Noutatea companiei FMC este că a intrat în liga companiilor care cercetează şi inovează

Noutatea companiei FMC este că a intrat în liga companiilor care cercetează şi inovează

Interviu cu Vasile Iosif, Director general, FMC Agro Operational România

 

La nivel global, Bayer-Monsanto, Syngenta, BASF, DowDuPont sunt cei patru giganţi în agribusiness-ul privind protecţia şi nutriţia plantelor. Înainte de fuziunea dintre companiile americane Dow şi DuPont, aceasta din urmă a vândut către FMC Corporation o parte din afacerile sale privind protecţia plantelor. FMC Corporation, o companie americană fondată în 1883, ajunge astfel numărul 5 mondial în producţia de inputuri pentru agricultură. La evenimentul de lansare a subsidiarei din România a FMC Corporation, compania FMC Agro Operational România, am stat de vorbă cu Vasile Iosif, directorul general al acesteia, atât despre istoricul FMC, cât şi despre agricultura în România şi problemele ei.

 

Ce ne puteţi spune despre FMC?

FMC este o companie americană care ia fiinţă în a doua jumătate a secolului XIX.  FMC este un brand cu tradiţie în agricultura mon­dială fiind un lider în dezvoltarea şi fur­nizarea de tehnologii eficiente care înglobează produse pentru protecţia şi nutriţia plantelor.

Food Machinery Corporation a fost fondată în 1883 de către chimistul John Bean, care a inventat şi a produs pompa de trata­mente fitosanitare sub presiune.

Astăzi, dacă cineva ar inventa pompa cu presiune continuă de aplicat pesticide, ar fi ceva foarte banal. În 1883 a fost o invenţie majoră care i-a conferit posibilitatea noii com­panii ca în 1928 să achiziţioneze doi compe­titori importanţi şi să-şi schimbe numele în Food Machinery Corporation. În 1941, com­pania a produs pentru armata americană trans­por­toarele blindate M113, care au fost cele mai utilizate în cel de Al Doilea Război Mondial. De asemenea, suntem cei mai mari producători de litiu la nivel global, iar cercetarea noastră în domeniul protecţiei planetelor este printre cele mai performante din întreaga industrie.

 

Care sunt rezultatele pe partea de agricultură?

FMC este o companie cotată la bursă şi în prezent avem o capitalizare bursieră de peste 11 miliarde de dolari. Ne dorim ca prin pro­dusele şi serviciile noastre să creştem îm­preună, să cooperăm, să inovăm şi să fim partenerii  de încredere ai fermierilor. În Eu­ropa, compania are 6 fabrici de producţie de produse fitosanitare, unităţi de producţie care respectă strict condiţiile şi cerinţele de mediu.

Avem un portofoliu extins de produse fitosanitare şi fertilizanţi foliari şi, cel mai important, compania are 25 de noi substanţe active de produse fitosanitare în diferite faze de dezvoltare.

Fiecare moleculă nouă în procesul de dezvoltare, reprezintă un efort investiţional de cca. 300 de milioane de dolari iar de la descoperirea substanţei active şi până la punerea acesteia în piaţă sunt necesari între 10 şi 12 ani.

Dorim să-i asigurăm pe toţi fermierii că vom fi prezenţi în piaţa din România cu produse diversificate şi vom lansa. în fiecare an, noi produse fitosanitare, molecule noi create în laboratoarele FMC.

FMC Agro Solution, divizia de agricultură a FMC Corporation, a încheiat anul 2017 cu vânzări de peste 3,8 miliarde de dolari. În FMC lucrează, la ora actuală, 5.400 de angajaţi iar activitatea de cercetare şi dezvoltare se des­făşoară în 23 de centre de cercetare în întreaga lume. Pentru a putea inova şi a putea aduce pro­duse noi în piaţă, FMC cheltuieşte, în fie­care an, în cercetare şi dezvoltare peste 8% din total venituri.

 

Care sunt ţintele anul acesta?

În primul rând să consolidăm echipa, pe care astăzi am prezentat-o la lansarea companiei în România. Echipa este aproape completă pentru anul acesta, dar mă refer la lungul şi dificilul proces de integrare a oamenilor. O echipă nouă are nevoie de integrare, comunicare şi, aici, managementul trebuie să depună un efort susţinut pentru a face dintr-un grup de oameni, care acum s-au întâlnit pentru prima dată, o echipă per­formantă. Al doilea obiectiv este să fim alături de fermierii care utilizează produsele şi tehno­logiile FMC, să fim alături de distribuitorii noştri şi alături de autorităţi, pentru că problematica combaterii bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agricultură priveşte pe toată lumea.

 

Aţi încheiat prezentarea dvs. cu o abordare sentimentală, aţi amintit de primii ani de profesie.

Pentru mine protecţia plantelor nu este doar o meserie, este o pasiune. Să poţi să protejezi culturile agricole de boli, dăunători şi buruieni este o mare provocare. Acum mulţi ani, am avut privilegiul să lucrez în laboratorul central de carantină fitosanitară de la Afumaţi, autoritate în subordinea Ministerului Agri­culturii. Întreg teritoriul ţării era monitorizat de cca. 3.200 de specialişti în domeniul protecţiei plantelor şi carantinei fitosanitare şi controlam tot ce se întâmpla în aceste domenii. Din păcate, acest sistem nu mai este astăzi, s-a distrus. Astăzi, vin alte echipamente care să îl ajute pe fermier şi eu sunt absolut convins că agricultura peste 10 ani, din punct de vedere al deciziei fermierului, va arăta aproape science-fiction faţă de ceea ce este astăzi.

echipa FMC

Pe ce vă bazaţi?

Mă bazez pe faptul că tehnologiile evo­luează, pe faptul că ştiinţa devine din ce în ce mai aplicată pe diferite domenii de cunoaş­tere. Sunt puţini fermieri care se apleacă cu foarte mare seriozitate asupra combaterii bolilor, dăunătorilor şi buruienilor din culturile agri­cole. Este un domeniu care necesită cunoştinţe extinse, tenacitate, răbdare. Misiunea noastră, a tuturor, este de a reduce pierderile datorate atacului bolilor, dăunătorilor şi buruienilor şi de a maximiza calitatea şi productivitatea pe fiecare hectar cultivat.

Toate companiile mari care cercetează şi inovează în domeniul protecţiei plantelor vin cu sisteme, tehnologii de ultimă generaţie care fac viaţa fermierului din ce în ce mai uşoară şi îl ajută să evite greşelile din domeniul protecţiei culturilor. Eu sunt un pasionat de literatură Sci-Fi şi îmi imaginez un viitor unde inteligenţa artificială va schimba agricultura în totalitate, faţă de ceea ce cunoaştem astăzi. Mă aştept ca protecţia plantelor să se facă numai acolo unde este nevoie, în urma determinării unei sonde care să evalueze situaţia fitosanitară a culturii, iar aplicarea produselor să nu se mai facă pe toată suprafaţa ci să se facă acolo unde este absolut nevoie.

Totuşi, înainte de a ajunge la acest progres, pe care fiecare dintre noi îl doreşte, trebuie să creş­tem piaţa de pesticide din România, pentru că folosim foarte puţine produse pentru pro­tecţia plantelor/ha. România cheltuieşte astăzi aceiaşi valoare pentru produsele fitosanitare ca şi Ungaria, ceea ce face ca investiţia în produse fitosanitare să fie la cca. jumătate faţă de ţara vecină, dacă ţinem cont de dimensiunea su­prafeţelor agricole.

 

Cu ce atu-uri vine FMC-ul apropo de acest viitor?

Cel mai important atu este că noua com­panie FMC a preluat toată cercetarea, oamenii şi centrele de cercetare de la DuPont Protecţia Plantelor. Cred că noutatea companiei FMC este aceea că a intrat în liga companiilor care cercetează şi inovează. Acest lucru se face cu cheltuirea în fiecare an a cca. 8-9% din cifra de afaceri în cercetare şi dezvoltare. Astăzi, ne-am propus, şi am şi realizat, lansarea în piaţă a două noi produse revoluţionare, Verimark și Omnera, produse de care fermierul român are nevoie pentru a ră­mâne competitiv. Verimark este un insec­ticid nou în piaţa globală şi se adresează acelor producători agricoli care produc legume în spații protejate. Suntem în procesul de omo­logare a încă două noi formulări pentru culturile horticole, produse care vor îmbunătăţi controlul insectelor dificile din culturile agri­cole. Aceste noi insecticide pe bază de Cya­zapir sunt produse extrem de eficiente în com­baterea dăunătorilor, prietenoşi cu insectele utile şi mai ales fără problemele de reziduuri pentru consumatori şi mediu. Am lansat de asemenea, şi un erbicid extrem de complex pentru cultura de cereale păioase, produs cu trei substanţe active şi o formulare revolu­ţio­nară LQM-technology. Anul acesta vom intro­duce şi alte produse noi pe piaţa românească şi anume, erbicidele pentru cereale păioase Battle Delta şi Beflex, erbicidul pentru porumb şi floarea soarelui Successor Tx, precum şi erbicidul pentru rapiţă Nero.

Am vorbit şi despre produsele consacrate din portofoliul FMC şi anume faimoasele erbicide Granstar Super pentru cereale păioase, Express pentru floarea-soarelui, precum şi insecticidul de ultimă generaţie Coragen, produs extrem de agreat de către cultivatori datorită profilului ecotoxicologic de excepţie.

 

Se tot vorbeşte despre digitalizare, despre România digitală. Viitorul ar fi acolo?

Cred că România este deja în epoca digitală. Eu îi felicit pe toţi cei peste 200.000 de tineri care lucrează în IT şi care ne fac cinste. Trebuie să remarc că ponderea lor în PIB-ul ţării este undeva către 6,8%, iar dacă ne uităm la noi, la agricultori, unde pe hârtie avem 2,5 milioane de oameni implicaţi în acest do­meniu, vedem că generăm undeva doar la cca. 4,8% din PIB. Cred că România are nevoie şi de minţi luminate în IT dar şi în agricultură, pentru că fiecare dintre noi, indiferent ce meserie avem, trebuie să mâncăm în fiecare zi, şi vreau să le reamintesc tuturor o veche zicală care spune: ”dacă ai mâncat astăzi mulţumeşte-i unui fermier”.

 

Şi agricultura!

Şi agricultura! Mai ales agricultura! Fermierii români sunt foarte deschişi la nou, dar numai dacă eşti în stare să le explici care sunt beneficiile utilizării unui nou produs, a unei noi tehnologii. În activitatea noastră vizitele în câmp, dar mai ales loturile demons­trative joacă un rol crucial în a convinge. A vedea înseamnă a crede şi noi suntem absolut convinşi că fermierii se vor convinge de produsele noastre, de inovaţiile companiei FMC şi împreună vom obţine producţii mai mari şi de calitate, având grijă de mediu. În final, suntem încredinţaţi că lucrând împreună toţi vom avea de câştigat, fermierii, consu­matorii, distribuitorii, producători de produse fitosanitare, dar şi noi toţi, consumatorii de produse agricole.

 

Cum credeţi că va evolua agricultura românească?

Agricultura românească se integrează treptat în marea familie agricolă europeană şi chiar dacă nu am ajuns la performanţa ne­cesară, direcţia spre care ne îndreptăm con­sider că este cea corectă. Astăzi, avem nevoie să facem ferma românească mai productivă, mai prosperă şi mai deschisă concurenţei externe. Avem astăzi în România ferme extrem de performante care sunt deja la nivelul de competitivitate solicitat de către Uniunea Europeană, dar avem totodată şi multe unităţi agricole care sunt încă departe de performanţa necesară şi asupra acestora trebuie să ne aplecăm cu mare atenţie în perioada care urmează. De asemenea, cred că agricultura românească depinde foarte mult de condiţiile climatice, poate prea mult. Dacă ai o perioadă cu secetă pronunţată, pierzi majoritatea cul­turilor de primăvară şi acest lucru face ca producţia agricolă din ţara noastră să fie foarte volatilă, nesustenabilă. Cert este că vorbim mult de irigaţii, avem planuri multe în orice domeniu dar nu le implementăm. Suntem încă deficitari, exportăm produse agricole brute şi importăm produse cu valoare mare adăugată. Cred că în următorii ani vor continua să rămână două elemente deficitare în agricultura românească, şi anume: sistemele de irigaţii deficitare, care fac ca producţia agricolă să nu fie sustenabilă, şi faptul că nu avem planuri agresive pentru a produce/extrage mai multă plusvaloare din agricultură şi din subvenţiile pe care le alocăm an de an.

Consider că astăzi, mai mult decât oricând, avem posibilitatea de a construi pentru noi dar şi pentru generaţiile viitoare, o agricultură performantă în care noile tehnologii şi produse avansate pentru protecţia plantelor să permită cultivarea fiecărui hectar de cultură agricolă în condiţii de calitate şi productivitate maximă.

Sunt încredinţat că România, prin con­tribuţia fiecăruia dintre noi, are potenţialul, dar şi resursele necesare, să devină un nume în domeniul agricol internaţional.

Permiteţi-mi să le doresc tuturor celor care lucrează în agricultură mult succes în noul an agricol şi să-i asigur că echipa FMC le va fi alături.

Mihai Săndoiu

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0