“În cei 30 de ani de prezență pe piața locală, Allianz-Țiriac a marcat multe premiere și a crescut constant, protejând financiar peste 1,6 milioane de persoane și companii. Dacă ne uităm la contribuția totală pe care am avut-o în economia locală de la înființarea Allianz-Țiriac, în 1994, până în prezent, vorbim de 20 miliarde de euro – o cifră care demonstrează impactul nostru real la dezvoltarea economică și socială a României. Aportul total în economie al Allianz-Țiriac echivalează cu 0,6% din PIB-ul României în perioada analizată și s-ar putea concretiza în până la 80 de spitale moderne, 2.000 de școli noi, 2.000 de kilometri de autostradă sau 130.000 de locuințe sociale“ spune Virgil Șoncutean, CEO Allianz-Țiriac Asigurări.
V-aș întreba, pentru început, cum apreciați cei 30 de ani de Allianz-Țiriac în România: care ar fi cele mai importante evenimente de notat în această lungă și frumoasă perioadă?
Într-adevăr, în 2024 Allianz-Țiriac marchează 30 de ani activitate pe plan local, iar acest moment special ne invită să reflectăm asupra drumului parcurs până acum, asupra inițiativelor de succes și asupra echipei care ne-a propulsat înainte, indiferent de provocări.
Sunt foarte multe momente de referință în povestea Allianz-Țiriac. Intrarea brand-ului Allianz în acționariatul fostei Asigurări Ion Țiriac, în anul 2000, este o astfel de bornă. Asocierea strategică dintre două brand-uri extrem de puternice, atât pe plan local, cât și global, a pregătit terenul pentru dezvoltări majore și ne-a adus avantaje competitive incontestabile.
Un alt moment cheie din istoria noastră a fost lansarea produselor de asigurare de viață în 2001, urmată de extinderea portofoliului cu asigurări de sănătate, subliniind angajamentul nostru de a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale clienților. Decizia de a lansa o platformă online de vânzare în 2008, când discuțiile despre e-commerce erau incipiente sau chiar inexistente în piața de asigurări, este de asemenea un element care demonstrează capacitatea Allianz-Țiriac de a anticipa și de a se adapta la nevoile clienților.
De asemenea, în 2015, Allianz-Țiriac a făcut un pas important spre digitalizare prin lansarea primei aplicații mobile din industria asigurărilor, moment ce a facilitat accesul rapid și simplificat la produsele și serviciile noastre.
Anul 2021 a marcat un reper major, în condițiile în care Allianz-Țiriac a finalizat prima achiziție, prin preluarea fostei Gothaer și redenumirea sa în Allianz-Țiriac Unit.
În 2023, am demonstrat că asigurările de viață pot fi simple și am lansat prima asigurare de viață online, disponibilă în șase click-uri.
În cei 30 de ani de prezență pe piața locală, Allianz-Țiriac a marcat multe premiere și a crescut constant, protejând financiar peste 1,6 milioane de persoane și companii. Dacă ne uităm la contribuția totală pe care am avut-o în economia locală de la înființarea Allianz-Țiriac, în 1994, până în prezent, vorbim de 20 miliarde de euro – o cifră care demonstrează impactul nostru real la dezvoltarea economică și socială a României. Aportul total în economie al Allianz-Țiriac echivalează cu 0,6% din PIB-ul României în perioada analizată și s-ar putea concretiza în până la 80 de spitale moderne, 2.000 de școli noi, 2.000 de kilometri de autostradă sau 130.000 de locuințe sociale.
Ce a avut în plus Allianz-Țiriac față de alte companii, astfel încât să se mențină mereu sus, mereu performantă, cu o notorietate și o atracție pentru clienți foarte bună? Ce conține acest ADN de învingător al companiei?
Allianz-Țiriac s-a menținut în topul industriei de asigurări din România datorită unui cumul de factori care definesc ADN-ul său. În primul rând, compania a avut tot timpul o echipă dedicată și profesionistă și s-a bucurat de o reputație solidă, susținută de alăturarea celor două branduri puternice.
Un alt element este adaptabilitatea companiei la provocările din piață. Allianz-Țiriac a demonstrat reziliență și preseverență în fața unor șocuri externe semnificative, cum ar fi falimentele din piața RCA, pandemia, înghețările de tarife și schimbările legislative. Capacitatea de a răspunde rapid nevoilor în continuă schimbare ale clienților, inclusiv prin digitalizarea serviciilor și dezvoltarea de noi produse, a permis companiei să rămână mereu relevantă și performantă.
Stabilitatea financiară a fost un alt pilon al succesului. Allianz-Țiriac a reușit să-și gestioneze resursele eficient și să facă față provocărilor economice, consolidând astfel încrederea clienților și partenerilor. Această soliditate financiară a permis companiei să plătească despăgubiri de 3,7 miliarde de euro în cei 30 de ani de activitate.
Un aspect important al succesului companiei îl reprezintă implicarea în comunitate prin programele sale de responsabilitate socială (CSR). Allianz-Țiriac a investit doar în ultimii trei ani peste 5,4 milioane de euro în inițiative care au sprijinit educația, sănătatea și incluziunea socială, de acestea beneficiind peste 267.000 de copii și tineri.
Acest mix de reputație, adaptabilitate, stabilitate financiară, diversitate a produselor, responsabilitate socială și echipă definește ADN-ul Allianz-Țiriac și explică succesul pe termen lung într-o piață complexă și dinamică. E o rețetă de succes cu elemente de foarte bună calitate.
Cum au fost primele trei trimestre din 2024 pentru Allianz-Țiriac, în particular, și pentru piața asigurărilor, în general? Ce a fost bine, ce a fost mai puțin bine?
Primele trimestre din 2024 au fost foarte bune pentru Allianz-Țiriac, reflectând o creștere susținută pe toate segmentele principale de business. Subscrierile totale au depășit 1,8 miliarde de lei la jumătatea anului, cu 7,1% mai mult față de S1 2023. Asigurările de viață au avut cea mai mare dinamică, înregistrând o creștere de peste 20%, reflectând atenția noastră sporită către acest segment. Asigurările de sănătate și cele de locuințe au urmat cu creșteri de 16% și, respectiv, 12%.
Un alt aspect important de punctat este sprijinul concret oferit oamenilor și companiilor din România, vizibil mai mare de la trimestru la trimestru. Cheltuielile totale cu daunele brute Allianz-Țiriac au înregistrat un salt semnificativ de 35%, ajungând la 1,2 miliarde de lei la jumătatea anului 2024, o sumă substanțială din care peste 725 de milioane de lei au fost deja plătite sub formă de despăgubiri, iar alte 460 de milioane de lei au fost direcționate către rezervele de daune. Practic, ritmul de creștere al cheltuielilor cu daunele este de cinci ori mai mare decât ritmul de creștere al primelor brute subscrise. Astfel, rezultatele excelente obținute în primele trimestre din 2024 reflectă nu doar creșterea constantă a afacerii, ci și responsabilitatea noastră față de comunitatea pe care o sprijinim de trei decenii.
Cum a evoluat percepția românilor privind asigurările? Cum apreciați nivelul de educație financiară pe acest palier și ce ar trebui să fie făcut pe viitor pentru a progresa în acest domeniu?
Percepția românilor privind asigurările a evoluat treptat, alături de nivelul de educație financiară. Din ce în ce mai mulți români sunt mai deschiși la dialoguri despre asigurări, în general, și asigurări de viață, în special.
Piața este mult mai pregătită, dar și noi, la Allianz-Țiriac, am făcut eforturi pentru a susține dezvoltarea în această direcție. Împreună cu partenerii noștri de distribuție punem multă atenție pe explicarea beneficiilor asigurării și nevoii de protecție. Scopul final niciodată nu este de a vinde cu orice preţ o poliţă de asigurări de viaţă, ci de a explica şi a ghida clientul şi potenţialul client în a lua o decizie în cunoştinţă de cauză.
Ne concentrăm foarte mult pe închiderea deficitului de protecție financiară și credem cu tărie că punctul de plecare în educația financiară trebuie să fie protecția, nu doar economisirea. Asigurările nu sunt doar un mijloc de a economisi, ci și un instrument vital pentru protejarea stabilității financiare a familiei în fața riscurilor neașteptate.
Un exemplu concret arată că suma minimă asigurată pe o asigurare de viață ar trebui să fie echivalentul a trei salarii medii anuale în România, adică aproximativ 36.000 de euro. Aceasta este o bază solidă pentru a oferi protecție adecvată în cazul unor evenimente neprevăzute, fie că vorbim despre pierderea unei surse de venit sau despre daune materiale majore.
Cum apreciați evoluția riscurilor asigurate și cum pot fi acestea gestionate eficient de către asigurători?
Evoluția riscurilor asigurate reflectă o creștere semnificativă a complexității și diversificării acestora, influențată de factori globali precum schimbările climatice, inovația tehnologică, volatilitatea economică și globalizarea. Riscurile tradiționale, cum ar fi cele legate de dezastrele naturale, au fost amplificate, iar riscurile emergente, cum ar fi cele cibernetice, au devenit și mai relevante. De exemplu, în România, riscurile cibernetice și întreruperea activității sunt în topul îngrijorărilor, alături de catastrofele naturale, aflate pe un trend ascendent. Gestionarea eficientă a acestor riscuri necesită soluții personalizate și o conștientizare sporită a vulnerabilităților. Recentele inundații din Galați și Vaslui au demonstrat vulnerabilitățile și au arătat încă o dată nevoia de protecție financiară prin asigurare.
Cum a mers anul acesta piața asigurărilor auto și cum vedeți viitorul acesteia?
Anul acesta a fost unul plin de provocări pentru piața asigurărilor auto, în special în contextul înghețării tarifelor RCA. La Allianz-Țiriac, am reușit să navigăm eficient aceste schimbări și să ne menținem angajamentul față de clienții noștri.
În ceea ce privește viitorul, există o incertitudine legată de perioada post-înghețare a tarifelor RCA, care va aduce o volatilitate accentuată pe piață. Dacă ne uităm la istoricul ultimilor ani, piața asigurărilor auto a traversat o serie de provocări, inclusiv falimente, plafonări și intervenții de reglementare care, deși necesare în anumite contexte, au avut un impact asupra echilibrului pieței. Din păcate, astfel de măsuri, cum este și înghețarea tarifelor, în condițiile în care cheltuielile cu daunele cresc continuu, pot încetini maturizarea pieței și pot crea riscuri pe termen lung.
Ce linii de business și ce produse au mers cel mai bine pentru Allianz-Țiriac în 2024?
În primele două trimestre din 2024, Allianz-Țiriac a avut performanțe notabile pe toate liniile de business principale. Asigurările de viață au înregistrat cel mai mare ritm de creștere, cu o majorare de 22% față de aceeași perioadă din 2023, devenind cea mai dinamică linie de business. Acest lucru reflectă atât atenția acordată dezvoltării produselor, cât și a canalelor de distribuție. Pe lângă asigurările de viață, asigurările de sănătate și cele pentru locuințe au avut creșteri de 16%, respectiv 12%. Aceste rezultate subliniază interesul tot mai mare pentru protecție financiară pe liniile facultative.
Ce rol a avut tehnologia și AI în dezvoltarea companiei?
Digitalizarea, așa cum o vedem noi la Allianz-Țiriac, nu este un scop în sine. Preocuparea zero este să simplificăm lucrurile înainte de a le automatiza, digitaliza, pentru că, în final, scopul este de a le oferi clienților o interacțiune mai bună cu noi. Cu ajutorul simplificării și al digitalizării putem reuși să facem să fie necesare doar 2-3 click-uri pentru orice operațiune și astfel dăm o șansă în plus pieței asigurărilor prin a crește rata de adopție a soluțiilor de protecție și prin a face asigurările o parte firească din viața noastră.
Un exemplu notabil al impactului tehnologic și digitalizării proceselor este serviciul Claims Tracker, introdus pe segmentul asigurărilor de locuință pentru a simplifica și accelera gestionarea dosarelor de daună. Acest serviciu le permite clienților să notifice daunele online, să încarce documentele necesare și să primească o ofertă de despăgubire în termen de maximum două ore de la finalizarea dosarului prin încărcarea tuturor documentelor necesare. În plus, Claims Tracker le permite clienților să monitorizeze în timp real statusul dosarului de daună, oferind o transparență sporită și o comunicare constantă pe durata întregului proces.
În plus, Allianz-Țiriac a extins recent suita de metode de plată digitale, introducând serviciile Apple Pay și Google Pay. Aceste metode permit efectuarea plăților cu un singur click, eliminând necesitatea introducerii datelor cardului de fiecare dată și beneficiind de măsuri de securitate sporite, cum ar fi autentificarea prin Face ID, Touch ID sau cod de acces.
Procesul de digitalizare, care include soluții de achiziție online pentru asigurări de viață, locuință și auto, alături de serviciile de plată rapide și sigure, reflectă angajamentul nostru continuu de a moderniza interacțiunea cu clienții, oferindu-le soluții adaptate nevoilor lor.
Ce înseamnă pentru Allianz-Țiriac sustenabilitatea și cum se transpune ea în strategia de dezvoltare?
Sustenabilitatea reprezintă un pilon central al strategiei de dezvoltare Allianz-Țiriac, fiind integrată în toate aspectele activității companiei. Implicarea activă în comunitate este exemplificată prin proiectele axate pe 3 direcții: sport, incluziune socială (sănătate, educație) și protecția mediului. Compania a investit peste 5,4 milioane de euro în inițiative sociale în ultimii ani și a avut un impact direct asupra a peste 267.000 de tineri și copii.
În 2024, acțiunile de sprijin pentru comunități s-au îndreptat, în principal, către susținerea sportului românesc, a accesului la servicii medicale performante, precum și în construirea unui viitor sustenabil prin continuarea acțiunilor de plantare.
Allianz-Țiriac a fost alături de Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR) și de sportivii români la cel mai important eveniment sportiv din lume – Jocurile Olimpice de la Paris 2024. În calitate de asigurător oficial, Allianz-Țiriac a susținut echipa olimpică #TeamRomania cu asigurări de călătorie și asigurări de viață, valabile pe toată durata competiției, pentru peste 200 de sportivi, antrenori, preparatori și oficiali, parte a delegației române la Jocurile Olimpice de la Paris. În plus, Allianz-Țiriac s-a alăturat inițiativei Fundației Țiriac de a premia olimpicii români medaliați, oferind pentru o perioadă de 4 ani un pachet complet de asigurare auto (Casco și RCA) pentru mașinile oferite de Fundație și asigurări de viață și sănătate.
De asemenea, cu o contribuție de 5 milioane de lei, Allianz-Țiriac a devenit în 2024 cel mai important finanțator al inițiativei Fundației Metropolis de a construi cea mai mare clinică de psihiatrie pediatrică din țară.
Cum credeți că se va încheia 2024 pentru compania pe care o conduceți, pentru piața asigurărilor și respectiv pentru economia României?
Pentru Allianz-Țiriac, 2024 va marca un an de consolidare și extindere, în special pe liniile de asigurări de viață și sănătate, într-un context economic și geopolitic provocator. Creșterea frecvenței și severității evenimentelor asigurate, cum ar fi dezastrele naturale, va stimula cererea de asigurări și oferă oportunități importante pentru companie. Deși impactul direct asupra sectorului asigurărilor apare de obicei cu o întârziere de 6-9 luni față de economia reală, Allianz-Țiriac se va concentra pe adaptarea ofertei sale de produse pentru a sprijini atât clienții persoane fizice, cât și companiile să facă față acestor provocări.
În ceea ce privește piața asigurărilor, 2024 a adus o accentuare a nevoii de protecție în fața unor riscuri amplificate de condițiile economice volatile și de evenimentele climatice tot mai frecvente.
Pentru economia României, perioada următoare va continua să fie una plină de provocări. Incertitudinile fiscale, instabilitatea geopolitică și presiunile economice globale vor afecta întregul mediu de afaceri. În contextul acestui climat economic, asigurările vor juca un rol vital în menținerea stabilității financiare atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii, devenind o soluție esențială în contextul volatilității economice.
Cum vedeți viitorul pentru piața asigurărilor și pentru Allianz-Țiriac? Ce planuri aveți pe termen mediu și lung?
Privind spre viitor, suntem încrezători că piața asigurărilor va continua să evolueze într-o direcție pozitivă, iar Allianz-Țiriac va deține un rol important în această transformare. Strategia noastră pe termen mediu și lung se bazează pe două direcții clare de dezvoltare. În primul rând, vom continua să consolidăm linia de asigurări de viață, având în vedere nevoia tot mai mare de protecție financiară în rândul populației din România. De la 97 de milioane de lei prime brute subscrise în 2014, am ajuns în 2023 la aproximativ 359 de milioane de lei, o creștere de 30% față de anul precedent. Această evoluție subliniază angajamentul nostru față de acest segment, iar obiectivul nostru este să atingem 500 de milioane de lei până în 2027.
A doua direcție majoră constă în facilitarea accesului la asigurări prin soluții simplificate, ușor de accesat, un aspect esențial în contextul actual, în care comportamentul consumatorilor se schimbă rapid. Ne dorim ca asigurările să fie mai ușor accesibile fiecărei persoane din România, fie că vorbim despre asigurări auto, de viață sau de locuință, contribuind astfel la reducerea deficitului de protecție existent la nivel național.
COMMENTS