„În ultimii 25 de ani, Garanti BBVA România a reușit să crească organic de la an la an, acoperind o gamă completă de servicii şi produse dedicate clienţilor Retail, IMM, precum şi Corporate. Este important de subliniat că Garanti BBVA România este o bancă universală, cu o strategie orientată către clienți și cu un accent puternic pe digitalizare și sustenabilitate. Servirea clienților în timp util și oferirea de produse și soluții personalizate au fost întotdeauna prioritatea băncii, în ciuda contextului economic local și global. Garanti BBVA a anticipat întotdeauna viitorul și ritmul evoluției digitale și, de aceea, încă de la începuturile noastre, ne-am direcționat resursele către inovație și spre a aduce pe piață produse și servicii cu valoare adăugată”, spune în interviul acordat revistei noastre, Mustafa Tiftikcioğlu, CEO al Garanti BBVA România .
Ne puteţi spune cum arată povestea Garanti BBVA la 25 de ani în România? Care sunt momentele cele mai importante ce trebuie evidențiate?
Într-adevăr, au trecut 25 de ani de la intrarea Garanti BBVA pe piața din România, în anul 1998. De un sfert de secol lucrăm împreună cu dedicare, ca o echipă de profesioniști, și am reușit să devenim una dintre cele mai orientate spre clienţi instituții bancare din România și am avut ocazia în tot acest timp să creăm oportunități nenumărate pentru aceștia.
Strategia noastră și toate acțiunile derulate au la bază valorile BBVA: “Clientul este pe primul loc”, „Gândim la scară largă!” și „Suntem o echipă”. Ghidați de aceste valori, pot spune cu mândrie că am reușit să ne consolidăm poziția de instituție financiară valoroasă, experimentată, inovatoare și centrată pe oameni.
Am dezvoltat un portofoliu solid de clienți și ne-am extins prezența națională prin sucursale și canale alternative, ajungând la o rețea extinsă de ATM-uri inteligente care pot fi folosite de oricine, nu doar de clienții băncii, pentru tranzacții cu sau fără card. Ne-am consolidat canalele online și mobile, instrumente care s-au dovedit a fi de un real ajutor în perioada de distanțare socială, permițându-ne să rămânem aproape de clienții noștri. Și poate cel mai important, am venit în întâmpinarea nevoilor lor cu produse și servicii personalizate și am rămas în toți acești ani partenerul bancar pe termen lung al românilor.
Un important moment pentru noi a fost procesul de rebranding al grupului în 2019, când am devenit Garanti BBVA, o piatră de hotar în evoluția grupului mamă.
Nu aș omite nici depășirea cu succes a recentei crize pandemice. Nu a fost un moment ușor, dimpotrivă, a adus multă presiune și a necesitat multă mobilizare pentru a merge mai departe.
Notorietatea Garanti BBVA a fost întotdeauna una cu mult peste cota sa de piață la activ. Cum ați reușit să creați această notorietate și să cimentați această priză la public, fie că e vorba de companii, fie că e vorba de persoane fizice?
În ultimii 25 de ani, Garanti BBVA România a reușit să crească organic de la an la an, acoperind o gamă completă de servicii şi produse dedicate clienţilor Retail, IMM, precum şi Corporate. Este important de subliniat că Garanti BBVA România este o bancă universală, cu o strategie orientată către clienți și cu un accent puternic pe digitalizare și sustenabilitate. Servirea clienților în timp util și oferirea de produse și soluții personalizate au fost întotdeauna prioritatea băncii, în ciuda contextului economic local și global. Garanti BBVA România se concentrează pe furnizarea de servicii bancare disponibile clienților în orice moment, prin orice canal ales de aceștia.
Ne mândrim cu faptul că produsele și serviciile noastre sunt personalizate, pentru a se potrivi cu nevoile și dorințele clienților noștri, mereu în schimbare și adaptate pieței. Acest lucru reprezintă o motivație în plus pentru a continua să ne concentrăm activitatea și atenţia asupra oamenilor care folosesc zilnic produsele și serviciile noastre.
O abordare centrată în jurul oamenilor nu este numai un avantaj pentru Garanti BBVA, ci ne și permite să îmbrățișăm noul spirit al serviciilor financiare, în linie atât cu inovațiile tehnologice, cât și pentru a acorda clienților noștri suportul de care au nevoie în selectarea serviciilor financiare potrivite nevoilor lor.
Pe ce s-a bazat dezvoltarea Garanti BBVA în România? Ce anume a „livrat” deosebit, astfel încât foarte mulți potențiali clienți să o aleagă drept bancă (chiar dacă mai aveau conturi și servicii și de la concurență) și să contracteze serviciile sale?
Așa cum menționam anterior, am reușit să ne însușim statutul de consultanți financiari, deoarece grija și orientarea către client sunt ambele componente-cheie ale ADN-ului nostru și, de asemenea, reprezintă valori ale Grupului BBVA.
Pe scurt, aș spune că orientarea către client se traduce prin a-l pune pe acesta pe primul loc, ceea ce înseamnă pentru noi poziționarea nevoilor clienților noștri înainte de orice altceva, cu deplină empatie și integritate.
Iar când oamenii sunt tratați cu respect, ascultați, și simt eforturile echipelor noastre, dornice sa ii ajute, reacționează pozitiv și ne aleg ca parteneri financiari și rămân alături de noi pe termen lung.
Mai mult, am spus și mai sus, întotdeauna am urmărit cu atenție nevoile acestora și am creat produse și servicii personalizate, tocmai pentru a răspunde cât mai fidel cerințelor acestora.
Aș sublinia și faptul că Garanti BBVA a fost mereu o bancă inovatoare. Dacă ar fi să aruncați o privire în urmă, ce pionierate și inovații credeți că au fost cele mai importante?
Garanti BBVA este o organizație care are la bază cultura inovației și întotdeauna ne-am concentrat pe crearea de produse și servicii cu care să îi suprindem pe clienții noștri și să venim în întâmpinarea nevoilor lor.
În prezent, putem spune că ne mândrim cu un portofoliu de produse premium și fiecare dintre acestea sunt create astfel încât să răspundă cât mai bine cerințelor pieței. Dacă ar fi să nominalizez, aș menționa Bonus Card, unul dintre produsele de top Garanti BBVA, care le aduce o mulțime de beneficii clienților noștri fideli, încă de la lansarea sa, în 2007, fiind în prezent unul dintre cele mai de succes carduri de credit de pe piața din România.
În acelaşi an am lansat şi soluţia noastră de Internet Banking, Garanti Online, iar în 2016 Mobileme, aplicația noastră mobilă. De asemenea, suntem mândri să menționăm că am fost prima bancă ce a semnat contracte de împrumut cu organizații internaționale precum IFC pentru finanțarea afacerilor deţinute şi/sau conduse de femei încă din 2011 și am fost primii din România care au lansat un card de eco-afinitate WWF Bonus Card în 2010.
Prin WWF Bonus Card, clienții noștri pot contribui la protejarea mediului înconjurător. Garanti BBVA are un parteneriat cu organizația World Wide Fund for Nature Romania, astfel că la orice tranzacție efectuată cu WWF Bonus Card, Garanti BBVA direcționează, în numele posesorului cardului de credit, 0,3% din valoarea achiziției către proiectele WWF. Procentul de 0,3% este suportat în întregime de Garanti BBVA. Din anul 2010 până în 2023 au fost acordate aproximativ 21.000 de carduri WWF, iar suma direcționată asociației a fost de peste două milioane de lei.
În concluzie, Garanti BBVA România a alocat în ultimii ani resurse semnificative pentru inovație și pentru dezvoltarea canalelor digitale, ca parte a strategiei noastre de a oferi cea mai bună experiență posibilă clienților. Întotdeauna am lucrat îndeaproape cu ei, pentru a le înțelege mai bine nevoile și ne-am adaptat produsele și serviciile conform cerințelor acestora. Datorită acestor eforturi, am depășit cu bine perioada de distanțare socială, când am reușit să răspundem nevoilor clienților noștri, cu ajutorul celor două platforme digitale proprii – Garanti BBVA Online și Garanti BBVA Mobile.
Ne vom concentra în continuare pe dezvoltarea platformelor noastre digitale și a aplicațiilor și sistemelor de bază și intenționăm să implementăm mai multe proiecte menite să îmbunătățească experiența clienților noștri, oferindu-le noi funcționalități și protecție în mediul digital.
Succesul băncii e remarcat și de alții, iar numărul premiilor primite, de la presă și nu numai, nu e deloc de neglijat. Care sunt cele poziționate mai aproape de „centrul” vitrinei de trofee?
Așa este, eforturile noastre de a sprijini economia românească, de a fi un partener financiar de încredere pentru persoanele fizice și companiile din România și de a deveni un jucător inovator în sistemul bancar local au fost recunoscute și am primit, de-a lungul anilor, o serie de recunoașteri de la prestigioase publicații locale.
Sunt câteva zeci de premii pe care ni le-am adjudecat până acum, primim în continuare, an de an, recunoașteri, și ne onorează fiecare dintre ele, inclusiv cele primite de la Piaţa Financiară.
Toate aceste premii reprezintă un semn clar al bunei noastre reputații și al consecvenței pe piața românească și arată că știm cum să construim și să păstrăm încrederea clienților noștri și că strategia noastră centrată pe client a adus rezultatele pe care le așteptam.
Ați abordat o dezvoltare echilibrată în care digitalul s-a împletit armonios cu tradiționalul. Cum arată rețeta perfectă, din acest punct de vedere?
Garanti BBVA a anticipat întotdeauna viitorul și ritmul evoluției digitale și, de aceea, încă de la începuturile noastre, ne-am direcționat resursele către inovație și spre a aduce pe piață produse și servicii cu valoare adăugată.
Prin urmare, am investit masiv în canalele noastre digitale – Garanti BBVA Online și Garanti BBVA Mobile – iar în prezent reprezintă un adevărat liant, pe care ne bazăm în orice situație, în relația cu clienții noștri.
Continuăm dezvoltarea cananelor digitale, iar recent ne-am concentrat eforturile pe lansarea unei noi versiuni a site-ului. Noul site a fost creat pentru a fi mai rapid ca niciodată, mai ușor de navigat, cu o securitate îmbunătățită și mult mai prietenos cu utilizatorii, iar designul este în linie cu brandingul BBVA. Clienții noștri actuali și potențiali găsesc pe noul website informații noi și detaliate despre produsele financiare și serviciile pe care le oferim, pe care le vor putea accesa cu ușurință.
Desigur, vom continua să investim în această arie, întrucât clienții noștri sunt obișnuiți cu inovația și ne dorim să le răspundem cât mai fidel.
Ce urmează după acești 25 de ani frumoși în România? Ce planuri de dezvoltare pe termen mediu și lung aveți?
În primul rând, aș dori să subliniez că am început 2023 în forță, cu rezultate foarte bune, după ce 2022 a fost cel mai bun an al Garanti BBVA de până acum, cu rezultate peste așteptări. Astfel, în 2022 Garanti BBVA a înregistrat un profit net de 191 milioane lei, cu circa 35% mai mare decât anul precedent, iar acest indicator a urcat la 72,2 milioane lei în T1 2023, +92,5% față de T1 2022.
În plus, banca a înregistrat rezultate pozitive atât în ceea ce privește volumul creditelor, cât și al depozitelor, reflectând concentrarea noastră pe asigurarea unui portofoliu sănătos și echilibrat.
În continuare, aș dori să menționez că 2023 este anul aniversar în care sărbătorim 25 de ani de activitate, un sfert de secol în care ne-am concentrat acțiunile pe crearea de oportunități pentru clienții noștri.
Așadar, avem planuri mari, cu un accent deosebit pe transformarea core banking-ului și pe continuarea procesului de digitalizare. Vorbim despre un proiect foarte ambițios de transformare completă a infrastructurii noastre bancare, pentru a le oferi clienților noștri produse și servicii digitale mai bune.
În același timp, prin acest proiect major de transformare, vom continua să ne diversificăm gama de produse, fie că este vorba de credite, depozite sau alte produse, cu opțiuni sustenabile și avantajoase pentru persoane fizice și companii.
De asemenea, ne vom concentra pe dezvoltarea continuă a abilităților bancare ale colegilor noștri, care au întotdeauna soluții bune, personalizate pentru clienții lor și sunt acel partener bancar pe care și-l dorește fiecare român.
Aș dori, de asemenea, să adaug că Garanti BBVA a afirmat sustenabilitatea drept una dintre cele cinci priorități strategice ale sale în 2020, în conformitate cu rolul său asumat de contributor major la dezvoltarea economică și socială incluzivă, care nu dăunează mediului înconjurător. În plus, plasăm factorii ESG în centrul strategiei de creștere a organizației noastre.
În calitate de bancă, suntem un finanțator pentru o economie ecologică, dar, de asemenea, ne împărtășim cunoștințele, încurajăm cooperarea cu părțile interesate externe și ne folosim influența în societate pentru a crește gradul de conștientizare și pentru a obține rezultate în promovarea unei dezvoltări durabile.
Alături de întregul sistem bancar românesc, Garanti BBVA va continua să depună eforturi pentru a acționa ca un facilitator pentru implementarea în România a Pactului Ecologic European, menit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii la zero până în 2050, prin migrarea către o economie curată și circulară, pentru a restabili biodiversitatea și a reduce poluarea.
În plus, în 2022 Garanti BBVA a devenit membru Platinum al Romania Green Building Council (RoGBC), un acord care promovează finanțarea durabilă a locuințelor prin oferirea de soluții ipotecare verzi pentru persoanele fizice. Parteneriatul Garanti BBVA – RoGBC a început în 2018 și, de atunci, banca a beneficiat de expertiza asociației non-profit în promovarea responsabilității ecologice și a eficienței energetice pe parcursul ciclului de viață al unei clădiri, de la construcție până la faza de exploatare.
Nu în ultimul rând, din 2016, ne concentrăm pe creșterea nivelului de educație financiară a românilor și sprijinim eforturile Asociației pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE). Cred cu tărie că educația financiară este elementul care îi ajută pe tineri să-și gestioneze eficient finanțele și, în timp, să devină independenți financiar și să-și îndeplinească planurile.
Cum va arăta bankingul viitorului, în viziunea Dvs.? Ne putem face o imagine asupra cum vor arăta agenția și bancherul de peste 25 de ani?
Studiile ne arată că viitorul bancar va arăta foarte diferit de cel de astăzi, deoarece industria în care activăm se află într-un proces major de transformare digitală.
Băncile se concentrează asupra modului în care serviciile lor financiare sunt din ce în ce mai ușor de utilizat și mai atractive pentru clienții lor, pentru a le satisface așteptările consumatorilor, care s-au obișnuit încă din pandemie cu aceste opțiuni. Iar focusul va rămâne în continuare pe crearea de soluții easy-to-use.
Pe de altă parte, cred că angajații din bănci vor rămâne importanți, întrucât clienții, deși migrează masiv către soluțiile digitale, își doresc să aibă în continuare posibilitatea de a vorbi cu o persoană. Sunt mai încrezători când primesc un sfat de la un specialist când vine vorba de finanțele personale, deschiderea unui cont de economii sau accesarea unui credit.
Așadar, cred că soluțiile digitale se vor dezvolta într-un ritm accelerat în anii următori și vor completa armonios rolul bancherilor ca şi consultanți financiari pentru clienţii lor.
Sunteți un bancher care nu evită deplasările și contactul cu echipele din teritoriu. Cum ați caracteriza echipa actuală a Garanti BBVA, după numeroasele deplasări pe care le-ați făcut în toate colțurile României? Ce lucruri plăcute ați descoperit? Cum poate fi asigurată retenția oamenilor buni într-o echipă? (Cum pot fi păstrați oamenii buni dintr-o echipă?)
Una dintre primele acțiuni pe care le-am întreprins la preluarea mandatului de CEO al Garanti BBVA, a fost să merg în teritoritoriu și să am diverse întâlniri cu colegii mei din agenții.
Am vrut să-i cunosc și să mă asigur că avem aceeaşi abordare în eforturile de a asigura succesul și productivitatea acestei echipe. Mai mult, mi-am dorit un feedback direct cu privire la pașii pe care îi putem întreprinde pentru a ne susține mai bine clienții. Acest dialog deschis a generat mai multe idei valoroase, asupra cărora am început să lucrăm încă de atunci.
Mai mult, m-am bucurat să descopăr în agențiile noastre specialiști dornici să-i consilieze pe clienți, să stea de vorbă cu ei și să descopere împreună nevoile reale ale acestora şi să structureze adecvat soluţiile financiare aferente. Avem o echipă de oameni dedicați, concentrați și orientați spre rezultate, alături de care construim și cultivăm o cultură a colaborării, și am încredere că în acest mod vom continua să navigăm cu succes prin provocările viitorului.
Cum vedeți sistemul bancar românesc, în ansamblu, pe viitor? Dar sistemul bancar global, confruntat în acest moment cu câteva turbulențe destul de seriose, atât în SUA cât și în Europa?
Așa cum spuneam încă de la începutul mandatului meu aici, România are un sistem bancar bine reglementat şi solid. Și constat în continuare nivelul ridicat de competitivitate şi potenţialul sistemului bancar şi modul în care toate acestea au fost influenţate pozitiv de paşii anteriori şi actuali făcuţi de BNR.
Mai mult, este de remarcat progresul înregistrat de jucătorii de dinainte de pandemia de COVID-19, eveniment care a evidenţiat nevoia de agilitate şi viteză a afacerii și a stimulat organizațiile să găsească modalităţi inovatoare de construire a rezilienţei businessului, asigurarea unor fluxuri de venituri pentru viitor, îmbunătăţirea operaţiunilor şi gestionarea şi sprijinirea eficientă a personalului.
Într-adevăr, în prezent există o serie de provocări, așa cum au existat dintotdeauna, însă, la nivel general, realitatea ne arată că sistemul bancar se îndreaptă spre o nouă eră, alimentată de transformare digitală accelerată şi de sustenabilitate.
În ceea ce ne privește, am toată convingerea că alături de echipa dedicată de profesionişti ai băncii vom consolida activele, reputaţia şi poziţia pe piaţă a Garanti BBVA. Activitatea noastră este centrată pe clienţi şi vom continua să îi sprijinim pentru a-şi realiza obiectivele şi a-şi îndeplini visurile.
Bancherii au privilegiul să simtă foarte bine pulsul economiei, pornind atât de la comportamentul clienților persoane fizice cât și de la cel al persoanelor juridice. Cum se simte acum acest puls? Cum vedeți viitorul economiei României?
Așa cum estimăm, odată cu începutul anului 2023 au început să apară semnale pozitive de stabilizare în economie și, implicit, în sistemul bancar în care operăm, după mai mulți ani consecutivi încărcați de provocări.
Vorbim, în 2023, în primul rând de inflație în scădere și creștere economică, avans care ar putea fi unul dintre cele mai mari din Europa. Iar în acest context ne așteptăm ca toate aceste elemente să ducă la scăderea prețurilor, ceea ce le va da încredere românilor să își pună în aplicare planurile, iar noi îi vom întâmpina cu produse bancare avantajoase.
Iar pe termen mediu, este posibil să vedem indicatori stabili și puternici de profitabilitate, solvabilitate și calitate a activelor din sectorul bancar.
Pe scurt, deși mediul geopolitic și contextul macroeconomic nu sunt cele mai bune, în 2023 a început o perioadă de redresare și stabilizare pentru România, iar noi, Garanti BBVA, vom acţiona consecvent pentru a crește și a ne diversifica, pentru a aduce pe piață o gamă largă de produse și servicii și pentru a fi receptivi la nevoile clienților. Și urmează o perioadă în care vom avea posibilitatea de a crea noi oportunități pentru clienții noștri, ceea ce nu poate decât să ne bucure și să ne motiveze să inovăm.
COMMENTS