Piața de e-commerce se dezvoltă constant, România înregistrând cea mai mare creștere la nivel european. ,,Pentru anul trecut, estimările PayU arată că întreaga piață de e-commerce s-a ridicat la 2,8 miliarde euro, urmând ca pragul de 3 miliarde să fie depășit în 2018”, declară Marius Costin (foto), Country Manager PayU România.
„În ziua de azi este foarte ușor să creezi un magazin online la costuri accesibile și să realizezi campanii de marketing eficiente prin care să ajungi la clienți. Pentru a-și menține trendul ascendent de creștere a business-ului și în 2018, comercianții români ar trebui să țină cont de o serie de trenduri globale, să fie pregătiți pentru schimbările legislative și să își adapteze ofertele pentru clienții care devin din ce în ce mai riguroși”, continuă Marius Costin.
1. Provocări legislative
În 2018, comercianții români trebuie să aplice noile schimbări legislative impuse de Uniunea Europeană. Este vorba în special de GDPR, noul regulament european privind protecția datelor personale care va intra în vigoare (și) în România începând cu data de 25 mai 2018. Din acel moment, antreprenorii online vor trebui să obțină acordul pentru specific pentru folosirea datelor cu caracter personal ale consumatorilor, aceștia din urmă putând să anuleze acest acord în orice moment. Printre altele, vor fi obligatorii păstrarea unei evidențe a activităților de procesare a datelor cu caracter personal, informarea clienților cu privire la elaborarea de profile pe baza acestor date și comunicarea scopului prelucrării acestor date.
2. Comerțul transfrontalier
Comerțul transfrontalier se extinde din ce în ce mai mult. Un studiu recent1 arată că 55% dintre românii care cumpără online au achiziționat deja produse de pe site-uri din alte țări. Motivul principal pentru care aleg să cumpere din afara țării ține de ofertele pe care le găsesc aici. Peste 7 din 10 cumpărători online români declară că aleg să cumpere din afara țării datorită ofertelor mai bune sau a brandurilor pe care nu le găsesc local, în timp ce 6 din 10 menționează că prețurile mai accesibile sunt un factor decisiv în acest caz. ,,În același timp, magazinele online din România sunt atractive pentru clienții străini. Anul trecut, top 3 categorii din care s-au achiziționat produse sau servicii de pe platformele locale cu carduri emise în afara țării sunt bilete de avion, telecom și marketplace-uri. Comercianții români trebuie să privească acest lucru ca pe o oportunitate pe care să o ia în calcul în strategia lor de extindere a business-ului. Iar alegerea unui partener de plată de încredere atât la nivel local, cât și internațional va face diferența în a le susține acest demers.” adaugă Marius Costin, Country Manager PayU România.
3. Inteligența artificială pentru toți
În 2017, cele mai recente instrumente tehnologice precum AI (inteligența artificială), AR (realitatea augmentată) sau VR (realitatea virtuală) au fost utilizate în principal de marii jucători de pe piața de e-commerce, în special din domeniul FMCG. Aplicarea lor în departamentele de marketing permite o mai mare personalizare a unei oferte a magazinului online, le oferă utilizatorilor o experiență de cumpărare complet nouă și permite analiza comportamentului consumatorilor. Aplicarea unor soluții precum chatbots, cabine de probă virtuale sau alte modalități de testare virtuală a produselor ar putea deveni în curând un standard în comerțul electronic. Din aceste motive, comercianții care doresc să fie competitivi pe piață ar trebui să țină cont de acest trend în 2018.
4. Mobilul este în continuare ,,rege”
În cazul în care un magazine online nu are site-ul ajustat pentru dispozitivele mobile, 2018 este ultimul moment pentru a face acest lucru. Ultimele statistici arată că aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, în creștere cu 20% față de anul 2016. Magazinele online ar trebui să ia în considerare nu doar realizarea unui site ,,mobile friendly”, ci și asigurarea unor metode de plată convenabile pentru utilizatori de pe dispozitivele mobile, așa cum este plata cu un singur click.
5. Noul rol al canalelor de socializare
În 2017 platformele sociale au încetat să aibă doar rol de comunicare și au descoperit potențialul pieței de e-commerce, oferindu-le utilizatorilor posibilitatea de a cumpăra de pe platformele lor. Drumul consumatorilor de la verificarea ofertei și până la achiziție ar trebui să fie cât mai scurt posibil, iar canalele de social media precum Instagram sau Facebook sunt instrumente ideale pentru acest scop. Din luna noiembrie a anului trecut, Facebook a lansat propria platformă de cumpărare care permite utilizatorilor să își vândă aici direct produsele. Este posibil ca în 2018 marketplace-ul Facebook să se consolideze pe piață, atrăgând noi vânzători din actualele marketplace-uri.
6. Portofoliu variat de metode de plată
În 2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar2. În contextul în care din ce în ce mai multe persoane cumpără online, este important ca magazinele să le ofere posibilitatea de a plăti cu ce au în buzunar. ,,Procentul plăților online din total plăți a cunoscut cea mai mare creștere în ultimul an, ajungând la 12-14%. În acest trend ascendent, un portofoliu variat de metode de plată devine o condiție obligatorie. De la plata în rate, o metodă de plată care câștigă din ce în ce mai mult teren, și până la plata cu un singur click, PayU poate pune la dispoziție partenerilor săi peste 250 de metode de plată, în funcție de nevoile și specificul businessului” adaugă Marius Costin.
În concluzie, un business de succes în e-commerce în 2018 trebuie să țină cont de legislația în vigoare, să privească în perspectivă spre extinderea internațională, să adopte canale și metode noi de promovare și să aibă alături parteneri de încredere.
COMMENTS