Deşi per total trimestru a urcat cu 9,4%, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a scăzut pentru a doua lună la rând

Deşi per total trimestru a urcat cu 9,4%, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a scăzut pentru a doua lună la rând

Institutul Național de Statistică (INS) a comunicat datele privind evoluția vânzărilor din comerțul cu amănuntul (barometru pentru consumul privat, principala componentă a PIB) în martie și primul trimestru al anului curent. Statisticile confirmă deteriorarea din sfera consumului privat, în contextul incidenței pandemiei coronavirus și implementării de restricții pentru contracararea crizei sanitare, cu impact asupra climatului din piața forței de muncă. Astfel, conform INS volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a scăzut pentru a doua lună la rând în martie, cu un ritm lunar în intensificare la 3.6%. Evoluția a fost determinată de declinul vânzărilor de bunuri nealimentare și de carburanți cu dinamici lunare de 6.7%, respectiv 11.5%. Pe de altă parte, vânzările de produse alimentare/băuturi/tutun au crescut pentru a 10-a lună la rând în martie, cu un ritm lunar în accelerare la 2.6%.

Dinamica an/an a decelerat de la 13.8% în februarie la 3.9% în martie, cel mai redus ritm din septembrie 2018. Această evoluție a fost determinată de scăderea vânzărilor de bunuri nealimentare cu 1.6% an/an (cea mai slabă dinamică din mai 2015). Cu toate acestea, se evidențiază majorarea vânzărilor prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet cu 27.2% an/an, pe fondul incidenței șocului pandemiei.

Totodată, vânzările de carburanți s-au diminuat cu 8.3% an/an (cea mai slabă evoluție din august 2018).

Pe de altă parte, vânzările de bunuri alimentare/băuturi/tutun au accelerat de la 16% an/an în februarie la 17.4% an/an în martie, cel mai bun ritm din mai 2016. Astfel, în primul trimestru din 2020 volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a consemnat un avans de 9.4% an/an, evoluție susținută de climatul pozitiv din piața forței de muncă (ianuarie-februarie), nivelul redus al costurilor reale de finanțare și influențată de incidența șocului pandemiei. Se evidențiază creșterea vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun cu 14.6% an/an. De asemenea, vânzările de carburanți au consemnat un avans de 3.7% an/an, evoluție influențată și de declinul cotațiilor internaționale la țiței și de eliminarea accizei suplimentare la carburanți. Nu în ultimul rând, vânzările de produse nealimentare au crescut cu 7.5% an/an.

Conform estimărilor econometrice elaborate de către analiştii Băncii Transilvania, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a evoluat peste ritmul potențial pentru a șaptea lună la rând în martie, evoluție care confirmă climatul pozitiv din sfera consumului privat înainte de incidența pandemiei. Pe de altă parte, dinamica anuală a componentei structurale a volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul a continuat să decelereze în martie, ceea ce reflectă maturitatea ciclului post-criză înainte de incidența acestui șoc. ʺConsiderăm că principala componentă a PIB va fi afectată de incidența pandemiei și consecințele acestui șoc în perioada următoare, însă apreciem că punctul de maximă intensitate a fost în luna aprilie. Nu în ultimul rând, atragem atenția cu privire la faptul că incidența pandemiei va determina intrarea într-un nou ciclu economic, în care evoluția consumului privat va fi susținută de ameliorarea graduală a climatului din piața forței de muncă și de nivelul accesibil al costurilor reale de finanțareʺ declară Andrei Rădulescu, director Analiză Macroeconomică în cadrul Băncii Transilvania.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0