Interviu cu Ioan Aurel Pop, Academician, Rectorul Universităţii Babeş-Bolyai Cluj
Un plan de ţară se cuvine să fie conceput de minţile luminate ale naţiunii, spune în acest interviu academicianul Ioan Aurel Pop, considerând că este nevoie din când în când de un fel de ghidaj general care să fie, în acelaşi timp, şi asumat de toate forţele care participă la prosperitatea României. Deşi ţara noastră este o ţară cu milioane de români trăitori peste hotare, în care educaţia şi sănătatea se află în criză perpetuă, rectorul şi academicianul Ioan Aurel Pop, crede că există speranţe pentru viitorul României dacă guvernanţii vor reînvăţa să preţuiască şcoala, cartea, educaţia, intelectualitatea, creaţia originală.
Anul 2018 marchează cei 100 de ani de la Marea Unire. Cum vi se pare România de azi? Răspunde ea aşteptărilor de atunci?
Nu știu dacă România de azi răspunde așteptărilor generației de la 1918 – pentru că foarte puțini dintre acei făurari de țară nouă și-au lăsat proiecte de viitor explicite – dar știu că nu răspunde pe deplin pretențiilor lumii românești contemporane. Aparent, România de astăzi este o țară onorabilă, membră a NATO și a Uniunii Europene (UE), a șasea țară din UE ca număr al populației și a opta ca suprafață (după Brexit). Aceste organizații internaționale și mai ales UE sunt (au fost, mai degrabă?) un fel de cluburi selecte ale celor mai avansate state de după Al Doilea Război Mondial. Este drept, însă, că, la scurtă vreme după acceptarea României ca membră în organizațiile menționate, acestea din urmă au început să dea semne de „oboseală”, de funcționare discutabilă, de birocrație excesivă, de sectarism și de elitism, de cantonare în limitele „interesului național” și chiar ale „suveranității naționale” etc. România este o țară cu milioane de români trăitori peste hotare, plecați, în general, din motive economice, din dorința de câștig mai ușor și mai mare, de trai mai bun. România este o țară fără autostrăzi, realități fundamentale pentru modernitate, pentru comunicare, inclusiv pentru legăturile rapide și eficiente dintre provinciile istorice românești. România este o țară cu rețeaua feroviară aproape distrusă și neîntreținută, o țară în care trenurile merg mai rău decât acum o jumătate de secol. România este o țară în care educația și sănătatea se află în criză perpetuă, în care neîncrederea în instituțiile statului pare mai mare decât oricând etc. Pe de altă parte, țara, totuși, funcționează, are – conform datelor statistice – o mare rată de creștere economică anuală, o țară care face planuri de viitor
România va avea o misiune extrem de importantă în 2019 prin preluarea preşedinţiei UE. Care ar trebui să fie conduita şi obiectivele noastre în acest mandat?
Conduita noastră ar trebui să fie demnă, senină, fără crispări și fără complexe, cu încrederea că suntem un stat european, aidoma celorlalte. Obiectivele din mandat se vor fi formulat deja și țin de agenda diplomației europene, menite,cred, să mențină, să întărească, să dezvolte și să perpetueze Uniunea Europeană. În acest mandat, nu putem avea alte obiective pentru noi, România, decât cele generale ale UE, fiindcă trebuie să exprimăm acolo politica întregii organizații. Altminteri însă, este absolut necesar să ne îndreptăm prestația, să vizăm mai buna absorbție a fondurilor europene, să îndeplinim exigențele funcționării noastre în cadrul UE. Nu putem apărea mereu ca neperformanți la protecția mediului, la reciclarea deșeurilor, la construcția drumurilor, la calitatea educației și sănătății etc.
Se vorbește mult despre Planul de ţară. Există deja mai multe comisii, consultanţi, experţi care lucrează la acest proiect. Unii spun că sunt prea multe moaşe sau că nu trebui să fie atât de stufos, ci doar să conţină câteva direcţii şi obiective de atins într-un interval de timp. Care este opinia Dvs.? Este nevoie de un asemenea Plan? Cine să îl conceapă, ce să conţină şi cine să şi-l asume?
Planul sau proiectul de țară este o realitate a lumii moderne, practicat în toate țările civilizate. De exemplu, la noi, fără o preconcepție sau fără vreun „ordin” venit de „sus”, Revoluția de la 1848-1849 a creat programul de dezvoltare a României și a românilor pentru perioada 1848-1918. Rezoluțiile de unire din 1918 (din Basarabia, Bucovina și Transilvania) și mai ales Rezoluția Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia au constituit planul de evoluție a României în deceniile următoare, plan întrerupt în mod brutal la finele războiului mondial (1944), când „eliberarea” a venit pe tancurile sovietice împreună cu regimul totalitar comunist. Comuniștii făceau totul pe bază de planuri anuale, cincinale, decenale etc., majoritatea nerespectate, supralicitare, ironizate („cincinalul în patru ani și jumătate”), încât însăși ideea de plan s-a compromis. Totuși, fără ostentație și fără exagerare, este nevoie din când în când de un fel de ghidaj general – trasat de elita conducătoare – prin care să fie fixate obiectivele strategice. De exemplu, o direcție fundamentală a României de dinainte de Primul Război Mondial a fost unirea provinciilor noastre cu Țara. Planul de țară se cuvine să fie conceput de mințile luminate ale națiunii și să fie asumat de toate forțele care participă la chivernisirea României. Altminteri, el va rămâne un alt plan între cele multe, fără niciun viitor și fără rost.
Sunteţi înconjurat de studenţi, de tinerii care vor duce România mai departe. Cum îi vedeţi? Există speranţe pentru viitorul României?
Faptul că suntem înconjurați, noi dascălii universitari, de studenți este o realitate reconfortantă, care ne dă entuziasm, dar care ne umple și de mari răspunderi. Este ca o dulce povară! Studenții de azi sunt, fără îndoială, mult mai mulți decât cei din vremea regimului comunist. Poate de aceea a apărut prejudecata că nu sunt la fel de buni. Eu cred sincer că studenții de azi sunt, în mare măsură, foarte buni și interesați de meseria în care se pregătesc. Chestiunea unei anumite superficialități nu vine de la studenți, ci de la dascăli, de la dascălii de toate gradele. Și nu din vina acestor truditori pe tărâmul învățăturii și al educației (grecii cei vechi aveau o zicere: „Zeii i-au făcut profesori pe aceia pe care au vrut să-i pedepsească”), fiindcă ei duc pe umerii lor o greutate imensă. Vina este a celor care nu înțeleg că educația trebuie susținută substanțial de stat. Dacă societatea nu reușește să-i facă profesori (sau și profesori) pe cei mai buni absolvenți din toate domeniile, atunci pe mâinile cui lăsăm educația? Din educatori slabi și mediocri nu pot ieși învățăcei geniali, ci tot slabi și mediocri! Statele care au sisteme de învățământ performante îi stimulează pe cei mai buni să se facă învățători și profesori (ori să fie, măcar într-o etapă din viață) și așa ceva, ca să-și împărtășească experiența, ca să transmită meșteșugul lor, ca să ilumineze cu harul lor. Noi cum să ne facem profesori în România din moment ce meseria dascăl este disprețuită. În fond, dăscălia bună nici nu este meserie, ci misiune: profesorul oficiază precum preotul de la altar; el transmite un mesaj și vrea ca zestrea intelectuală a omenirii să nu se piardă, ci să fie dusă mai departe, pentru ca, pe temeiul ei, să apară și inovatori, înnoitori, descoperitori. Lumea cunoașterii trebuie dusă mai departe, fiindcă omenirea nu a progresat niciodată prin ignoranță.
Firește că există speranțe pentru viitorul României, dacă guvernanții vor reînvăța să prețuiască școala, cartea, educația, intelectualitatea, creația originală. Studenții sunt ca ogoarele fertile și încă necultivate; ei așteaptă doar stimulentele ca să rodească. Cei mai mulți dintre ei o fac și acum, dar mulți o fac pe meridiane străine. Nu este rău nici așa! În fond, întreaga omenire trebuie să prospere, numai că mai trebuie să ne amintim de o maximă: „Eu nu-mi iubesc patria pentru că e mare sau bogată, ci o iubesc pentru că este a mea!”. Patria este precum mama și se cuvine iubită necondiționat… Dacă ne vom pătrunde cât mai mulți de acest adevăr, atunci viitorul bun al României va fi asigurat.
Georgeta Clinca
COMMENTS