Scăderea vertiginoasă a tirajelor, a investițiilor în publicitate și a numărului de publicaţii tiparite, trecerea de la print la online, orientarea jurnaliştilor spre PR, comunicarea mediată sau nu cu clienţii şi, evident, situaţia presei de calitate din România au fost câteva dintre temele abordate în cadrul Colocviilor Pieţei Financiare „Florin Petria”, la acordarea premiilor pentru jurnalism economic.
Corina Vasile, director comunicare Raiffeisen Bank, a arătat că presa este una dintre industriile cele mai lovite de criza financiară. Cât despre cauze, consideră că „foarte puţine dintre trusturile de presă au fost gândite, conduse şi organizate după un model de business viabil, solid”. „Aceleaşi trusturi de presă s-au îngrijit prea puţin de dezvoltarea profesională a jurnaliştilor (…) Dacă întrebi tinerii jurnalişti de ce au ales alte industrii, nu se referă la bani, ci răspund că nu au posibilităţi de dezvoltare”, a spus Corina Vasile.
Alin Iacob, redactor şef Conso.ro, a vorbit despre scăderea bugete de publicitate şi modul cum sunt distribuite aceste bugete către publicaţiile quality. „Dacă mă întrebaţi pe mine cum poate fi salavată presa de calitate, cred că o foarte bună soluţie, care evoluează însă exact în sens contrar, ar fi schimbarea direcţionării bugetelor de publicitate dinspre Google, Facebook şi Yahoo, către Ziarul Financiar, Hotnews, Piaţa Finaciară, Finanţiştii, Economistul etc. Aceasta ar fi una dintre cele mai importante soluţii”, a spus Alin Iacob.
Comunicatorii se plâng însă că mesajele lor ajung către public distorsionat, astfel că se caută canale de comunicare directă cu consumatorii. „Dacă vezi că mesajul ajunge distorsionat la consumator, cauţi metode de comunicare directă. Fiecare companie vrea ca mesajul său să ajungă la publicul ţintă cât mai corect”, a spus Corina Vasile. Când vine vorba de „mesaj corect” însă, comunicatorii şi ziariştii au păreri diferite. Dacă reprezentata Raiffeisen Bank consideră că informaţiile despre clauzele abuzive din contractele de credit nu au fost prezentate tocmai corect în presă, reprezentantul Conso spune că, dimpotrivă, informaţiile au fost corecte.
Atât comunicatorii cât şi jurnaliştii sunt de acord că tot mai mulţi ziarişti se orientează spre alte industrii.
Ionuţ Bălan, redactor şef Finanţiştii, a arătat situaţia dificlă din presă a făcut ca ziariştii să migreze în masă în zona de PR, „astfel că s-a ajuns în situaţia de a avea mai mulţi PR-işti decât ziarişti”. „Publicaţiile nu se pot susţine doar din ceea ce vând cititorilor, au nevoie de reclama şi bugetele de publicitate nu merg spre presa de calitate”, a spus Bălan, precizând însă că nu poţi vorbi de independenţa presei dacă o să pui în solda cuiva.
Octavian Jora, redactor şef Economistul, spune că declinul „material şi moral” al presei a început înainte de criză.
„Ar fi trei răspunsuri la întrebarea Cum poate fi salvată presa de calitate (…) Un răspuns în trei F. Primul F – făcând şi sperând că ceea ce faci este frunzărit, citit de cineva. Al treilea F este să finanţezi presa în baza unui proiect care excede propriul tău consum. Să o finanţezi în ideea unui fel de CSR, dacă există o presiune din partea unei minorităţi educate din comunitatea economică”, a spus redactorul şef al revistei Economistul.
Dincolo de „componenta sacrificială a presei de calitate”, interesul democratic presupune prezervarea unei prese de calitate. „Democraţia este prin excelenţă vulgară, are nevoie de un vulg care trebuie ţinut într-o stare de ignoranţă şi pentru care presa de calitate este un antivirus periculos”, a spus Jora.
Ionuţ Stanimir, director comunicare BCR, a arătat că la cea mai recentă conferinţă de presă a BCR au fost prezenţi 15 jurnalişti, în condiţiile în care la conferinţele Erste Bank din Austria erau prezenţi cinci jurnalişti, cu media de vârstă de 50 de ani. “Aş spune că în momentul în care la o conferinţă de presă a unei bănci din România, cu o economie cu mult mai mică decât a Austriei încă vin 15 jurnalişti, mulţi dintre ei foarte tineri, ar trebui să punem în perspectivă ce înseamnă acest lucru. Poate că se plăteşte prea puţin în presă, poate că anumite canale rezistă pentru că au costuri reduse şi aceste costuri se traduc în calitatea materialelor (…) Jurnaliştii din Austria, după o viaţă în jurnalism, participă la proiectul Erste <Journalist’s Academy>. Demersul de formare şi educare este avantajos de ambele părţi – şi pentru companii şi penstru jurnalişti”, a spus directorul de comunicare al BCR.
Totodată, Ionuţ Stanimir a anunţat că BCR va susţine anual un proiect de academie de jurnalism.
Dan Popa, câştigătorul premiului Master pentru jurnalism economic, premiu numit de Norel Moise, redactor şef Piaţa Financiară, „pentru rezistenţă într-un mediu ostil”, a spus ca va ieşi din presa de calitate la… 150 de ani. Şeful secţiei economice HotNews.ro a vorbit despre „transferul” jurnaliştilor în bănci, spunând că aşteaptă şi venirea bancherilor în presă. „Ca să faci presă de calitate trebuie să ai informaţii de calitate”, a spus Dan Popa. El a arătat că de multe ori jurnaliştii nu au acces la informaţiile necesare.
Corneliu Cojocaru, specialist în comunicare, a făcut a analogie între presă şi pescuit. „Atât pe pescar, cât şi pe peşte trebuie să îl intereseze un singur lucru – râma! (…) Peştele reprezintă cititorii, pescarul sunt comunicatorii şi media”, a spus Cojocaru. Evenimentul a avut sprijinul nucleului dur care susţine presa de calitate, companiile financiare BCR, Raiffeisen Bank, Volksbank România, Alpha Bank, Erste Asset Management şi BCR Asigurări de Viaţă.
Premiile pentru jurnalism economic “Florin Petria”
Categoria Piaţa de Capital şi Asigurări – Roxana Pricop, editor, Ziarul Financiar.
Categoria Business – Alexandru Georgescu, şef secţie internaţional Economistul
Categoria Macroeconomie – Andreea Neferu, redactor, Ziarului Financiar
Categoria Piaţa Bancară – Alexandru Sîrbu, redactor, Bursa
Premiu Master pentru jurnalism economic pentru întreaga activitate – Dan Popa, şef secţie economică, HotNews.ro
COMMENTS