Finmedia a organizat aseară, la hotelul Marshal Garden din Bucureşti, cea de-a 6-a ediţie a Galei Online Banking, eveniment care a reunit aproape 100 de profesionişti direct implicaţi în această nişă (reprezentanţi ai insitutţiilor bancare, furnizori de soluţii, consultanţi şi presă de specialitate).
Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu două companii globale prestigioase, Mysis şi Deloitte Consultanţă, bucurându-se şi de sprijinul Vixo Design.
Cu acest prilej, în calitatea sa de keynote-speaker, Roland Pecsenye, Director Global Sales & Business Development în cadrul Mysis, a prezentat asistenţei o proiecţie captivantă privind viitorul serviciilor bancare, care migrează susţinut în sfera digitală şi se concentrează tot mai acut pe nevoile, preferinţele şi comportamentul clientelei.
Cristian Pavel, editorul general al eFinance.ro, a prezentat apoi asistenţei principalele concluzii ale studiului realizat pe baza datelor furnizate de 21 de bănci comerciale care au furnizat în 2013 servicii internet şi mobile banking clienţilor din România.
Principalele concluzii ale studiului au fost următoarele:
– Numărul de clienţi ai serviciilor IB în 2013 a continuat să crească susţinut, cu un avans de peste 18%, în condiţiile unei creşteri a PIB cu 3,5% şi a unei puteri medii de cumpărare per capita de 3,49 euro, care a reprezentat 27,1% din media europeană
– Numărul total de clienţi declaraţi de bănci a fost de circa 3,5 milioane. Având în vedere faptul că unii clienţi sunt clienţi ai mai multor servicii internet banking de la bănci diferite, se poate aprecia că numărul de „clienţi unici” este de aproape 3 milioane
– Potrivit INS, numărul persoanelor fizice din România cu vârste cuprinse între 16 şi 74 ani, potenţiali clienţi de servicii bancare, este de 16,3 milioane, cifră care lasă perspective încurajatoare viitorului serviciilor de internet banking
– Se constată un interes mai mare faţă de aceste servicii din partea clienţilor persoane fizice decât al persoanelor juridice – ca atare, creşterea anuală a fost de aproape 20% în primul caz, faţă de doar 12,4% în cel de-al doilea
– Raportul numărului de clienţi persoane fizice vs. persoane juridice este de 5:1
– Pe măsură ce rata de penetrare a internetului a cescut constant în România şi educaţia financiară a persoanelor fizice s-a ameliorat, aceşti clienţi au început să folosească cu mai multă încredere acest tip de servicii (plata facturilor la utilităţi, a taxelor şi impozitelor, aplicarea de şabloane comode pentru furnizori, economia de timp, eliminarea deplasărilor la front-desk, dar şi comisionele mici au reprezentat factori de stimulare pentru utilizarea unor astfel de servicii remote).
– Numărul companiilor-client de servicii internet banking a depăşit 455.000 şi nu dă semne de saturaţie. Dintr-un total de peste 1 milion de comercianţi activi înmatriculaţi, cca. 44% sunt deja clienţi IB.
– Cifrele procesate, viciate de lipsa celor de la Raiffeisen, ING si Volksbank, relevă o creştere a numărului mediu trimestrial de clienţi activi în 2013 faţă de 2012 de 14,3%
– Creşteri sensibile a interesului persoanelor fizice în cazul tuturor băncilor
– Creşteri mai puţin spectaculoase în cazul clienţilor activi pesoane juridice
– Au fost efectuate aproape 43 milioane de tranzacţii în 2013, faţă de aproape 38 milioane în 2012, vădind o creştere de 31,4%
– Creşteri mari în cazul numărului de tranzacţii efectuate de clienţii persoane fizice, salt de 41% în 2013
– Dinamica a fost foarte bună în 2013 şi pentru companii – numărul de tranzacţii a fost de peste 33 milioane, cu 33,6% mai mult decât în 2012.
– Estimativ, cu ING, Volksbank, Carpatica, Italo-Romena, Nextebank şi Marfin Bank – suma totală tranzacţionată prin internet banking în 2013 se ridică la circa 500 mld. lei (peste 113 mld. euro), cu 9% mai mult decât în 2012.
– Dinamica valorilor tranzacţionate este singurul indicator unde 5-6 bănci respondente au ajuns la valori negative!
– În 2013, a crescut considerabil numărul de utilizatori, a celor activi, mai ales din zona persoanelor fizice
– Au fost făcute mai multe tranzacţii, cu valori mai mici, reflectând criza şi spasmele din economie (mai multe insolvenţe cu 5%, mai multe radieri de firme, cash-flow şi putere de cumpărare mai mică, mari întârzieri la plăţi, creşteri de taxe şi impozite etc)
– Băncile sunt preocupate să-şi modernizeze platformele şi sa le exindă palpabil capabilităţile, marşând pe soluţii tehnologice noi şi pe alinierea la noua „modă” – module de Personal Financial Management, Gamification, social media, etc.
– 2013, un an încă dezamăgitor pentru mobile banking: doar 10 bănci ofereau servicii de mobile banking unui număr de circa 500.000 clienţi, care au tranzacţionat circa 800 mil. lei. Este foarte greu de comparat servicii lansate la momente diferite, cu capabilităţi şi funcţionalitătţi diferite.
Prezentarea concluziilor ce urmează a fi publicate in txtenso în ediţia din luna mai a revistei „Piaţa Financiară” a fost urmată de o masă rotundă pe tema „Quo vadis, online banking?”, în cadrul căreia reprezentanţi ai Deloitte, Accenture România, Mysis, BCR şi CEC Bank au explicat şi comentat şansele de evoluţie viitoare a serviciilor online banking din România.
A urmat Gala de premiere propriu-zisă, în cadrul căreia 15 bănci comerciale şi doi furnizori de soluţii tehnologice au cules, prin reprezentanţii lor prezenţi, laurii binemeritaţi.
PREMIILE GALA ONLINE BANKING 2014
1. Raiffeisen Bank România
Cel mai mare număr de clienţi
Cel mai mare număr de clienţi persoane fizice
2. BCR
Cel mai mare număr clienţi persoane juridice
Cel mai mare număr trimestrial de clienţi activi
Cel mai mare număr de tranzacţii
Cel mai mare număr de tranzacţii realizate de clienţi persoane juridice
Cea mai mare valoare tranzacţionată prin internet banking
Cea mai mare valoare tranzacţionată de clienţii persoane juridice
3. Banca Transilvania
Cea mai mare rata de creştere a numărului total de clienţi şi a numărului de clienţi persoane fizice
Cel mai mare număr mediu trimestrial de clienţi activi persoane juridice
Cea mai mare rată de creştere a numărului mediu de clienţi activi persoane juridice
4. ING Bank România
Cel mai mare număr mediu trimestrial de clienţi activi persoane fizice
Cel mai mare număr de tranzacţii realizate de clienţi persoane fizice
Cea mai mare valoare tranzacţionată de clienţii persoane fizice
Cea mai mare rata de creştere a valorii tranzacţionate de clienţii persoane fizice în 2013 bănci first tier
5. OTP Bank
Cea mai mare rata de creştere a numărului de clienţi persoane juridice
6. Libra Internet Bank
Cea mai mare rata de creştere a valorii tranzacţionate
Cea mai mare rata de creştere a numărului mediu de clienţi activi persoane fizice
Cea mai mare creştere a numărului de tranzacţii realizate de clienţii persoane fizice şi juridice
Cea mai mare creştere a numărului mediu de tranzacţii realizate de clienţii persoane juridice
7. Intesa Sanpaolo Bank
Cea mai mare rata de creştere a numărului trimestrial de clienţi activi
Cea mai mare creştere a numărului de tranzacţii
Cea mai mare creştere a numărului mediu de tranzacţii realizate de clienţii persoane fizice
8. Garanti Bank
Cea mai mare pondere a clienţilor persoane fizice din totalul clienţilor băncii dar şi pentru dar şi pentru primul serviciu naţional de internet banking prin care se pre-aprobă solicitările de credit în timp real (iLoanU)
9. Bancpost
Cel mai mare număr mediu de tranzacţii prin internet banking pe an făcute de clienţii persoane juridice
Cea mai mare pondere a clienţilor persoane juridice din totalul clienţilor băncii
10. ProCredit Bank România
Cel mai mare număr mediu de tranzacţii prin internet banking pe an făcut de clienţii persoane fizice
Cea mai mare rata de creştere a valorii tranzacţionate de clienţii persoane fizice în 2013 într-o bancă second tier
Cea mai mare rata de creştere a valorii medii tranzacţionate de o persoană fizică
11. Millennium Bank
Cea mai mare rata de creştere a valorii tranzacţionate de clienţii persoane juridice
12. Alpha Bank România
Cea mai mare valoare medie tranzacţionată de o persoană fizică dar şi pentru lansarea Alpha e-statesments, o interfaţă prietenoasă, disponibilă gratuit tuturor clienţilor persoane fizice, unde pot fi vizualizate conturile curente, depozitele, creditele, şi cardurile de credit deţinute la Alpha Bank România Aplicaţia transformă, practic, o masă amorfă de cifre într-un mozaic concis şi intuitiv de fapte.
13. Unicredit Tiriac Bank
Cea mai mare valoare medie trazactionata de o persoană juridică
14. CEC Bank
Cea mai mare rata de creştere a valorii medii tranzacţionate de o persoană juridică
15. BRD
Premiul pentru cea mai echilibrată creştere, preponderent de doi digiţi, la toţi indicatorii relevanţi ce privesc serviciile de internet banking oferite de o bancă „first tier” în 2013
16. IND Group
Premiul special al Galei Online Banking 2014 pentru aportul esenţial, adus de-a lungul anilor, prin inovaţie, eficienţă şi modernitate, la perfecţionarea substanţială a platformelor de internet şi mobile banking din România (implementări relevante la Banca Transilvania, ProCredit Bank şi BRD)
17. ROMSYS
Premiul pentru iniţierea, în 2013, a primului proiect de bancă cirtuală 100% din România
18. ING Bank România – banca anului în servicii mobile banking
COMMENTS