- Numărul proiectelor s-a dublat, de la începutul anului, atât din partea companiilor tradiționale din energie, cât și din partea companiilor din imobiliare și din automotive
Companiile din energie dublează investițiile în IT, în contextul războiului din Ucraina și creșterii prețului la energie, pentru a-și eficientiza procesele operaționale.
Sectorul energetic trece printr-o transformare radicală, cu ajutorul tehnologiei, principalele preocupări ale companiilor de profil fiind energia regenerabilă și energia verde, dar și dezvoltarea infrastructurilor de tip smart, care facilitează o imagine de ansamblu asupra modului în care energia este generată, distribuită, administrată și stocată.
Tendința consumatorilor către utilizarea de energie regenerabilă a determinat companiile să ia decizii pentru digitalizarea proceselor operaționale care valorifică datele și generează soluții inteligente în direcțiile corecte.
Eficientizarea energetică este, în același timp, și motorul pentru care tot mai multe companii din industriile imobiliară și automotive apelează la firmele din IT pentru a dezvolta, cu ajutorul tehnologiei, soluții inovative capabile să răspundă rapid la provocările momentului.
„Numărul de proiecte s-a dublat, de la începutul anului, atât din partea companiilor tradiționale din energie, cât și din partea companiilor din imobiliare și din automotive, spre exemplu. În esență, companiile sunt interesate de modalități de livrare în siguranță, rapid și fără pierderi a energiei sau de dezvoltarea de soft-uri care au rol de a folosi și repartiza energia cât mai eficient, în cazul producătorilor auto, sau care ajută la transportul energiei cu accent pe eficientizarea consumului, cum e cazul companiilor din zona proptech”, spune Mihai Filip, CEO OVES Enterprise.
Cum poți optimiza consumul de energie cu ajutorul soluțiilor smart
Obținerea celor mai bune rezultate cu cel mai mic consum de energie și distribuția inteligentă a energiei se află la baza demersurilor investițiilor în soluții IT. Spre exemplu, în industria auto, dezvoltarea de mașini electrice creează un întreg nou ecosistem: sisteme de încărcare, softuri, parcuri fotovoltaice etc.
„Dezvoltăm programe care reușesc să utilizeze cât mai eficient energia, îmbunătățim interfața între om și mașină, dezvoltăm sisteme inteligente de economisire și împărțire a electricității: de exemplu, dacă sunt 2 mașini care se încarcă simultan la o priză stradală, energia din priză se împarte inteligent între cele două mașini. Totodată, lucrăm cu volume mari de date, pe care le analizăm și, pe baza cărora, propunem soluții pentru diverse situații”, mai spune Mihai Filip.
Un exemplu concludent vine din Germania. Furnizorul de energie a observat că, în jurul orei 18:00, proprietarii de mașini electrice ajung acasă și le pun la încărcat, în același timp utilizând și aparate electrocasnice de mare consum, precum mașina de spălat, cuptorul etc. Rețeaua este astfel suprasolicitată. Atunci, statul a decis să ofere facilități celor care folosesc energie după ora 22, oferind un preț mai mic.
În mediul privat, Porsche a implementat un sistem interesant de încărcare ce ține cont de politica de discount a statului german. Proprietarii de mașini electrice le cuplează la încărcat când ajung acasă, dar acestea se vor încărca în orele cu prețul mai mic al electricității, respectiv între 22:00 și 6:00. Acest proiect a necesitat dezvoltarea unui soft simplu care, însă, reușește să decongestioneze rețeaua și să diminueze costul pentru proprietar.
Important este și felul în care se taxează acum încărcarea, cum se face validarea unui card sau al unui utilizator, viteza de realizare, plus prizele tot mai eficiente care încarcă mașina în timp tot mai scurt – situații care își au rezolvarea prin dezvoltarea de software.
De asemenea, investițiile pe care le fac dezvoltatorii imobiliari în creșterea eficienței energetice, fie că vorbim de zona rezidențială, comercială sau de birouri, au luat amploare.
„La clădirile de birouri noi, chiar și modul în care funcționează clima este ghidat de un soft. Dacă funcționează într-un anumit mod, percepția celor din clădire este că atmosfera este perfectă, chiar dacă aceasta funcționează la doar 30% din capacitate, implicit consumând mai puțin”, adaugă Mihai Filip.
Urmând această tendință, de eficientizare energetică și de reducere a consumului de energie, și companii mari, precum Google, Facebook și Apple au operat schimbări în obiceiurile de consum al energiei. Cele trei companii folosesc acum surse regenerabile de energie și se străduiesc să devină complet dependente de astfel de surse de energie – trend care va fi adoptat de tot mai multe companii în viitorul apropiat.
COMMENTS