Studiu Reveal Marketing Research și România Eficientă: adoptarea comportamentelor eficiente energetic este din ce în ce mai importantă pentru români

Studiu Reveal Marketing Research și România Eficientă: adoptarea comportamentelor eficiente energetic este din ce în ce mai importantă pentru români

Studiul reprezentativ la nivel național urban, realizat de Reveal Marketing Research pentru programul România Eficientă,  analizează percepția românilor cu privire la importanța eficienței energetice în clădiri și consumul responsabil al resurselor de energie. Comparativ cu anii anteriori, rezultatele actuale confirmă că adoptarea comportamentelor eficiente energetic se află pe un trend ascendent. 

În opinia românilor, cel mai mare impact al eficienței energetice se înregistrează, în continuare, la nivelul costului utilităților (19%), urmat îndeaproape de efectele benefice asupra sănătății personale (16%),  confortului individual (15%) și sustenabilității/ mediului (12%).

Evoluția comportamentelor de economisire a energiei în gospodărie

Comparativ cu anul 2023, au crescut majoritatea procentelor referitoare la adoptarea comportamentelor eficiente energetic acasă, în special numărul intervievaților care declară că sting lumina când ies din încăpere (de la 65% la 71%) și a celor care scot din priză aparatele electronice pe care nu le folosesc (de la 34% la 41%).

Cele mai frecvente comportamente eficiente energetic adoptate de români includ stingerea luminii atunci când pleacă din încăpere (71%), stingerea televizorului (59%) și utilizarea mașinii de spălat rufe sau vase doar atunci când sunt pline (46%).

Motivația de a investi în eficientizarea energetică a locuinței 

Pentru 72% dintre respondenți, principalul avantaj al unei locuințe eficiente energetic este reprezentat de reducerea costurilor cu energia, un procent chiar mai ridicat, de 78%,  înregistrându-se în cadrul eșantionului cu vârsta de peste 45 de ani.

Ferestrele termopan rămân cea mai populară investiție de eficientizare energetică, fiind prezente în 87% dintre locuințe, în special în gospodăriile persoanelor de peste 45 de ani (93%). Pe următoarele locuri se situează izolarea exterioară (62%) și electrocasnicele eficiente energetic (60%). În plus, utilizarea termostatului pentru controlul temperaturii a înregistrat o creștere semnificativă, de la 56% (2023) la 60% (2024).

Impactul consumului de energie asupra mediului

Optimizarea eficienței energetice a clădirilor ca modalitate de protecție a mediului este importantă pentru 58% dintre români, într-o măsură semnificativ mai mare pentru femei (63% comparativ cu 53% în cazul bărbaților). 

De asemenea, 7 din 10 români conștientizează că risipa de energie (electrică, termică, carburanți, etc.) contribuie la accelerarea schimbărilor climatice. 

Renovarea energetică aprofundată a spitalelor și școlilor

Peste 65% dintre români consideră că este importantă creșterea eficienței energetice a tuturor tipurilor de clădiri, cu prioritate în cazul spitalelor (81%), școlilor (78%) și blocurilor de locuințe (74%). 

Studiul Reveal Marketing Research realizat pentru programul România Eficientă s-a desfășurat online, în perioada 21-29 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv național urban format din 1003 respondenți cu vârsta de peste 18 ani.

Pentru mai multe informații cu privire la rezultatele obținute, vă invităm să accesați raportul de cercetare disponibil  aici.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0