România s-a plasat anul trecut pe ultimul loc între statele UE la ponderea celor cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani care au urmat un curs on-line în cele trei luni de dinaintea anchetei de profil întreprinse de Eurostat. Cu un procentaj de doar 10%, am fost devansați de Bulgaria (12%) și Croația (18%) și Polonia (19%).
Ponderea celor care au urmat un curs on-line în statele UE, 2021
Pentru referință, menționăm că media europeană a fost de 27% (similară celei de 28% din Zona Euro), iar cele mai mari valori au fost consemnate în Irlanda (46%), Finlanda, Suedia (ambele cu 45%) și Olanda (44%). Din fostul bloc estic, au excelat Estonia (42%) și Slovenia (41%), în timp ce Slovacia (30%) și Lituania (29%) au depășit media UE.
De reținut, față de anul 2019, înainte de pandemie, ponderea celor care au utilizat Internet-ul în scopuri educaționale s-a majorat în toate statele membre, cu excepția notabilă a României (-4 puncte procentuale). Ceea ce ar trebui să ridice anumite semne de întrebare, mai ales în contextul în care avem printre cele mai mari viteze de acces din lume și printre cele mai mici tarife pentru date.
Cele mai mari avansuri relative față de situația pre-Covid s-au înregistrat în Olanda (+21 puncte procentuale), Luxemburg, Slovenia (+19 pp) și Grecia (+18 pp). Oarecum surprinzător, Germania a scăzut în 2021 după ce urcase în primul an de pandemiei la 25% și a revenit la nivelul de 19% consemnat în urmă cu doi ani.
Mai aproape de noi, ar fi de reținut că am fost depășiți în intervalul 2019 – 2021 de Ungaria (plecată de la doar 9%, a urcat la 23%), Bulgaria ( de la 8% la 12%) și ne-am intersectat cu Polonia (în creștere de la 12% la 19%). Ca să nu mai vorbim despre greci, aflați acum doi ani la doar 8% dar ajunși la 26%.
Din păcate, România păstrează o poziție codașă în UE și la grupa de vârstă 16 – 24 ani, cu un procentaj de 34%. Situat mult sub cele din țări nordice precum Suedia (78%), Finalnda (75%) dar și din sudul continentului, cum ar fi Spania (69%) sau Grecia (68%). La nivel regional, ne-au surclasat Cehia, Ungaria (ambele cu 56%), Polonia (55%) și Bulgaria (47%).
Astfel, contrar tendinței de specializare a economiei românești pe zona de tehnologia informației și a condițiilor favorabile create cu tehnologie de ultimă oră, penetrarea în rândul populației a proceselor de învățare pe calculator și, mai îngrijorător, perspectivele pentru tânăra generație de a utiliza cunoștințele digitale în procesele de producție nu arată deloc îmbucurător.
COMMENTS