Ufuk Tandoğan: Deși a avut o abordare mai prudentă, Garanti BBVA și-a mărit portofoliul de clienți și în 2020

Ufuk Tandoğan: Deși a avut o abordare mai prudentă, Garanti BBVA și-a mărit portofoliul de clienți și în 2020

*Garanti BBVA a fost întotdeauna un jucător vizionar și ne-am alocat permanent resurse pentru a extinde gama de produse inovatoare și, în același timp, pentru a aduce valoare adăugată stilului de viață al clienților noștri. Prin urmare, am mizat pe canalele noastre digitale – Garanti BBVA Online și Garanti BBVA Mobile – cu mult timp înainte ca utilizarea lor să fie stringentă* ne spune Ufuk Tandogan, CEO Garanti BBVA România.

Cum au fost primele trei trimestre ale anului 2020, pentru banca pe care o conduceţi?

Efectele pandemiei de coronavirus, apărută pe neașteptate, au afectat aproape fiecare sector economic, la nivel global, în primele trei trimestre ale anului 2020. Mai mult, impactul crizei a fost diferit de la un sector la altul, sub rezerva gravității consecinţelor pandemiei – afaceri închise ca urmare a prevederilor legislative sau companii afectate de scăderea semnificativă a cererii din piață, în timp ce în unele sectoare, afacerile  au reușit să se dezvolte chiar și în aceste momente dificile. De aceea, cred că această pandemie este una dintre cele mai serioase provocări întâmpinate de economia mondială, în ultimii 50 de ani, iar urmările sale îi afectează și pe jucătorii din sistemul bancar.

Trăim vremuri în care majoritatea companiilor şi persoanelor fizice se confruntă cu dificultăți financiare, iar intenția noastră este să-i sprijinim să depășească aceste momente dificile, mai ales că, cel mai probabil, situația actuală va mai dura încă o vreme.

În ceea ce privește clienții băncii, în prima fază a pandemiei am observat o prudență mai mare, unii luând decizia de a-și amâna investițiile planificate sau de a apela la planuri de reducere a costurilor operaționale. Unii au fost în situația de a face față opririi totale a activității, în contextul în care aceste companii au fost închise prin ordonanțe ale autoritatilor dar au beneficiat de derogări guvernamentale pentru plata obligațiilor de stat, precum și de moratoriul prevăzut de OUG 37, de amânare a ratelor.

Încet, încet, au început să capete încredere din nou, iar noi, în tot acest timp, am fost alături de clienții noștri, oferindu-le tot sprijinul de care au avut nevoie.

Deși am avut o abordare mai prudentă, Garanti BBVA și-a mărit portofoliul de clienți și în 2020, adaptându-se la nevoile specifice ale fiecărui client în parte și la particularitățile fiecărui sector de activitate.

Cum s-au reflectat efectele coronacrizei în activitatea băncii? Aţi decis o schimbare a planurilor asumate la final de 2019?

Pentru a face față efectelor pandemiei, în Garanti BBVA am stabilit o structură de răspuns la criză, cu fluxuri de lucru dedicate, responsabilități și planuri clare, menite să protejeze simultan personalul, clienții și banca Toate măsurile adoptate până în acest moment  au fost menite să mențină activitarea, să vină în sprijinul clienților noștri și, mai important, să le asigure sănătatea acestora, cat si si angajaților..

Fluxurile de lucru și procedurile băncii au fost adaptate la noul context. De exemplu, telemunca și soluțiile digitale au fost utilizate intens de către echipa Garanti BBVA,. Am gestionat sarcinile zilnice într-un mod activ, adaptându-ne rapid la noile tehnologii, pentru a derula conferințe video și alte forme de colaborare în sistem digital, obținând rezultate foarte bune. Mai mult, a fost realizat un plan de comunicare multi-channel, pentru a menține legătura cu toate părţile interesate, utilizând paginile noastre de socializare, platforma de Internet Banking și aplicația Mobile Banking, vizualuri despre măsuri de prevenţie şi siguranță în rețeaua noastră de sucursale, precum și o comunicare directă cu clienții B2B, prin echipa noastră de Relationship Management. De asemenea, trebuie să adaug faptul că am avut un dialog proactiv, prin mijloace electronice, cu clienții noștri Corporate și cu IMM-urile, monitorizând constant impactul efectelor pandemiei asupra activității și strategiilor lor, și identificând împreună soluțiile potrivite de finanțare.Am acordat prioritate acțiunilor întreprinse cu scopul de a proteja relațiile clienților noștri Corporate, în special din zonele comerciale și financiare. În același timp, am evaluat potențialele lor vulnerabilități, generate de expunerea la măsurile guvernamentale restrictive, întreruperi în aprovizionare, lichiditate, operare sau la scăderea cererii pieței. În plus față de eforturile de urmărire a impactului asupra planului lor de afaceri din perspectivă juridică, financiară și de piață, banca a implementat măsuri excepționale pentru ca segmentul clienților afectați să-și poată amâna ratele – sub prevederile moratoriului public / privat , dorința noastră fiind de a-i sprijini să reziste efectelor pandemiei asupra afacerii.

Garanti BBVA a continuat să susțină și finanțarea IMM-urilor, pentru a depăși aceste momente dificile, indiferent dacă acestea au avut nevoie de suport pentru noi investiții sau pentru necesitatile zilnice. După ce am analizat atent situația financiară a companiilor și angajamentul acționarilor, le-am oferit soluții personalizate, aplicabile oricărui model de business durabil. De asemenea, pentru a-i sprijini pe clienții care s-au confruntat cu dificultăți în urma izolării, pe baza schemei aprobate de autoritati le-am oferit posibilitatea de a amâna ratele.

Cum arată viitorul digital al băncii, în condiţiile în care pandemia a venit cu un impuls suplimentar? Ce aplicații ați lansat în ultimul timp și ce urmează să aduceţi nou?

Garanti BBVA a fost întotdeauna un jucător vizionar și ne-am alocat permanent resurse pentru a extinde gama de produse inovatoare și, în același timp, pentru a aduce valoare adăugată stilului de viață al clienților noștri. Prin urmare, am mizat pe canalele noastre digitale – Garanti BBVA Online și Garanti BBVA Mobile – cu mult timp înainte ca utilizarea lor să fie stringentă.

Am lansat Garanti BBVA Online, serviciul nostru de internet banking în 2007 și Garanti BBVA Mobile, aplicația noastră de banking mobile, în 2016. Am inaugurat o nouă versiune pentru platforma de internet banking anul trecut și ne-am upgradat bancomatele cu o interfață mai ușor de utilizat. De asemenea, am actualizat aplicaţia mobilă. Eram deja pregătiți să folosim aceste canale, chiar şi înainte de instituirea măsurilor de izolare.

În ceea ce privește anul 2020, ne-am concentrat pe accelerarea proceselor de digitalizare, astfel încât acolo unde nu este necesar să chemăm fizic clienții în agenții, să putem derula operaţiunile de la distanță. Cred cu tărie că regulile de distanțare socială și izolare, adoptate în România, au dus la o nevoie mult mai mare de digitalizare. Iar pentru a menține un sentiment de stabilitate și de conectare cu viața noastră de zi cu zi, dobândirea și utilizarea abilităților digitale s-au dovedit a fi primordiale.

Mulți români au realizat în această perioadă importanța canalelor digitale și acum știu că acestea sunt soluții simple, la îndemână și, mai presus de toate, sunt soluții pe care le poți folosi rămânând în siguranță.

Pentru a da un exemplu, cu noile funcționalităţi încorporate în aplicația Garanti BBVA Mobile, numărul utilizatorilor din segmentul IMM a crescut cu 40% de la începutul anului, iar numărul și volumul tranzacțiilor aproape s-au dublat. Vom continua să ne orientăm clienții IMM-uri către canalele noastre digitale, menținând în același timp canalele standard, deoarece IMM-urile preferă în continuare interacțiunile umane, iar managerii noștri de relații cu clienții continuă să fie un punct de legătură vital.

Pe de altă parte, sectorul bancar va trebui să-și îmbunătățească în permanenţă facilitățile pentru a răspunde nevoilor clienților. Astfel, creșterea cererii de servicii bancare digitale pune mai multă presiune pe inovare și pe accelerarea adoptării tehnologiilor digitale, deoarece aceasta este o perioadă în care clienții își doresc să aibă posibilitatea de a-și derula întreaga activitate financiară, în siguranță și ușor, de pe telefonul mobil și desktop. Au observat că atunci când pandemia a îzbucnit și sectorul bancar a fost obligat să ofere consumatorilor alternative bancare digitale, acesta a reușit să facă acest lucru într-un interval de timp pe care nimeni nu l-a crezut realizabil. Acum, clienții se așteaptă la aceeași viteză în inovație, în adoptarea schimbării și a tehnologiei, ca mod normal de operare a unei bănci.

Fără dubii, criza coronavirusului a accelerat adoptarea de soluții digitale, instrumente și servicii. În întreaga lume, autoritățile se luptă să ofere soluții tehnologice care să ajute populația să își reducă activitățile de zi cu zi și contactul fizic. Tehnologia a ajutat la menținerea continuității afacerii și a vieții, chiar și atunci când toate statele au luat măsuri drastice pentru a limita răspândirea COVID-19.

Garanti BBVA are un angajament pe termen lung în România și continuăm să dezvoltăm produsele digitale, pentru a dispune de mai multe funcționalități și pentru a fi și mai prietenoși, mai siguri și de încredere în relația cu clienții.

Cum vedeți evoluția creditării, ținând cont de noul context?

Lipsa de predictibilitate persistă și este de așteptat să se mențină în lunile următoare, însă sunt convins că vom depăși acest moment împreună, iar industria bancară va continua să reprezinte un element important pentru economie și un sprijin pentru oameni, chiar și în cele mai dificile vremuri.

Este important de subliniat că în această perioadă am fost alături de clienții noștri, oferindu-le îndrumări și soluții adaptate propriilor nevoi specifice, astfel încât să poată face față provocărilor ridicate de perioada actuală. Am depus toate eforturile pentru a-i ajuta să își amâne ratele, oferindu-le în același timp servicii bancare sigure, 24/7, prin canalele noastre digitale.

Este foarte clar că, pentru moment, precauția este cuvântul de ordine și companiile acționează cu o anumită reținere. Totuși, trebuie să ne asigurăm că oamenii cunosc faptul că produsele noastre au fost concepute pentru a le oferi protecție în aceste momente de incertitudine. De exemplu, atunci când contractează un împrumut pentru nevoi personale, clienții noștri beneficiază gratuit de asigurarea de protecție a rambursării creditului, care acoperă, printre altele, pierderea involuntară a locurilor de muncă.

În al doilea rând, în această perioadă, ne concentrăm pe dezvoltarea unei strategii prudente de creditare și suntem atenți cui acordăm credite, deoarece nu ne dorim să se ajungă în situația în care clienții noștri să nu-și poată plăti împrumuturile. Mai mult, creștem constant eficiența operațională a băncii și ne concentrăm pe îmbunătățirea calității activelor.

Care sunt sectoarele economice care considerați că au avut de câștigat, ca urmare a crizei provocate de pandemie?

În contextul în care știrile actuale sunt axate în principal pe efectele negative ale pandemiei coronavirus, poate fi dificil să rămâi pozitiv, dar trebuie să ținem cont că după fiecare ploaie răsare soarele. De cele mai multe ori, trebuie să cauți atent pentru a găsi lucruri pozitive, dar există și întâmplări bune în mijlocul haosului.

Crizele economice oferă în general mai multe oportunități de afaceri antreprenorilor. Rolul nostru, ca furnizor de finanțare, este să le oferim sprijin financiar, pentru a-și atinge obiectivele și, într-adevăr, în această perioadă am avut solicitări să finanțăm idei inovatoare și business-uri care valorifică oportunitățile apărute în contextul actual. Cred că planurile acestora, deși mai prudente, așa cum am spus mai înainte, vor fi menținute și noi vom fi alături de aceștia, ori de câte ori vor avea nevoie de noi.

În economia globală actuală, IMM-urile și antreprenorii sunt elementele cheie în eforturile de obținere aunor creșteri, în țările din întreaga lume. Asigurarea accesului întreprinderilor mici la finanțare în formele și volumele adecvate este o condiție prealabilă pentru dezvoltarea și creșterea acestora. În perioade de criză, precum cea cu care se confruntă în prezent lumea, în contextul pandemiei COVID-19, accesul la finanțare devine și mai critic pentru contracararea efectelor imediate și profunde asupra IMM-urilor. Mai mult, sperăm că autoritățile române vor stimula aceste inițiative prin măsuri guvernamentale. Cu toate acestea, totul rămâne strâns legat de evoluția pandemiei de coronavirus și de efectele sale și trebuie să fim în continuare precauți și să nu devenim prea optimiști.

Dacă ar fi să comparăm criza din 2008 cu criza actuală, ce similitudini şi ce deosebiri putem vedea?

Trăim, într-adevăr, a doua criză din ultimii ani, deși nu am anticipat niciuna dintre ele. Criza actuală este diferită de cea din 2008, atât prin natura sa, cât și prin efectele apărute.

Criza din 2008 a fost o criză financiară care a afectat în principal sectorul imobiliar, în timp ce criza actuală este o criză de sănătate, cu efecte ample, asupra tuturor sectoarelor economice. Nu știm cum va afecta criza sănătății economia în ultima parte a anului sau care vor fi efectele acesteia în 2021. Totuși, indiferent ce ne rezervă viitorul, clienții noștri trebuie să știe că suntem un jucător stabil, care continuă să dezvoltă parteneriate pe termen lung cu ei. De asemenea, folosim întreaga noastră experiență, dobândită de-a lungul timpului, pentru a fi un partener de afaceri credibil, pentru a oferi sfaturi, soluții și servicii adaptate contextului și în interesul clienților săi.

Ce planuri aveți pentru viitorul apropiat?

Deși există încă multă incertitudine cu privire la impactul economic al pandemiei COVID-19, clienții noștri își fac în continuare planuri și trebuie să-i sprijinim. Potrivit unui sondaj IRES publicat recent, unul din zece români intenționează să facă un împrumut în următorul an. Cei mai mulți dintre ei sunt interesați să acceseze un credit de consum sau o ipotecă și suntem pregătiți să îi asistăm în această călătorie.

Prin urmare, îi putem ajuta pe clienții noștri să își facă planuri și să le oferim sprijinul financiar de care au nevoie, pentru a depăși aceste momente dificile. Vom fi mereu acolo pentru aceștia și vom oferi soluții transparente și servicii excepționale pentru clienți. Mai mult, banca va continua să ofere cele mai bune soluții de creditare, care sunt adaptate precauției și criteriilor de eficiență care prevalează acum în afacerile marilor companii.

Oricare ar fi consecințele acestei pandemii, băncile vor juca întotdeauna un rol cheie în economie, deoarece sunt un intermediar între persoanele și entitățile care au fonduri suplimentare și cele care au nevoie de finanțare.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0