Proporţia persoanelor care beneficiază de educaţie în domeniul financiar la un nivel superior este de doar 30%, conform raportului Graduate Barometer 2016 lansat de Trendence Institut şi citat de Universitatea Româno-Americană. Şi asta în condiţiile în care proporţia posesorilor de cont bancar a crescut în România cu 15% în ultimii ani, iar numărul persoanele cu vârsta peste 15 ani, care deţin un cont în bancă, a urcat de la 45% în 2011, la 60%, în 2014, conform unui alt raportul, întocmit de OECD/INFE.
Toate aceste date demonstrează, în opinia specialiştiilor universitari de la Bucureşti, că educaţia financiară nu mai poate fi văzută drept opţională şi că aceasta trebuie să joace un rol esenţial în bună funcţionare a unei societăţii. Specialiştii din mediul universitar aduc drept argument şi faptul că proporţia tinerilor români care şi-ar dori să îşi deschidă o afacere proprie o depăşeşte pe cea a europenilor, cu 37,6% în România, făţă de 24,1% în Europa.
Studiile făcute în ultimii ani au arătat că europenii, în general, au o instruire financiară redusă în termeni de cunoşţinţe financiare, atitudini şi comportament. Un studiu realizat în Marea Britanie, de exemplu, a relevat că britanicii-consumatori de credite au mai puţine cunoştinţe financiare decât cei care nu sunt utilizatori de credite. În plus, cei care deţin mai puţine cunoştinţe au credite de o valoare mai mare decât cei literăţi în domeniul financiar.
Un alt studiu, prezentat de OECD/INFE, arată că europenii au nevoie de ajutor pentru a înţelege şi utiliza anumite produse financiare pentru că nu înţeleg termenii. Lipsa familiarităţii cu termenii specifici ar putea duce, astfel, la supra-îndatorare sau la o utilizare iresponsabilă a creditului sau poate îngreuna economisirea sau investiţiile.
„ Este aşadar bine să ai răspunsurile, să îţi pui întrebări obiective înainte să optezi pentru un anumit serviciu bancar sau nebancar şi astfel, fără îndoială, cazuri precum creditele „cu buletinul” sau cele imobiliare, în diverse valute, cu evoluţii surprinzătoare în ultimii ani, ar fi putut să fie evitate, pentru că mulţi dintre cei care au acceptat să semneze astfel de contracte ar fi căutat o serie de răspunsuri înainte de a da curs unui astfel de demers.”, a declarat Ovidiu Folcuţ, Rectorul Universităţii Româno – Americane.
Acesta a adăugat că „ar trebui să fie la îndemâna oricui să ştie să îşi calculeze dobânda pentru o sumă pe care o depune în bancă, să înţeleagă că este necesar să economiseşţi, în special, în perioadele în care veniturile sunt mai mari, ca să ai pe urmă cum să faci făţă cheltuielilor şi în perioadele de declin, când veniturile ţi-au scăzut, dintr-un motiv sau altul”.
“Avem multe exemple în care societatea noastră a putut fi manipulată tocmai din cauza acestor carenţe de informare şi de cultură financiară”, a adăugat Ovidiu Folcuţ.
În unele ţări, numărul ridicat al datoriilor a fost considerat drept urmare a carenţelor în literatia financiară, iar guvernele au recurs la educaţie financiară şi la recomandări pentru a preveni supra-îndatorarea, se mai arată în documentul remis mass media de Universitatea Româno-Americană.
COMMENTS