În anul 2015 comportamentul de plată în rândul consumatorilor români s-a îmbunătăţit semnificativ comparativ cu anul precedent, însă în 2016 vedem o schimbare în acest trend pozitiv. În prezent, 73% dintre facturi sunt plătite la timp, ceea ce înseamnă o scădere de 2 puncte procentuale față de nivelul de anul trecut. În același timp, companiile acordă termene de plată mai mari atât pentru clienții persoane fizice (B2C), cât și pentru clienții persoane juridice (B2B). Acestea sunt doar câteva dintre informaţiile furnizate de studiul EOS, intitulat „Comportamente de plată europene” 2016, realizat de către institutul de cercetare a pieţei TNS Infratest. În cadrul acestui studiu au fost intervievaţi 3000 de factori de decizie din 14 ţări europene. Un motiv pentru ușoara scădere a punctualității plăților efectuate de români ar putea fi extinderea termenului de plată. În prezent, termenele de plată sunt mai lungi decât în 2015: 62% dintre clienții B2B primesc termene de plată de cel puțin 40 de zile, față de 48% anul trecut. “Comparând rezultatele studiilor EOS din anii precedenți, considerăm că există o corelație între termenele de plată acordate și punctualitatea plăților, afirmă Georg Kovacs, Director General al companiei EOS KSI România. “Deși am avea tendința să credem că, dacă există termene mai lungi de plată, procentul de plăți la timp crește, conform analizelor noastre, clienții întârzie plățile atunci când au termene lungi de plată. Aceasta este din cauză că se elimină sentimentul urgenței, iar clienții uită de plata facturilor. Pe viitor, ne așteptăm ca punctualitatea plăților să scadă și mai mult, dacă această tendință de extindere a termenelor de plată continuă. Recomandarea noastră este, așadar, ca termenele de plată acordate de societățile comerciale clienților săi să fie mai scurte”, adaugă Dl. Kovacs. În ceea ce privește nivelul creanțelor nerecuperabile, acesta rămâne la fel ca în 2015. “Un nivel al creanțelor nerecuperabile de 4% are un impact negativ asupra economiei României” spune Georg Kovacs. “Valoarea este aproape la fel de mare ca în Grecia (5%), unde știm că există instabilitate economică, iar companiile se confruntă cu o creștere a creanțelor nerecuperabile și a plăților întârziate”. Media plăților întârziate în România a crescut de la 21% în 2015 la 23% în prezent. Companiile din România consideră că principalele cauze ale nerespectării scadențelor pentru clienții persoane juridice (B2B) sunt problemele temporare de cash flow (54%) și situațiile de neplată din partea propriilor clienți (41%). În ceea ce îi privește pe clienții persoane fizice (B2C), aceștia întârzie plățile sau nu plătesc deloc din cauza șomajului (45%), problemelor cu lichiditățile (32%) sau din cauza îndatorării excesive (31%). După cum rezultă din studiul EOS, din cauza efectuării cu întârziere a plăților, companiile se plâng de reducerea profitului (41%) și de lipsa lichidităților (33%). Mai mult de jumătate dintre companiile din România care au participat la acest studiu își administrează creanțele intern, în timp ce 14% din companiile B2C nu au procese standardizate pentru recuperarea creanțelor. Totuși, în 2016 considerabil mai multe companii au început să colaboreze cu furnizorii de servicii de administrare a creanțelor, în comparație cu 2015. “Din ce în ce mai multe companii din România au încredere în serviciile de management al creanțelor. 36% dintre acestea consideră că cel mai important beneficiu al colaborării cu specialiștii în administrarea creanțelor este protejarea cash-flow-ului, fapt ce le permite să se concentreze pe activitatea lor de bază”, spune Georg Kovacs. Referitor la evoluția comportamentului de plată în viitor, aproape jumătate dintre respondenții din România consideră că în următorii doi ani nu vor exista schimbări în comportamentul de plată al propriilor clienți, în timp ce aproximativ 30% dintre aceștia se aşteaptă la o creştere a plăţilor efectuate la timp.
COMMENTS