8 din 10 clienți au declarat că au avut venituri mai mici în aceeași perioadă
Contextul generat de pandemia COVID-19 și-a pus amprenta asupra situației financiare a clienților Provident Financial România. Astfel, potrivit unui sondaj efectuat în perioada 4 – 15 mai, peste jumătate dintre clienții cu împrumuturi active au declarat că veniturile le-au fost afectate în mod negativ.
În același timp, 7 din 10 clienți s-au declarat îngrijorați de situația actuală, generată de pandemia COVID-19. Cele mai mari motive de îngrijorare indicate de respondenți sunt sănătatea personală, dar și a familiei și celor apropiați. De asemenea, clienții Provident au declarat că se simt îngrijorați de o eventuală reducere a veniturilor, dar și de posibilitatea unei crize economice.
În ce privește efectele viitoare ale pandemiei, cele mai des menționate motive de îngrijorare sunt: dificultăți în plata la timp a ratelor pentru împrumuturile active; deteriorarea profilului de consumator financiar – determinată de imposibilitatea de a respecta scadențele; deteriorarea situației materiale personale și familiale; pierderea locului de muncă.
Atunci când vine vorba despre planurile financiare pentru perioada următoare, o treime dintre clienți se gândesc să reducă cheltuielile din gospodărie. Un procent aproape similar de respondenți ia în calcul suspendarea plății ratelor și deschiderea unui cont de economii. Doar 20% se gândesc să ia un nou împrumut și 12% spun că vor pune bani deoparte, dar nu într-un cont, ci îi vor păstra în gospodărie.
În ce privește planurile generale pentru viitor, clienții Provident și-au propus să petreacă mai mult timp în familie, să acorde mai multă atenție sănătății și să dea dovadă de mai multă responsabilitate în deciziile financiare.
Sondajul a fost efectuat și în alte trei țări din Europa în care Provident activează: Ungaria, Cehia și Polonia. Astfel, în ce privește nivelul de îngrijorare referitor la situația generată de pandemia COVID-19, doar 4 din 10 unguri și 7 din 10 cehi se declară îngrijorați. Cele mai mari motive de îngrijorare sunt aceleași și pentru clienții din Ungaria și pentru cehi: sănătatea personală și a familiei, siguranța locului de muncă și reducerea veniturilor. Pentru mai bine de jumătate dintre clienții unguri, cheltuielile au rămas la fel în perioada martie-aprilie, iar pentru o treime din cehi au crescut. Situația financiară a gospodăriei a rămas la fel pentru aproape jumătate dintre unguri, s-a înrăutățit pentru aproape jumătate dintre cehi, așa cum s-a întâmplat de altfel șipentru aproape jumătate dintre polonezi.
Cea mai mare îngrijorare pentru perioada următoare este aceeași și pentru clienții cehi, unguri sau polonezi: deteriorarea situației financiare a familiei. Când vine însă vorba despre planuri de viitor, ungurii se gândesc în primul rând să închidă împrumuturile active, dar și să înceapă să economisească și să reducă din cheltuielile în gospodărie. Aceleași planuri au și cehii, prioritizate în aceeași ordine. Pentru polonezi prioritatea este reducerea cheltuielilor în gospodărie. În egală măsură, polonezii au în plan suspendarea plății ratelor și economisirea.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion total de 2.797 de clienți Provident activi, din cele 4 țări: 1.900 din România, 300 din Ungaria, 300 din Cehia și 297 din Polonia.
COMMENTS