Nivelul prețurilor în România, circa 60% din media UE

România a fost în 2023 țara din UE cu al doilea cel mai mic nivel al prețurilor și cea mai ieftină mâncare, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un nivel general de 60,2% din media UE al costurilor achitate de consumator, ne-am plasat marginal peste Bulgaria (59,7%) dar semnificativ sub Polonia (66%), Croația sau Ungaria (ambele cu 75,8%) și chiar mai bine decât state din afara Uniunii precum Muntenegru (64,1%) sau Albania (66,1%).

Pe segmentul de produse alimentare și băuturi non-alcoolice (73,5%, a doua coloană din tabelul de mai jos), am păstrat prețurile ceva mai bine decât Polonia (77,5%) și la o distanță semnificativă de vecinele Bulgaria (88,3%) și Ungaria (100,9%, situată peste Olanda 97,3% sau Spania, cu 98,4%), contrar percepției publice încetățenite deja. De remarcat și situarea sub Serbia (95,9%), date fiind posibilitățile de aprovizionare din zonele de graniță.

A treia coloană prezintă situația la băuturi alcoolice, unde ajungem (fără regrete majore din perspectiva sănătății generale și a accizelor intrate la bugetul public) pe locul trei, cu 84,6%. Adică acestea au fost mai scumpe decât în Bulgaria (65,9%) și Polonia (76,6%), dar ceva mai ieftine decât în Ungaria (85,7%).

Primul tabel mai prezintă pe coloana a patra situația de la îmbrăcăminte, unde prindem podiumul ieftinătăților, cu 88,8%, mai mult decât în Spania (81%), Bulgaria (81,5%) sau Ungaria (88,4%) dar ne menținem încă departe de țări precum Polonia (95,5%), Croația (99,9%), ca să nu mai vorbim de Slovacia (102,6%) sau Cehia (126%).

Pe ultima coloană, la încălțăminte, stăm cel mai slab. Suntem chiar peste media UE, cu 102,1%. De data aceasta, semnificativ peste vecinele Bulgaria (82%) și Ungaria (89,4%) și alte țări care trec pragul de 90%, precum Italia (93,2%), Slovenia (93,8%), Olanda (93,9%), Polonia (94,3%), Spania (94,7%) sau Slovacia (95,7%).

La o componentă foarte importantă a coșului de consum, energia, ajungem pe locul 4, cu 60,7%. Nivel mult peste cel din Ungaria (doar 39,7% !), Croația (56%), Bulgaria (53%) și de puțin peste Malta (60,3%). Peste noi figurează Slovacia (72,3%, mult peste Cehia, care ajunge la 103,1%, dar unde e mai bine să fie relativ ieftină energia, acasă sau în sectorul de producție de bunuri ?) și Polonia (77,8%).

În coloanele din al doilea tabel stăm destul de bine, cu locul 2 la mobilă. Nivelul de 75,3% din media UE ne plasează peste Bulgaria, cu 68%, dar sub grupul format de Slovacia (79,5%), Polonia (86,4%), Letonia (86,6%) și Ungaria (90,8%). Tot pe 2, dar mai aproape de medie, suntem pe partea de electrocasnice, unde valoarea de 88,1% e ușor mai mare decât în Polonia (87,1%) dar sub cele din Slovacia (89,1%) sau Lituania (89,3%). De remarcat situația din Bulgaria, unde nivelul de 102,8% este peste cel din Germania (99%).

Din păcate, la electronice am trecut de media UE (100,2%), cu Polonia (95,6%) și Estonia (95,8%) piețe mai concurențiale decât noi, nivelul cel mai redus fiind regăsit în Italia (91,9%). De reținut faptul că aceste produse costă mai puțin decât la noi și în alte țări precum Spania (96,1%), Austria, Germania (cu câte 96,3%) sau Belgia (98,6%).

În fine, pe partea de servicii, fără a mai prezenta o statistică mai detaliată, ar fi de reținut poziția foarte bună pe sectorul de comunicații, unde prețurile sunt aproape la jumătate din media UE (51,3%, față de 53% în Polonia și mult sub nivelurile de 86,5% la bulgari și 96,9% la unguri). Serviciile de transport (69,4%) nu prind podiumul (Bulgaria 56,9%, Ungaria 65,5% și Polonia 68,7%) și nici mijloacele de transport personal nu excelează (94,3%, față de 89,8% în Slovacia, (90,5% în Polonia, 92,6% în Slovenia etc.). Bine mai stăm la HoReCa (64,7%) unde suntem pe locul doi după Bulgaria (51,6%) și mult sub Ungaria (72,1%) sau Cehia (73,8%).

Una peste alta, datele certificate de Eurostat ne pun într-o lumină destul de favorabilă din perspectiva prețurilor față de alte țări. Ar fi, însă, o observație importantă din perspectiva evoluției viitoare a puterii de cumpărare, implicit a nivelului de trai. Depindem de păstrarea acestor prețuri cât mai jos pentru cât mai mult timp dar spațiul de convergență cu prețurile „europene”este relativ extins și se va îngusta inevitabil, pe măsură ce veniturile vor crește.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0