar de dezinfectant de mâini în hotel ajunge până la circa 960 de euro pe zi. Avem <<zile bune>> și cu 1.200 euro consum de dezinfectant de mâini”, spune Paul Mărășoiu, directorul general al Zenith.
La Hotel Aurora din Mamaia au fost amplasate covorașe dezinfectante la fiecare intrare în complex, au fost achiziționate scannere IR (3 buc x 6.000 lei) la fiecare intrare din complex și la piscină, dozatoare de gel dezinfectant cu pedală în lobby, pe fiecare etaj și la piscină, panouri de protecție din plexiglas la recepție, cordoane pentru delimitarea fluxurilor de intrare/ieșire etc.
Angajații au fost dotați cu vizor de protecție, măști chirurgicale de protecție de unică folosință și mănuși de unică folosință, iar fiecare cameristă are la dispoziție lavete de unică folosință, gel dezinfectant și dezinfectant de suprafețe, în afară de consumabilele folosite în mod curent pentru housekeeping și la piscină. La acestea se adaugă dezinfectant pentru covorașele dezinfectante amplasate la intrările în complex și la piscină.
Hotelurile Modern și Dorna din Mamaia au achiziționat, la rândul lor, măști, mănuși, covorașe la intrare, și au fost dotate cu ecrane din plexiglas, dozatoare cu gel pentru mâini, termometre pentru frunte etc. De asemenea, s-au făcut afișe cu instrucțiuni, benzi de distanțare și săgeți pentru sens.
Hotel Victoria, tot din Mamaia, a investit în măști, mănuși pentru personal și pentru turiști la masă, covorașe dezinfectante la intrare, protecții din plexiglas, dozatoare cu gel pentru mâini în toate zonele comune, inclusiv pe holurile etajelor, termometre pentru măsurat temperatura personalului, lampă UV pentru igienizarea cheilor la recepție, două aparate (vermorele) pentru dezinfectare intrări, lifturi și șezlonguri. S-a mai investit în afișe cu instrucțiuni, benzi de distanțare, săgeți pentru sens, aspiratoare cu injecție apă cu dezinfectant pentru igienizarea mochetelor.
Nu doar hotelurile, ci și restaurantele de pe litoral au investit pentru protecția clienților. Irish Pub din Constanța, de exemplu, a alocat fonduri pentru instruirea personalului, a redus capacitatea terasei la 50% din locuri, și a achiziționat consumabilele impuse (covorașe dezinfectante, termometre, dispensere cu gel dezinfectant, soluții dezinfectante avizate), dar și aparat cu ozon pentru igienizarea aerului și fețe de masă de unică folosință. Restaurantul dezinfectează periodic terasa apelând la o firmă autorizată și le asigură angajaților măști și mănuși.
COMMENTS