Sectorul local al berii a generat direct şi indirect 700 de noi locuri de muncă în 2012 faţă de 2010, numărul total ajungând la 76.700, a declarat directorul general al Asociaţiei Berarii României, Constantin Bratu, cu ocazia lansării studiului “The Contribution made by Beer to the European Economy”.
„Trendul pozitiv al pieţei înregistrat în 2012 faţă de 2010 poate fi explicat prin lipsa unei presiuni fiscale suplimentare în anul respectiv în industria berii şi a veniturilor consumatorilor, ceea ce a permis pieţei berii să se dezvolte organic”, a explicat Constantin Bratu.
Din numărul total de locuri de muncă generate de sectorul berii, 8% se regăsesc în zona de producţie a berii, 11% în zona de comercializare, 41% de-a lungul lanţului de furnizori (14.943 în agricultură) şi 40% în industria ospitalităţii.
„România ocupă locul şase în rândul ţărilor europene cu cele mai multe locuri de muncă generate de sectoarele locale ale berii. Această poziţie se datorează în pricipal faptului că sectorul berii rămâne puternic orientat spre producţia internă, peste 97% din berea consumată de români fiind produsă în România”, a explicat reprezentantul Asociaţiei Berarilor.
Creşterea accizei scade consumul
Dacă 2012 a fost anul în care industria a stagnat după ani la rând de scăderi, anul 2013 a înregistrat o contracţie a consumului de bere de 8% (în primele opt luni ale anului) din cauza creşterilor de acciză.
“Din păcate, 2013 şi 2014 au debutat cu creşteri de acciză pentru bere – în februarie 2013 nivelul accizei a crescut cu 16% în lei iar în ianuarie 2014 creşterea a fost de 4,77% în lei (…) în aceste condiţii, sunt mici şansele ca premisele de dezvoltare organică din 2012 să se regăsească în 2013”, a explicat Bratu, arătând că scăderea consumului va avea impact direct şi asupra numărului de locuri de muncă generate de sectorul berii.
În ceea ce priveşte o posibilă majorare de preţuri în sector, Constantin Bratu a spus că acest lucru rămâne la latitudinea fiecărui producător.
“Atât TVA, cât şi acciza, sunt nişte componente de preţ, iar fiecare producător în parte decide asupra transferului acestor taxe în preţul final către consumator, dar pot spune că pe o piaţă concurenţială, precum piaţa berii, în care sunt şase jucători cu o distribuţie naţională, cred că fiecare producător de bere va cântări foarte bine în ceea ce priveşte politica sa individuală de preţuri”, a explicat Constantin Bratu. Aproape 50% din preţul unei beri reprezintă taxele virate la bugetul de stat, a adăugat el.
Pe piaţa din România, potrivit Asociaţiei Berarii României, volumul pieţei berii a atins opt milioane de hectolitri în primul semestru al anului trecut, în scădere cu circa 3% comparativ cu cel înregistrat în perioada similară din 2012. Reprezentanţii industriei au estimat, anul trecut, că 2013 se va încheia cu volume de vânzări sub nivelul celor raportate în 2012, când piaţa berii a atins 18,2 milioane de hectolitri.
COMMENTS