Raportat la PIB. Anvergură limitată

Raportat la PIB. Anvergură limitată

În primele nouă luni din 2016, piața de leasing financiar a fost marcată de o creștere de circa 15% față de aceeași perioadă a anului trecut, elementul activ fiind reprezentat de autoturisme și vehicule comerciale ușoare.

Din datele primite de la principalii jucători de leasing financiar, membri ai Asociației Societăților Financiare – ALB România, asociație ce reprezintă circa 90% din piața de profil, rezultă că, în primele nouă luni ale anului în curs, aceștia au realizat noi finanțări în jur de 1,2 – 1,3 mld. euro. Piața locală la care facem referire, în ansamblul său,  o estimăm pentru 2016, ca volume noi, la 1,4 mld. euro. Vorbim de o creștere de circa 15% față de aceeași perioadă a anului trecut, când volumul nou finanțat în leasing financiar comunicat de ALB la nivel de piață a fost de 1,178 mld. euro. Reamintim că, în primul semestru din 2016,  companiile de leasing financiar au acordat finanțări noi în valoare de  957,970 mil. euro, conform aceleiași surse. Pentru întreg anul 2016, se mizează pe o valoare a bunurilor finanțate în leasing financiar  apropiată de 2 mld. euro, cea mai mare din 2008 încoace, dar care nu ar reprezenta decât aproximativ 1,2% din PIB. Privind evolutiv, vârful pieței analizate a fost înregistrat în 2007 (4,948 mld. euro), urmat de rezultatul din 2008 (4,818 mld. euro), iar cel mai scăzut nivel se leagă de anul 2010 (1,121 mld. euro), când criza economică și-a arătat efectele. “În 2016, vorbim de o creștere deja solidă, urmare a trendului ascendent de anul trecut”,  e de părere președintele ALB România, Bogdan Speteanu. Evoluția de anul acesta se datorează mai cu seamă autoturismelor și vehiculelor comerciale ușoare, după ce în 2015, comercialele grele s-au dovedit a fi  factor de creștere în leasingul auto. În continuare, aproape 80% din noile finanțări în leasing financiar sunt legate de sectorul auto, și doar aproximativ 18-20% de echipa­mente. Sectorul imobiliar e și în acest an foarte puțin reprezentat (sub 5%), cu mențiunea că există totuși câteva firme de leasing care nu renunță la acest tip de finanțare, diversificându-și astfel portofoliul.

Anul 2016 a mai avut câteva caracteris­tici care au influențat domeniul analizat: nivelul minim istoric al ratelor de dobândă, ceea ce reprezintă noua realitate a finanțării, excesul de lichiditate din piață, desele reglementări care apar în sectorul financiar și importanța în creștere a economiei digitale, a produselor și serviciilor de gen, în interacțiunea cu clientul. Se resimte o presiune pe costuri mai scăzute ale finanțării și un avans mai mic. Există și factori perturbatori, unul dintre aceștia fiind costul asigurării auto (RCA și CASCO), care poate fi chiar mai mare decât al finanțării în leasing.  Lipsa de predictibilitate în materie de tarife crește riscul de default pentru transportatorul-client al firmei de leasing.

În primele nouă luni din 2016, a fost înregistrată o creștere a vânzărilor auto de 18,6% pe piața locală, comparativ cu perioada similară a anului trecut, informează Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile – APIA. La această creștere, autoturis­mele au contribuit cu aproape 18%. Deși contextul general a fost favorabil vânzărilor din sectorul auto, trebuie precizat că finanțarea în leasing a fost preferată în cazul vehicu­lelor comerciale ușoare, pentru care numărul de unități a fost mai mare față de variantele de achiziție cash și prin credit. În cazul  autoturismelor și vehiculelor comerciale mai mari de 3,5 tone, cele achiziționate în leasing  au fost la jumătate față de cele  cumpărate cu banii jos sau în rate.

În continuare, principalele canale de vânzare se dovedesc a fi băncile din structura unor mari grupuri financiare reprezentate în România, care oferă atât credit cât și leasing. Un rol distinct în achiziția în leasing l-au jucat și anul acesta parteneriatele încheiate cu dealeri auto și de echipamente.

Situația vânzărilor auto în funcție de modul de achiziționare
Leasing Cash-rate Total (unități)
2016 2015 2016 2015 2016 2015
9 luni 9 luni 9 luni 9 luni 9 luni 9 luni
Autoturisme, din care 26,210 22,104 55,937 47,567 82,147 69,671
total import 20,265 16,844 38,569 29,797 58,834 46,641
total autohtone 5,945 5,260 17,368 17,770 23,313 23,030
Veh. com. <3,5t, din care 6,705 4,495 5,596 6,006 12,280 10,501
total import 6,606 4,336 5,482 5,652 12,067 9,988
total autohtone 99 159 114 354 213 513
Veh. com.>3,5t, din care 2,303 1,484 4,738 3,872 7,041 5,358
total import 2,303 1,484 4,738 3,872 7,041 5,358

„Piața locală de leasing are un potențial deosebit, dar trebuie să depășim etapa de pur finanțator și să avem o relație de parteneriat cu clientul. Apoi, e necesar să educăm piața vizavi de produsele de finanțare. Din păcate, în ultima vreme, finanțarea persoanelor fizice, spre exemplu, este văzută tot mai mult precum ceva periculos. Cred în viitorul leasingului, mai ales al leasingului operațional, așa cum se întâmplă în străinătate. În ceea privește evoluția UniCredit Leasing în primele nouă luni din 2016, nu pot da cifre dar, rezumând, spun că a fost o evoluție foarte bună, peste așteptări. Dezvoltarea companiei a urmat vectorii săi principali: să fim numărul unu pe piață, ca rezultate și reputație, să păstrăm o relație bună cu partenerii noștri și să fim profitabili. Avem la ora actuală proiecte de dezvoltare internă, de implementare a unor aplicații și continuăm să investim în personalul nostru, pentru a avea experți în diverse ramuri economice. O profitabilitate bună ne va permite și pe viitor să investim în aceste domenii. Legat de finanțarea în leasing pentru echipamente, ne interesează în continuare agricultura și sectorul medical, pentru care avem câteva proiecte în curs.”

Mircea Cotigă, CEO, UniCredit Leasing

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0