Țuca Zbârcea & Asociații s-a alăturat International Finance Corporation, parte a World Bank Group, în cadrul eforturilor de adaptare a cadrului normativ la necesitățile proiectelor de parteneriat public-privat și de concesiuni de lucrări și concesiuni de servicii din țara noastră.
În Monitorul Oficial nr. 1058/23.11.2023, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1116/16.11.2023, având ca obiect modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice corespunzătoare obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice („H.G. nr. 907/2016”).
Adoptarea acestui act normativ este rezultatul unei colaborări intense și de lungă durată între Guvernul României (în special, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Finanțelor, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii) și International Finance Corporation. Obiectivul modificării hotărârii Guvernului a fost acela de a corela conținutul studiilor de prefezabilitate și de fezabilitate pentru contractele de parteneriat public-privat și concesiuni cu cele mai bune practici europene și internaționale, respectiv de a permite valorificarea expertizei și inovării aduse de partenerul privat/concesionar în cadrul proiectului.
În esență, s-a introdus o nouă secțiune ce reglementează conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții realizate sub formă de parteneriat public-privat sau de concesiune de lucrări ori de servicii, în cadrul capitolului III al H.G. nr. 907/2016 (referitor la documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice), precum și două noi anexe care reglementează conținutul-cadrul al studiului de prefezabilitate și pe cel al studiului de fezabilitate aferente acestui tip de proiecte.
Principalele modificări și completări în domeniul pregătirii proiectelor de parteneriat public-privat, respectiv de concesiuni de lucrări sau de servicii, sunt următoarele:
- Conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții ce sunt realizate sub formă de parteneriat public-privat, de concesiune de lucrări, respectiv de concesiune de servicii care include și lucrări, finanțate parțial sau integral din fonduri publice și în care riscurile de proiectare și de construcție se transferă parțial sau integral partenerului privat/concesionarului, se adaptează în funcție de indicatorii de performanță pe care trebuie să îi îndeplinească investiția în etapa de operare.
- Studiul de prefezabilitate și studiul de fezabilitate vor propune soluții conceptuale de implementare a investițiilor, prin raportare la criteriile tehnice minime, funcționalitățile concrete și rezultatele vizate pe care trebuie să le îndeplinească obiectivele în cuprinsul etapei de operare, soluțiile tehnice constructive urmând a fi elaborate ulterior de către partenerul privat/concesionar, în etapa de implementare a contractului.
- Elaborarea devizului general și a devizului pe obiect, ca părți componente ale studiului de fezabilitate, nu mai este necesară, urmând a fi elaborate de partenerul privat/concesionar, în etapa de implementare a contractului, pe baza soluției tehnice declarate câștigătoare în cadrul procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat/concesiune.
- Indicatorii maximali sunt determinați ca valoare totală a cheltuielilor finanțate din fonduri publice, care constă în valoarea totală a cheltuielilor exprimate sub forma plății în etapa de pregătire a proiectului, sub forma de plăți în etapa de construire a proiectului și sub forma de plăți în etapa de operare a proiectului.
- Conținutul-cadru al studiului de prefezabilitate este reglementat în anexa nr. 31, în timp ce conținutul-cadru al studiului de fezabilitate este reglementat în anexa nr. 41.
Echipa Țuca Zbârcea & Asociații a lucrat îndeaproape cu International Finance Corporation în etapa de pregătire și de redactare a noului act normativ cu autoritățile publice competente în materie de contracte publice (în special, Unitatea de Management a Investițiilor Publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice).
Avocații firmei implicați în acest mandat sunt Iuliana Leon, Managing Associate și Tudor Bonifate, Associate.
Iuliana Leon deține o vastă experiență în servicii de reglementare în domeniul parteneriatului public-privat, concesiunilor de lucrări publice și concesiunilor de servicii, achizițiilor publice, în redactarea legislației primare și secundare din România și Moldova. În ultimul timp, Iuliana Leon a coordonat echipe de avocați interdisciplinare selectate de Corporația Financiară Internațională (IFC), parte a Grupului Băncii Mondiale, în pregătirea unor proiecte publice de anvergură din domeniul infrastructurii, inclusiv din domeniul infrastructurii portuare. Iuliana Leon este inițiatoarea primului Summit Internațional în domeniul Parteneriatului Public-Privat organizat la București, care se dorește a deveni o tradiție, și este un renumit lector în cadrul forumurilor internaționale organizate în domeniul Parteneriatului Public-Privat.
Tudor Bonifate este doctorand în drept administrativ în cadrul Facultății de Drept a Universității din București, cu o temă de cercetare finanțată din granturi de la bugetul de stat și dedicată noțiunii de interes în contenciosul administrativ. Deține o diplomă de master emisă de aceeași instituție de învățământ superior, cu specializarea Achiziții publice, concesiuni, parteneriat public-privat, după ce anterior a absolvit studiile de licență în calitate de șef de promoție și a fost admis în cadrul Baroului București cu cel mai mare punctaj la nivel național. Tudor Bonifate face parte din departamentul de Litigii & Arbitraje al Țuca Zbârcea și Asociații și lucrează îndeaproape cu echipa specializată în Drept public din cadrul firmei.
COMMENTS