ʺIndustria financiară se implică activ în creșterea gradului de educație financiară. Cu toate acestea, schimbările semnificative se prevăd pe termen lung, iar o soluție care să prevină acest deficit pentru generațiile viitoare ar fi și implicarea instituțiilor educaționale de stat. Educația financiară este un factor care ar putea să ducă la creșterea volumului pieței de asigurări” consideră Mihai Tecău, preşedintele directoratului Omniasig VIG.
Care ar fi principalele transformări ale pieţelor financiare româneşti, în ultimele trei decenii? Cum s-a schimbat piaţa asigurărilor în acest timp?
În ultimele trei decenii, majoritatea domeniilor au evoluat, unele mai lent, altele mai rapid, în funcție de deschiderea către nou, către modernizare, către tehnologizare. Cerințele clienților au crescut, raportându-se la peisajul internațional, iar companiile s-au adaptat cererii. Am asistat la o migrație a populației, de la sate la orașe dar și către alte țări, mișcare care a adus cu ea tot felul de schimbări: de la tendințe internaționale adaptate la nivel local, la consumatori cu cereri mai educate și gusturi mai rafinate, până la tehnologii la care poate nici nu visam acum 30 de ani. Piața financiară și cea a asigurărilor au ținut ambele pasul și au venit de fiecare dată cu soluții. Cu toții ne-am adaptat schimbării peisajului local politic, financiar și demografic în ultimii 30 de ani, răspunzând necesităților consumatorilor cu produse și servicii permanent îmbunătățite, adaptate fiecărei nevoi, pe fiecare categorie de consumator.
Referitor la piața asigurărilor din România, un detaliu care marchează foarte clar evoluția acesteia este modul în care se desfășoară procesele pe mai multe arii de activitate (vânzare polițe, daune, interacțiunea cu asigurătorii etc). La începutul anilor ’90 atât procesul de vânzare a polițelor, cât și constatarea și soluționarea daunelor, se efectuau doar față în față, spre deosebire de trendul pe care îl observăm în ultimii ani, de creștere constantă a digitalizării, care a adus cu ea transferul tuturor acestor procese în mediul digital, online, electronic. Ne așteptăm ca în viitorul apropiat, după acest moment istoric pe care îl traversăm acum, să vedem o creștere și mai mare în utilizarea instrumentelor și canalelor digitale pe mai multe arii de activitate din zona de asigurări. Este normal.
Piața asigurărilor a trecut și peste multe provocări, de la modificările frecvente de legislație, atât la nivel național cât și european, și până la crize economice. Peste criza economică anterioară putem spune că am trecut cu bine; suntem optimiști că și de data aceasta ne vom adapta situației, vom lua deciziile cele mai potrivite și vom reuși să traversăm această perioadă critică într-o manieră cât mai satisfăcătoare.
Cum a decurs procesul de creştere a asigurărilor de la primele poliţe apărute până astăzi? Se putea mai bine, se putea mai mult? Ce a lipsit pentru a fi mai bine?
De-a lungul celor 25 de ani de activitate ai noștri în România, am traversat perioade mai mult sau mai puțin optimiste, am reușit să trecem cu bine peste criza economică anterioară și să ne transformăm liniile de business conform cererii pieței.
Înainte de acest moment istoric pe care îl traversăm în prezent, piața asigurărilor din România era în creștere, deși poate nu tocmai în ritmul ideal, însă industria asigurărilor este strâns conectată cu dezvoltarea economică.
Care ar fi cele mai importante etape ale creșterii Omniasig VIG în cei deja 25 de ani de existență?
Compania a crescut treptat, gradual, odată cu evoluția pieței românești de asigurări în ansamblu. În istoria companiei, o etapă de dezvoltare importantă o constituie fuziunea dintre vechiul OMNIASIG și BCR ASIGURĂRI, care a avut loc în 2012. Compania rezultată în urma acelei fuziuni a fost una puternică, solidă, cu o rețea extinsă și foarte bine implementată la nivel național. De asemenea, momentul în care compania a devenit membră a grupului Vienna Insurance Group (în 2005) a fost unul definitoriu, întrucât a adus cu sine o expertiză internațională solidă, precum și stabilitatea oferită de apartenența la acest grup cu o tradiție de aproape 200 de ani, extins la nivel central și est european.
De-a lungul celor 25 de ani de existență, OMNIASIG și-a extins și adaptat constant portofoliul, având în prezent peste 100 de produse. În toți acești 25 de ani ne-am consolidat poziția de top pe care o ocupăm în România, poziție susținută de calitatea produselor și serviciilor pe care le oferim clienților și partenerilor noștri, de cota noastră de piață, portofoliul extins de clienți și produse, garanția serviciilor prompte de despăgubire, precum și de inovația pe care o urmărim constant în strategia noastră de dezvoltare. În decursul acestor ani, ne-am adaptat nevoilor pieței și am reușit să câștigăm încrederea clienților și partenerilor noștri. Despăgubirile pe care le-am plătit în acești 25 de ani au fost de peste 11,4 miliarde lei (2,4 miliarde euro), prin peste 2 milioane de dosare de daună. Valoarea primelor brute subscrise de OMNIASIG în 25 de ani au ajuns la peste 18,5 miliarde lei (3,9 miliarde euro).
Apartenența la Vienna Insurance Group, principalul expert pe piața asigurărilor din Europa Centrală și de Est, consolidează poziția pe care o ocupăm în România și încrederea pe care clienții o au în serviciile noastre. Stabilitatea companiei și a Grupului, la nivel local, precum și global, este subliniată și de ratingul acordat VIG de către Standard & Poor’s (S&P), reconfirmat la A+ cu perspective stabile.
Cum s-a schimbat percepția românilor asupra asigurărilor în acești ani? Dar tipul de asigurări încheiate în principal de clienții din România?
Chiar dacă, de-a lungul timpului, nevoia și utilitatea asigurărilor au crescut în percepția consumatorilor, mai avem încă un drum lung în față pentru a ajunge la un nivel de informare satisfăcător și la o cultură corectă cu privire la gestionarea riscurilor acoperite de asigurări. În continuare vedem că procentul majoritar la nivelul pieței este ocupat de asigurările auto, în special cele obligatorii, situație mult diferită față de alte țări europene. Sperăm însă ca treptat, în viitor, să putem crește și noi mult mai mult toate liniile de asigurări non-auto.
Conform unui studiu recent realizat de UNSAR anul trecut, ponderea între persoanele informate și cele neinformate cu privite la asigurări este împărțită, de circa 50% la 50%. Este, așadar, o provocare să menținem un trend ascendent al industriei, în situația în care atâtea categorii de public nu sunt suficient de bine informate cu privire la funcționalitatea și utilitatea produselor și serviciilor de asigurări. Lipsa unei puternice educații financiare se transpune și în indicatorii calitativi ai pieței: densitatea asigurărilor și gradul de penetrare a asigurărilor în PIB, ambii fiind la valori foarte reduse în comparație cu alte state europene.
La nivel de intenție a românilor, din același studiu reiese că aproape 80% din ponderea asigurărilor este generată de cele obligatorii, astfel tragem concluzia că majoritatea clienților nu realizează neapărat un act voluntar, ci pur și simplu respectă legea. Principalul motiv pentru care ar cumpăra o asigurare este siguranța, urmată de dorința de a nu încălca legea. În ceea ce privește evaluarea riscurilor, românii le conștientizează, însă nu stau la fel de bine cu gestionarea acestora.
Pornind de la astfel de concluzii, industria financiară și cea a asigurărilor se implică activ în creșterea gradului de educație financiară prin campanii de informare, precum Global Money Week, sau alte campanii punctuale. Cu toate acestea, schimbările semnificative se prevăd pe termen lung, iar o soluție care să prevină acest deficit pentru generațiile viitoare ar fi și implicarea instituțiilor educaționale de stat. Educația financiară este un factor care ar putea să ducă la creșterea volumului pieței de asigurări.
Cum a fost 2019 pentru Omniasig VIG din punctul de vedere al businessului? Ce linii de afaceri și ce polițe s-au remarcat?
În 2019 ne-am menținut evoluția ascendentă din ultimii ani, înregistrând o creștere de aproximativ 11% a primelor brute subscrise, până la valoarea de 1,3 miliarde lei. Această creștere a fost susținută de o evoluție solidă pe segmentele Asigurărilor de Sănătate, Property și Casco. Ne-am concentrat în special pe susținerea segmentelor de asigurări non-auto, în conformitate cu strategia noastră de dezvoltare sustenabilă, pe termen lung.
2019 a fost un an în care ne-am menținut și profitabilitatea, fapt care subliniază stabilitatea și soliditatea companiei. De asemenea, anul trecut am avut și o creștere importantă, de peste 30%, pe linia Asigurărilor de Sănătate, linie strategică în dezvoltarea noastră. Tocmai de aceea, la începutul acestui an am lansat o nouă asigurare de sănătate de grup OMNI+, un nou concept adaptat dinamicii pieței și nevoilor clienților.
Rezultatele înregistrate în 2019 subliniază faptul că acest segment devine din ce în ce mai mult o prioritate pentru clienții OMNIASIG, iar utilitatea și necesitatea unei astfel de asigurări este demonstrată și de perioada istorică pe care o traversăm în prezent.
Cum sunt planurile pe termen mediu și lung ale Omniasig VIG? Ce schimbări va aduce pandemia de coronavirus în businessurile asiguratorilor, în general, şi în cele ale Omniasig VIG, în particular?
Deși în întreaga lume încep să se relaxeze normele și restricțiile impuse de pandemie, deocamdată considerăm că este încă devreme să putem face prognoze concrete, atât în privința evoluția pieței asigurărilor din România, cât și a companiei noastre.
Noi ne păstrăm direcțiile strategice cu care am pornit la drum încă de la începutul anului, și facem asta pe baza unei analize amănunțite a situației curente. Ne asigurăm astfel că facem estimări cât mai precise și că luăm măsurile optime, pentru a lua apoi și cele mai potrivite decizii de business.
La împlinirea a 25 de ani de activitate a OMNIASIG în România, angajamentul nostru pe termen lung rămâne același – de a face din performanță o tradiție, pe toate segmentele de activitate ale companiei. Iar pentru asta ne asigurăm că oferim produse și servicii de calitate, adaptate nevoilor și cerințelor clienților noștri.
Tehnologia şi digitalizarea joacă un rol important în evoluția piețelor financiare, cu sau fără actuala pandemie. Ce impact au acestea asupra pieţei asigurărilor, în general, şi asupra businessului Omniasig VIG, în particular? Aveţi un business bazat mult pe consultanţă: care ar fi limitele digitalizării pe acest tronson?
În ultima perioadă, întreaga industrie și-a îndreptat atenția cu precădere pe zona de digitalizare a proceselor, serviciilor și produselor, având în vedere orientarea clienților către tehnologie și mediul online. Putem spune chiar că această direcție a devenit din trend o necesitate, mai ales în contextul distanțării sociale impuse de pandemie.
Noi ne concentram deja pe digitalizare și înainte de pandemie, iar orientarea investițiilor noastre din ultimii ani în această direcție ne ajută în relația cu clienții, acum eforturile noastre își dovedesc din plin utilitatea. În situația de față, compania noastră este pregătită într-un procent de peste 95% să facă față tuturor solicitărilor în regim electronic, însă sunt în continuare clienți care nu au acces la internet sau la echipamente moderne prin care să își poată iniția sau continua un flux de daune, de exemplu.
Putem deci să menționăm că în prezent, noi oferim soluții digitale complete clienților și partenerilor, chiar și de la distanță. Astfel, clienții își pot încheia sau reînnoi polițele de acasă, ținând legătura cu reprezentanții OMNIASIG, inspecția de risc aferentă încheierii unei polițe Casco poate fi realizată printr-o modalitate video, fără a fi necesară deplasarea, iar daunele pot fi notificate online, direct pe website-ul nostru, www.omniasig.ro, sau la call center, la numărul 021.9669. Totodată, și constatarea unei daune se poate realiza tot video, de la distanță.
COMMENTS