România poate fi o piaţă interesantă din punct de vedere al investiţiilor, dacă se iau în considerare avantaje cum ar fi: „cea mai mare piaţă din regiune, ritmul de dezvoltare a companiilor din ultima perioadă, viteza internetului (România este în topul ţărilor europene)”, enunţate de către panelişti în cadrul celei de-a doua ediţii a conferinţei Emerging Funding For The Real Economy.
Deşi elementele enunţate anterior şi stabilitatea macroenomică a României creează imaginea unei ţări cu potenţial mare pentru investiţii, realitatea nu confirmă încă această idee. De ce nu există o legătură între resursele de aici şi investitorii de peste graniţă?
Dezbaterile lansate pe parcursul evenimentului au reliefat aspecte precum: lipsa transparenţei, a clarităţii legislaţiei, birocraţia, unele prevederi ale noului Cod Fiscal şi teama românilor (aversiunea la risc), ca fiind factori primordiali ce îngrădesc activitatea de ordin investiţional al capitalului stăin.
Cristian Nacu, Partener Entreprise Investors declară: „Cei mai mulţi antreprenori români şi-au început afacerile în perioada 1990-2000, când, investiţiile străine practic nu existau, aşadar li se pot asocia sintagma learning by doing. Deşi adaptarea nu pare dificilă ne-am confruntat cu reticenţe majore la nou din partea lor. De cele mai multe ori aceştia îşi susţin ideile de parcă altele nu ar exista.”
De asemnea Barbara Lunghi, Head of Mid&Small Caps Italy and ELITE Product Development adaugă: „Este o diferenţă imensă între firmele de familie şi marile companii, ea poate fi diminuată prin transparenţă şi predictibilitate, două lucruri esenţiale care lipsesc de pe piaţa de capital din România.”
Pentru ca balanţa să atârne mai mult în favoarea investitorilor, băncile încearcă să impulsioneze prin dobânzi atractive, dar dincolo de toate s-a ajuns la concluzia că „fac şi ele ce pot”. Motivele sus menţionate contribuie la persistenţa afacerilor româneşti la nivel local, cel mult regional, ceea ce sperie investitorii, ei dorind de cele mai multe ori să susţină activităţi globale.
Totodată, în cadrul conferinţei a fost prezentat programul ELITE, menit să sprijine susţinerea şi dezvoltarea firmelor private ambiţioase. Acesta oferă training-uri, acces la capital, beneficii pentru investitori, include 28 de sectoare ale economiei de la apărare la cele de dulciuri. Companiile ce doresc a se alătura programului trebuie să plătească de 10.000 euro pe an.
COMMENTS