Marea majoritate a elevilor europeni din ciclul primar (86,3%), ciclul secundar inferior (98,5%) și secundar superior (91%) au învățat în 2021 cel puțin o limbă străină. În plus, 61% dintre elevii încadrați în clasificarea ISCED referitoare la educația generală de ciclu superior (nivelul 34) au studiat două sau mai multe limbi străine ca materie obligatorie sau în cadrul opțiunilor din curicula obligatorie.
Este un avans de 2,6 puncte procentuale față de situația din anul 2013, când s-a situat la 58,4%. În aceeași structură ISCED dar pe partea de învățământ vocațional (nivelul 35), ponderea celor care au studiat două limbi străine a crescut, în același interval de timp, cu numai 0,8%, de la 34,1% în 2013 până la 34,9% în 2021.
Ponderea elevilor care studiază cel puțin două limbi străine, UE 2021
În Luxemburg și Franța, toți elevii din ciclul de educație generală superioară (liceu) au studiat două sau mai multe limbi străine. Imediat după acestea, apar trei state din fostul bloc estic cu un un procentaj de 99%: Cehia, România și Slovacia. Situate peste Estonia (97%), Slovenia și Finlanda (ambele cu 96%).
Practic, țara noastră a devenit, oarecum suprinzător, lider european per total, prin ponderea foarte mare a celor care au studiat cel puțin două limbi străine în învățământul vocațional (97%), semnificativ peste situația din Finlanda (82%), Polonia (77%) și Luxemburg (75%). Ceea ce se constituie într-un avantaj major pentru meseriașii formați aici care caută de lucru în străinătate.
Engleza, cea mai studiată
Engleza a fost limba străină cel mai des studiată în țările UE, atât în învățământul general cât și în cel vocațional, cu procentaje foarte ridicate în ambele cazuri, de 96,8% și, respectiv, 78,6%. Diferența apare în ce privește a doua cea mai studiată limbă, spaniola în cazul învățământului general (26,8%), însă germana (17,9%) în cazul învățământului vocațional.
Limbile străine cel mai frecvent studiate, UE 2021
La învățământul general, se mai regăsesc, cu procentaje semnificative, franceza (22,3%) și germana (21,8%), urmate la mare distanță de italiană (doar 3,2%). De reținut, rusa este limba non-UE cea mai studiată în țările Uniunii, în mod deosebit în Estonia (66%) și Letonia (59%), secondate de Lituania (28%) și Bulgaria (25%).
La învățământul vocațional, pe locul trei apare tot franceza (16,4%), cu mult peste spaniolă (7%) și departe de rusă (2,2%). În cazul acesteia din urmă, procentajele sunt semnificative (deși în general mai reduse față de învățământul general) în Letonia (42%), Bulgaria (30%) și, surprinzător, Cipru (15%).
COMMENTS